Arlechino moare, dar cum trăieşte un spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/arlechino-moare-dar-cum-traieste-un-spectacol/

ANTICRONICI Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini.

Un articol de Adina Scorţescu / Dan Boicea|21 ianuarie 2014

ANTICRONICI (la patru mâini) * Dacă urci scările înguste de la Bulandra (sala Liviu Ciulei) – asta după ce ai străbătut holurile flancate de cabinele actorilor -, dai peste spaţiul Laborator (un fel de Teatrul Act strămutat de la subsol şi crescut în înălţime), locul în care tinerii actori joacă și, în plus, se joacă.

Aici se pune o singură întrebare: „Arlechino moare?“. Răspunsul nu încape într-o singură viaţă, e nevoie de mai multe. Şi de viaţa lui Arlechino însuşi, şi de viaţa lui Pierrot, prietenul lui, şi de viaţa Colombinei, femeia pe care o iubesc amândoi. Iar toate aceste vieţi trăite în acelaşi timp spun, la final, ceva despre moartea lui Arlechino.

Dar să nu uităm de viețile noastre, ale spectatorilor, care asistăm – în întunericul sălii – la bucuriile, anxietățile și îngrijorările care ni se par atât de familiare, chiar dacă nu le-am putut exprima niciodată cu atâta candoare ca Antoaneta Cojocaru (Pierrot) sau cu atât entuziasm atletic ca Adrian Ciobanu (Arlechino). Micile întâmplări ale vieții, cu iz de commedia dell’arte, merg mână în mână cu problemele „mari”, care devin palpabile, ba chiar capătă o față: Moartea are figura sopranei Raluca Oprea, care „produce” live una dintre cele mai emoționante coloane sonore pe care le-am auzit într-un spectacol de teatru.

„Arlechino moare?“ trăieşte ca spectacol din întrebările pe care şi le-au pus câţiva actori care caută altceva în arta lor, şi nu un cuvânt mare, precum „adevăr“, ci un cuvânt chiar şi mai mare: „simplitate“. O simplitate penetrantă a mijloacelor estetice, care să ducă mai departe tot felul de sentimente.

Tocmai emoția este atuul spectacolului – o emoție transmisă de jocul actorilor, de spațul scenic (la același nivel și doar la doi-trei metri depărtare de spectator), de recuzita aparent banală și foarte versatilă (o cadă/pat, câteva scaune și teancuri de cărți, un lighean, o umbrelă).

O emoţie amplificată de inteligenţa prin care actorii înţeleg să ambaleze sentimente comune, în gesturi care spun totul despre tristeţea lui Arlechino, despre nevoia de afecţiune a lui Pierrot şi despre pasiunea Colombinei. Gesturile mici, împletite firesc, şi apropierile înduioşătoare se transformă în rupturi brutale, pentru că Arlechino, antieroul altruist, decide să ia nefericirea pe cont propriu. Şi ce e cel mai interesant, în cadrul acestui minunat atelier de mişcare devenit spectacol, e modul în care actorii au ştiut cum să folosească un ingredient cu o mare putere de acoperire: speranţa.

Speranța care nu-ți dă aripi, ci doar o amărâtă de umbrelă, și care se transferă de la Arlechino, pacientul aflat pe patul de moarte, către doctorul său, care își dă seama că viața trebuie trăită, aici și acum. Dar ce înseamnă „acum”, când timpul poate fi dat înainte sau înapoi, printr-o simplă rotire a patului, în sensul acelor de ceasornic? Și unde este „aici” – acest spațiu ciudat în care Pierrot coboară pe o scară îngustă și bate la o ușă pe care doar el o vede?

„Arlechino moare?“ este un spectacol-bijuterie care nu ţipă să fie descoperit, ci se lasă căutat în cel mai elegant mod cu putinţă. E un spectacol care reconfirmă statutul Teatrului Bulandra – un spaţiu al experimentelor libere, în care creativitatea nu ţine cont de planuri de încasări. Un spectacol al unor actori care scormonesc cu adevărat în viaţa incredibilă a unor personaje.

* Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini. Niciunul dintre ei nu ştie încotro o ia povestea; fiecare aşteaptă un paragraf de la celălalt, pentru a merge mai departe. Vocea întâi: Adina Scorţescu (text simplu). Vocea a doua: Dan Boicea (text italic).

Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei Laborator)

Arlechino moare?

de Nikolai Evreinov

Atelier condus de Antoaneta Cojocaru

Cu: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Ela Ionescu/Raluca Botez, Raluca Oprea, Vlad Oancea/Marius Chivu

Scenografia: Mihai Păcurar

Foto: Mihaela Petre

08
/11
/12

Teatrul Naṭional Ion Luca Caragiale analizeazã posibilitatea de a implementa un sistem propriu de vânzare sau rezervare a biletelor pentru spectacole ; acesta urmeazã sã fie online.   Pentru moment, rezervãri de bilete se pot face pentru toate spectacolele din grila de program, mai puṭin pentru Dineu cu proşti, Egoistul, Livada de vişini şi Sinucigaşul.

