Arlechino moare, dar cum trăieşte un spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/arlechino-moare-dar-cum-traieste-un-spectacol/

ANTICRONICI Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini.

Un articol de Adina Scorţescu / Dan Boicea|21 ianuarie 2014

ANTICRONICI (la patru mâini) * Dacă urci scările înguste de la Bulandra (sala Liviu Ciulei) – asta după ce ai străbătut holurile flancate de cabinele actorilor -, dai peste spaţiul Laborator (un fel de Teatrul Act strămutat de la subsol şi crescut în înălţime), locul în care tinerii actori joacă și, în plus, se joacă.

Aici se pune o singură întrebare: „Arlechino moare?“. Răspunsul nu încape într-o singură viaţă, e nevoie de mai multe. Şi de viaţa lui Arlechino însuşi, şi de viaţa lui Pierrot, prietenul lui, şi de viaţa Colombinei, femeia pe care o iubesc amândoi. Iar toate aceste vieţi trăite în acelaşi timp spun, la final, ceva despre moartea lui Arlechino.

Dar să nu uităm de viețile noastre, ale spectatorilor, care asistăm – în întunericul sălii – la bucuriile, anxietățile și îngrijorările care ni se par atât de familiare, chiar dacă nu le-am putut exprima niciodată cu atâta candoare ca Antoaneta Cojocaru (Pierrot) sau cu atât entuziasm atletic ca Adrian Ciobanu (Arlechino). Micile întâmplări ale vieții, cu iz de commedia dell’arte, merg mână în mână cu problemele „mari”, care devin palpabile, ba chiar capătă o față: Moartea are figura sopranei Raluca Oprea, care „produce” live una dintre cele mai emoționante coloane sonore pe care le-am auzit într-un spectacol de teatru.

„Arlechino moare?“ trăieşte ca spectacol din întrebările pe care şi le-au pus câţiva actori care caută altceva în arta lor, şi nu un cuvânt mare, precum „adevăr“, ci un cuvânt chiar şi mai mare: „simplitate“. O simplitate penetrantă a mijloacelor estetice, care să ducă mai departe tot felul de sentimente.

Tocmai emoția este atuul spectacolului – o emoție transmisă de jocul actorilor, de spațul scenic (la același nivel și doar la doi-trei metri depărtare de spectator), de recuzita aparent banală și foarte versatilă (o cadă/pat, câteva scaune și teancuri de cărți, un lighean, o umbrelă).

O emoţie amplificată de inteligenţa prin care actorii înţeleg să ambaleze sentimente comune, în gesturi care spun totul despre tristeţea lui Arlechino, despre nevoia de afecţiune a lui Pierrot şi despre pasiunea Colombinei. Gesturile mici, împletite firesc, şi apropierile înduioşătoare se transformă în rupturi brutale, pentru că Arlechino, antieroul altruist, decide să ia nefericirea pe cont propriu. Şi ce e cel mai interesant, în cadrul acestui minunat atelier de mişcare devenit spectacol, e modul în care actorii au ştiut cum să folosească un ingredient cu o mare putere de acoperire: speranţa.

Speranța care nu-ți dă aripi, ci doar o amărâtă de umbrelă, și care se transferă de la Arlechino, pacientul aflat pe patul de moarte, către doctorul său, care își dă seama că viața trebuie trăită, aici și acum. Dar ce înseamnă „acum”, când timpul poate fi dat înainte sau înapoi, printr-o simplă rotire a patului, în sensul acelor de ceasornic? Și unde este „aici” – acest spațiu ciudat în care Pierrot coboară pe o scară îngustă și bate la o ușă pe care doar el o vede?

„Arlechino moare?“ este un spectacol-bijuterie care nu ţipă să fie descoperit, ci se lasă căutat în cel mai elegant mod cu putinţă. E un spectacol care reconfirmă statutul Teatrului Bulandra – un spaţiu al experimentelor libere, în care creativitatea nu ţine cont de planuri de încasări. Un spectacol al unor actori care scormonesc cu adevărat în viaţa incredibilă a unor personaje.

* Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini. Niciunul dintre ei nu ştie încotro o ia povestea; fiecare aşteaptă un paragraf de la celălalt, pentru a merge mai departe. Vocea întâi: Adina Scorţescu (text simplu). Vocea a doua: Dan Boicea (text italic).

Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei Laborator)

Arlechino moare?

de Nikolai Evreinov

Atelier condus de Antoaneta Cojocaru

Cu: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Ela Ionescu/Raluca Botez, Raluca Oprea, Vlad Oancea/Marius Chivu

Scenografia: Mihai Păcurar

Foto: Mihaela Petre

01
/11
/12

Vizitatorii Muzeului Naţional de Istorie Naturală ‘Grigore Antipa’ din Bucureşti vor putea accesa, începând de joi, informaţiile ataşate pieselor din expunerea permanentă şi cu ajutorul telefoanelor mobile de tip Smartphone.  “Proiectul MuseoTag Antipa a demarat la jumătatea anului şi a fost realizat şi finanţat de către NFCExpert.ro. Prin acest program, informaţiile ştiinţifice asociate pieselor expuse […]

01
/11
/12

Tabloul “Catrina” semnat de Nicolae Tonitza a fost adjudecat la licitaţia Artmark de miercuri seară la suma de 142.000 de euro, potrivit site-ului casei de licitaţii. Lucrarea, cel mai bine cotată a licitaţiei, fiind estimată la 100.000-200.000 de euro, o reprezintă pe fiica artistului într-o postură erotică. Printre tablourile vândute la preţuri ridicate la licitaţia […]

01
/11
/12

Cvartetul Rainbow continua stagiunea muzicala in Palatele Brancovenesti din Mogosoaia cu un recital de exceptie, intitulat IRISH SOUL – Muzica Traditionala Irlandeza.   Concertul va avea loc Duminica 4 noiembrie 2012, ora 16.00.   Programul include cele mai faimoase melodii irlandeze traditionale, care vor incalzi inimile participantilor prin frumusete, forta si energie pozitiva. Recitalul are […]

31
/10
/12

La aniversarea a exact 500 de ani de la inaugurarea Capelei Sixtine, miercuri, la ora locală 18:00, în Capela Sixtină, Papa Benedict al XVI-lea va prezida celebrarea unei slujbe, informează miercuri mass media din Italia.  Capela Sixtină, inaugurată la 31 octombrie 1512 de Papa Iulius al II-lea, îşi ia numele de la Papa Sixtus al […]

31
/10
/12

Trupa “extratereştrilor” Voca People, prezentă în premieră în România, va susţine o serie de reprezentaţii artistice începând de miercuri şi până duminică, la sediul ArCuB din Capitală, în care vor interpreta într-o manieră proprie “ Cei opt performeri au demonstrat că arta lor pendulează cu succes între teatru şi musical, în “avanpremieră”, marţi, în cadrul […]

31
/10
/12

Astãzi, cu prilejul Conferinṭei de presã din Aula Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, s-a lansat site-ul Festivalului şi Concursului Internaṭional ‘’George Enescu’’. Fiind printre cele mai exportate produse culturale, la conferinṭã au participat Ministrul Culturii şi Patrimoniului Naṭional- dl. Puiu Haşoti, Directorul festivalului-dl. Ioan Holender, Primarul General al Municipiului Bucureşti-dl. Sorin Oprescu, Directorul General […]

31
/10
/12

Muzeul Naţional al Satului “Dimitrie Gusti” găzduieşte miercuri lansarea unor volume dedicate restaurării şi conservării patrimoniului naţional. Potrivit unui comunicat transmis AGERPRES de Biroul relaţii publice al muzeului, primul volum este dedicat şcolilor Spiru Haret, cartea dorindu-se nu numai prezentarea proiectului de cercetare al Muzeului Satului, ci şi un remember privind o mare personalitate creatoare. […]

