Arlechino moare, dar cum trăieşte un spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/arlechino-moare-dar-cum-traieste-un-spectacol/

ANTICRONICI Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini.

Un articol de Adina Scorţescu / Dan Boicea|21 ianuarie 2014

ANTICRONICI (la patru mâini) * Dacă urci scările înguste de la Bulandra (sala Liviu Ciulei) – asta după ce ai străbătut holurile flancate de cabinele actorilor -, dai peste spaţiul Laborator (un fel de Teatrul Act strămutat de la subsol şi crescut în înălţime), locul în care tinerii actori joacă și, în plus, se joacă.

Aici se pune o singură întrebare: „Arlechino moare?“. Răspunsul nu încape într-o singură viaţă, e nevoie de mai multe. Şi de viaţa lui Arlechino însuşi, şi de viaţa lui Pierrot, prietenul lui, şi de viaţa Colombinei, femeia pe care o iubesc amândoi. Iar toate aceste vieţi trăite în acelaşi timp spun, la final, ceva despre moartea lui Arlechino.

Dar să nu uităm de viețile noastre, ale spectatorilor, care asistăm – în întunericul sălii – la bucuriile, anxietățile și îngrijorările care ni se par atât de familiare, chiar dacă nu le-am putut exprima niciodată cu atâta candoare ca Antoaneta Cojocaru (Pierrot) sau cu atât entuziasm atletic ca Adrian Ciobanu (Arlechino). Micile întâmplări ale vieții, cu iz de commedia dell’arte, merg mână în mână cu problemele „mari”, care devin palpabile, ba chiar capătă o față: Moartea are figura sopranei Raluca Oprea, care „produce” live una dintre cele mai emoționante coloane sonore pe care le-am auzit într-un spectacol de teatru.

„Arlechino moare?“ trăieşte ca spectacol din întrebările pe care şi le-au pus câţiva actori care caută altceva în arta lor, şi nu un cuvânt mare, precum „adevăr“, ci un cuvânt chiar şi mai mare: „simplitate“. O simplitate penetrantă a mijloacelor estetice, care să ducă mai departe tot felul de sentimente.

Tocmai emoția este atuul spectacolului – o emoție transmisă de jocul actorilor, de spațul scenic (la același nivel și doar la doi-trei metri depărtare de spectator), de recuzita aparent banală și foarte versatilă (o cadă/pat, câteva scaune și teancuri de cărți, un lighean, o umbrelă).

O emoţie amplificată de inteligenţa prin care actorii înţeleg să ambaleze sentimente comune, în gesturi care spun totul despre tristeţea lui Arlechino, despre nevoia de afecţiune a lui Pierrot şi despre pasiunea Colombinei. Gesturile mici, împletite firesc, şi apropierile înduioşătoare se transformă în rupturi brutale, pentru că Arlechino, antieroul altruist, decide să ia nefericirea pe cont propriu. Şi ce e cel mai interesant, în cadrul acestui minunat atelier de mişcare devenit spectacol, e modul în care actorii au ştiut cum să folosească un ingredient cu o mare putere de acoperire: speranţa.

Speranța care nu-ți dă aripi, ci doar o amărâtă de umbrelă, și care se transferă de la Arlechino, pacientul aflat pe patul de moarte, către doctorul său, care își dă seama că viața trebuie trăită, aici și acum. Dar ce înseamnă „acum”, când timpul poate fi dat înainte sau înapoi, printr-o simplă rotire a patului, în sensul acelor de ceasornic? Și unde este „aici” – acest spațiu ciudat în care Pierrot coboară pe o scară îngustă și bate la o ușă pe care doar el o vede?

„Arlechino moare?“ este un spectacol-bijuterie care nu ţipă să fie descoperit, ci se lasă căutat în cel mai elegant mod cu putinţă. E un spectacol care reconfirmă statutul Teatrului Bulandra – un spaţiu al experimentelor libere, în care creativitatea nu ţine cont de planuri de încasări. Un spectacol al unor actori care scormonesc cu adevărat în viaţa incredibilă a unor personaje.

* Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini. Niciunul dintre ei nu ştie încotro o ia povestea; fiecare aşteaptă un paragraf de la celălalt, pentru a merge mai departe. Vocea întâi: Adina Scorţescu (text simplu). Vocea a doua: Dan Boicea (text italic).

Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei Laborator)

Arlechino moare?

de Nikolai Evreinov

Atelier condus de Antoaneta Cojocaru

Cu: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Ela Ionescu/Raluca Botez, Raluca Oprea, Vlad Oancea/Marius Chivu

Scenografia: Mihai Păcurar

Foto: Mihaela Petre

23
/10
/12

Programul ShortsUP revine pe 10 noiembrie în Bucureşti, la Turbohalle, cu o serie de scurtmetraje grupate sub titlul “Cu viteza luminii”. Acesta este numele evenimentului ce va reuni scurtmetraje de top despre viaţa urbană în viteză şi un concert-eveniment al austriecilor de la Sofa Surfers, informează un comunicat al organizatorilor. Începutul de sezon aduce noutăţi […]

23
/10
/12

Dustin Hoffman, Richard Gere, Robert De Niro şi Bradley Cooper se numără printre starurile de cinema care au fost premiate la cea de-a 16-a gală Hollywood Film Awards, desfăşurată luni seară în Los Angeles. Gala Hollywood Film Awards 2012 a avut loc la Beverly Hilton Hotel din Los Angeles. Dustin Hoffman a fost desemnat cel […]

23
/10
/12

Actriţa Olga Tudorache va putea fi revăzută în spectacolul “Portretul Doamnei T”, pe 23 noiembrie, de la ora 19,30, la Sala Palatului din Bucureşti. Potrivit unui comunicat, evenimentul “Olga Tudorache – 60 de ani de teatru şi film”, prilejuit de aniversarea unei cariere excepţionale a unei actriţe devenite legendă, face parte din programul naţional cultural […]

23
/10
/12

O expoziţie cu titlul “Recuperarea modelelor străbune” va fi deschisă în Sala Acvariu a Muzeului Naţional al Ţăranului Român (MNŢR) în perioada 23-29 octombrie, informează luni Biroul de presă al instituţiei gazdă. Expoziţia prezintă lucrări realizate de copii de la cercuri de creaţie din şcolile din Siseşti, Surdeşti, Dăneşti, Bonţăieni, Sighetu Marmaţiei, de meşteri maramureşeni […]

23
/10
/12

În 1906, a încetat din viaţă pictorul francez Paul Cezanne, unul dintre precursorii artei secolului al XX-lea (n. 19 ianuarie 1839). 1817 – S-a născut Pierre Larousse, pedagog şi lexicograf francez (m. 3 ianuarie 1875) 1877 – A încetat din viaţă istoricul, filologul şi omul politic Alexandru Papiu Ilarian, membru al Academiei Române (n. 27 […]

22
/10
/12

Regizorul Elia Suleiman, unul dintre invitaţii speciali Les Films de Cannes a Bucarest, festival ce se desfăşoară între 19 şi 25 octombrie, s-a declarat încântat de întâlnirea cu capitala României. Vorbind despre ultimul său într-o conferinţă susţinută luni la Institutul Francez din Bucureşti, regizorul Elia Suleiman a precizat că filmele lui prezintă o realitate care […]

22
/10
/12

Seminci – Săptămâna Internațională a Cinematografiei din Valladolid, Spania, ce se va desfășura între 20 și 27 octombrie, este unul dintre cele mai vechi și diversificate festivaluri din Europa. Aflat la a 57-a ediție, festivalul a reunit nume sonore ca Costa-Gavras,Fernando León de Aranoa, Ingmar Bergman, Luchino Visconti, Jean Renoir, Milos Forman, Billy Wilder, Françoise […]

22
/10
/12

1811 – S-a născut Franz Liszt, pianist şi compozitor ungar de factură romantică (m. 31 iulie 1886)   1818 – S-a născut poetul Charles Leconte de Lisle, principalul reprezentant al şcolii parnasiene (“Poeme tragice”) (m. 18 iulie 1894) 1872 – A încetat din viaţă poetul, prozatorul şi criticul literar Theophile Gautier, promotor al teoriei “artă […]

22
/10
/12

În perioada 22-27 octombrie Sibiu este declarat oraş baroc prin proiectul <<Sibiu-Baroc Update>>. Între 22 şi 25 octombrie publicul larg este invitat sã ia parte la programul ‘’Anotimp baroc la Sibiu’’, prilej cu care va fi familiarizat cu perioada barocã în muzicã şi artã prin intermediul unui numãr considerabil de maniferstãri. Evenimentele vor avea loc […]

22
/10
/12

Cu ocazia centenarului Strindberg (journalist, pictor, fotograf, dramaturg, scriitor suedez), UNITER (Uniunea Teatralã din România) a iniṭiat un amplu program cultural. Printre evenimentele componente ale acestuia se numãrã o conferinṭã internaṭionalã, un spectacol-lecturã şi un workshop condus de cãtre Cãtãlina Buzoianu. În anul 2012, anul centenarului lui August Strindberg, se desfăşoară proiectul August Strindberg – […]

22
/10
/12

Luni, 22 octombrie, orele 18:30, la Ceainăria Cărtureşti Verona (Str. Pictor Arthur Verona, nr. 13, la parterul Librăriei Cărtureşti) Margareta Pâslaru  va lansa cartea “Eu şi Timpul. Viaţă. Vocaţie. Viziune.”, editura Curtea Veche. Lansarea va fi însoţită de o sesiune de autografe dar şi de o surpriză muzicală. Invitat special, doamna Ruxandra Sararu.     […]

22
/10
/12

Câteva zile mai sunt până când se va deschide prima ediţie a Târgului Internaţional de Carte de la Milano. De mult se ştie, aproape de la începutul anului, că printre cei trei scriitori din Europa, invitaţi de onoare ai manifestării aflată sub patronajul Consiliului Europei, alături de un nord irlandez şi un francez, se numără […]

22
/10
/12

Actriţa Ilinca Tomoroveanu, directorul artistic al Teatrului Naţional “I. L. Caragiale” din Bucureşti, va primi una din cele mai înalte distincţii acordate de Ministerul Culturii şi Comunicării din Franţa – titlul de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor. Frédéric Mitterand, fostul ministrul francez al Culturii şi Comunicării, menţiona într-o scrisoare emisă pe data de 13 […]

22
/10
/12

Cea de-a patra ediţie a Festivalului de Film de la Lyon, care s-a desfăşurat în perioada 15-21 octombrie, a decernat, sâmbătă seară, premiul Lumière, cineastului britanic Ken Loach, care, în discursul de premiere, a vorbit despre viitorul cinematografiei şi a adus acuzaţii indirecte statului Israel. Organizat de Bertrand Tavernier şi Thierry Fremaux, festivalul a avut, […]

19
/10
/12

Soprana Anita Hartig, 29 de ani, artista care a urcat pe treptele celebrităţii după ce a fost descoperită de Ioan Holender, pe când acesta era directorul Operei de Stat din Viena, a debutat la Scala din Milano cu rolul Mimi în opera La Boheme de Puccini, ocazie cu care a oferit şi un interviu pentru […]

19
/10
/12

Institutul Cultural Român de la Stockholm şi Muzeul Nobel organizează pe 20 noiembrie, programul ‘Când tăcem, suntem dezagreabili. Când vorbim, suntem ridicoli’, despre literatura de limbă germană din România. Denumirea evenimentului este inspirată din romanul Animalul inimii de Herta Müller, informează ICR Stockholm. Programul va avea loc în sala de festivităţi a Academiei Suedeze, avându-i […]