31
/10
/12

Joi, 15 noiembrie, Muzeul Ţãranului Român va fi locul în care blestemele vor prinde viaṭã. Inspiratã din folclorul românesc, din blesteme, descântece şi vrãji, piesa ‘’7 BLESTEME…cerute, fãcute şi legate’’ va prezenta o multitudine de situaṭii interesante. Printre acestea se numãrã blestemul şarpelui la naştere; Descântecele pentru aflarea norocului în dragoste în noaptea Sfântului Andrei; Paparuda; […]

31
/10
/12

Studiourile Disney au achiziţionat compania de producţie Lucasfilm şi franciza “Războiul stelelor” – una dintre cele mai de succes francize din istoria cinematografiei – şi a anunţat, la scurt timp după încheierea tranzacţiei, că va lansa un al şaptelea film din această serie în 2015. Reprezentanţii studiourilor Disney au anunţat marţi că vor cumpăra compania […]

31
/10
/12

Cinemateca Română îi invită pe cinefili miercuri noaptea, de la ora 22,30 până la ora 5,00, la Sala Eforie, să sărbătorească Halloweenul cu patru filme horror clasice. Potrivit unui comunicat remis miercuri AGERPRES, toate cele patru filme îl au în distribuţie pe Bela Lugosi, actorul care pe 20 octombrie ar fi împlinit – “sau împlineşte, […]

31
/10
/12

  Programul teatrului Țăndărică în perioada 31 octombrie – 11 noiembrie Miercuri 31 octombrie, ora 10.00 PUNGUŢA CU DOI BANI Adaptare după Ion Creangă Scenariu, regie şi teme muzicale: Decebal Marin Scenografia: Carmen Raszovski Aranjamente muzicale: Dragoş Laurian Cucoş Distribuţie: Daniel Stanciu / Gabriel Apostol, Ioana Chelaru Popovici / Eugenia Barbu, Liliana Gavrilescu / Graţiela […]

31
/10
/12

  Programul teatrului Metropolis pentru perioada 29 octombrie – 10 noiembrie   ** Luni 29 octombrie, ora 17.30 SPITALUL COMUNAL de Hristo BOICEV Regia:  Felix Alexa Cu: Razvan VASILESCU, Valentin URITESCU, Marius MANOLE, Marius STANESCU, Adela MARCULESCU, Paul CHIRIBUTA, Andrei HUTULEAC, Raluca  APRODU, Andrea VASILE / Florentina TILEA, Maria JUNGHIETU,  Alexandru CHINA, Alex STEFANESCU, George […]

31
/10
/12

Miercuri, 31 octombrie 10.30 Ceainăria Serendipity – Caragiale în anul lui – festivism sau ireverenţă? / Divanele FNT Invitaţi: Mircea Cornişteanu, Cristi Juncu, Mihai Mălaimare 15.00 Muzeul Curtea Veche – Spre Damasc – atelier coordonat de Cătălina Buzoianu şi susţinut împreună cu Mircea Florian (muzică) şi Darie Armin Alexandru (video) / Evenimente conexe 16.00 Teatrul […]

31
/10
/12

Aflat în Franța pentru premiera spectacolului Artaserse, opera barocă a lui Leonardo Vinci pe care a pus-o în scenă la Opéra national de Lorraine, celebrul regizor va fi totuși prezent în mijlocul publicului și al invitaților Festivalului Național de Teatru grație unui dialog excepțional purtat cu eseistul și profesorul George Banu sub semnul unei teme […]

31
/10
/12

Publicul Festivalului Național de Teatru a avut ocazia să-i redescopere pe minunații actori ai Teatrului Maghiar de Stat din Cluj într-o ipostază neașteptată: aceea de magnifici interpreți ai unei dificile partituri lirice, opera într-un act Gianni Schicchi de Giacomo Puccini. Metamorfoza a fost posibilă grație regiei lui Silviu Purcărete – ale cărui spectacole constituie secțiunea […]