08
/11
/12

Primul Muzeu al Deşeurilor din Europa s-a redeschis oficial, miercuri, la Biblioteca Naţională a României, şi presupune o expoziţie itinerantă care reconstituie traseul de transformare a resurselor în obiecte utile şi apoi în deşeuri. Muzeul este împărţit pe secţiuni speciale, în funcţie de categoriile de deşeuri, de la ambalaje (plastic, hârtie, sticlă, metal), la DEEE-uri […]

08
/11
/12

Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) a obţinut o finanţare de 497.000 de lei din partea Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), aceasta fiind cea mai mare sumă alocată unui eveniment cinematografic care se va desfăşura în prima jumătate a anului viitor, informează site-ul CNC. Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) ajunge anul viitor la cea […]

08
/11
/12

Lucrarea “Muză” (“Une Muse”), de Constantin Brâncuşi, s-a vândut cu suma de 12,4 milioane la licitaţia organizată de Casa Christie’s, miercuri seara, la New York, care pe ansamblu s-a situat sub nivelul estimărilor iniţiale ale organizatorilor.   Preţul obţinut de lucrarea lui Brâncuşi la căderea ciocanului a fost de exact 11 milioane de dolari, la […]

08
/11
/12

 Scriitorul Lucian Dan Teodorovici a câştigat, miercuri seară, premiul “Augustin Frăţilă”, în valoare de 10.000 de euro, acordat pentru cel mai recent volum al său, “Matei Brunul”.   Cele cinci romane finaliste ale concursului au fost “FEM”, de Magda Cârneci (Cartea Românească, 2011), “Viaţa lui Kostas Venetis”, de Octavian Soviany (Cartea Românească, 2011), “Emoţia”, de Mirela Stănciulescu (Humanitas, […]

08
/11
/12

GOOGLE sărbătoreşte, joi, 165 de ani de la naşterea scriitorului irlandez Bram Stoker, autorul romanului “Dracula”, printr-un logo care-l prezintă pe celebrul vampir alături de alte personaje specifice. Noul logo al Google, realizat în alb – negru, este inspirat din coperta primei ediţii a volumului “Dracula”, publicată în 1897, potrivit relatărilor din presa internaţională. În noul […]

07
/11
/12

„Nu vorbi de moarte într-un spital fiindcă nu te aude nimeni.” 16,17,18 noiembrie va fi weekendul cu Oscar și Tanti Roz  la Bulandra, Sala Toma Caragiu. O piesă mult așteptată de la începutul stagiunii, în care nu este vorba despre moarte, ci despre valorificarea vieții chiar dacă ai 120 de ani de trăit sau 12 […]

07
/11
/12

Filmul “Evadarea”, de Andrei Gruzsniczki, este producţia care i-a adus pe doi dintre cei mai importanţi tineri actori de teatru români, Ofelia Popii şi Sorin Leoveanu, să joace pentru prima dată împreună şi care i-a dat lui Nicuşor Dan un “rol” de consultant în matematică. Filmul “Evadarea” spune povestea lui Sorin Pârvu (Sorin Leoveanu), un matematician român […]

07
/11
/12

Cinema Studio va găzdui în perioada 26 – 29 noiembrie Zilele filmului rusesc la Bucureşti, eveniment ce are loc în cadrul celei de-a doua ediţii a Zilelor Culturii Ruse – “Din Rusia, cu sufletul deschis”. Evenimentul va fi deschis pe 26 noiembrie cu proiecţia celui mai recent film regizat de Karen Sahnazarov, “Tigrul alb”, peliculă […]

07
/11
/12

Festivalul Internaţional de la Salonic, care se desfăşoară în perioada 2-11 noiembrie, unul dintre cele mai mari evenimente de gen din regiune, îi dedică o retrospectivă integrală regizorului Cristian Mungiu. La Salonic sunt proiectate toate filmele cineastului român, de la scurtmetrajele de şcoală “Mariana” (1997) şi “Mâna lui Paulista” (1998) până la cel mai nou […]

07
/11
/12

Scriitorul francez Jérôme Ferrari a câştigat, miercuri, premiul Goncourt pe 2012 – cel mai prestigios trofeu literar francez -, pentru romanul său “Le Sermon sur la chute de Rome” (publicat la editura Actes Sud), a cărui acţiune are ca fundal violenta Corsică.   Membrii juriului Goncourt au desemnat, din al doilea tur de scrutin, ca acest roman […]

07
/11
/12

Scriitoarea Scholastique Mukasonga, originară din Rwanda, a câştigat, miercuri, premiul Renaudot pe 2012, acesta fiind unul dintre cele mai prestigioase trofee literare acordate în Franţa. Scriitoarea Scholastique Mukasonga, care nu figura în selecţia finală, a fost recompensată cu premiul Renaudot pe 2012 pentru volumul “Notre-Dame du Nil”, publicat la editura Gallimard. Ea a obţinut şase voturi, […]

07
/11
/12

Teatrul Naṭional din Bucureşti a anunṭat reluarea a douã spectacole de success din repertoriul sãu: Sinucigaşul (10 şi 11 noiembrie la Sala Mare) şi Un duel ( 7 noiembrie la sala Micã) .  Un duel este un spectacol complex care are la bazã nuvela lui Cehov cu acelaşi nume. Interpretarea de facturã modernã vorbeşte despre […]

07
/11
/12

Aliniindu-se altor întâlniri teatrale cu tradiţie din Europa, anul acesta, în premieră, Festivalul Naţional de Teatru şi-a supus afişul „judecăţii” critice internaţionale. La solicitarea Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT/IATC), în al cărei Comitet Executiv este prezentă şi România, prin persoana preşedintelui Secţiei române a Asociaţiei, criticul Alice Georgescu, un juriu format din trei […]

07
/11
/12

Premiera spectacolului Şarpele în iarbã de Alan Ayckbourn, în regia lui Emil Hostina, programatã la Sala Liviu Ciulei (Laborator) a teatrului Bulandra pentru vineri, 9 noiembrie se va reprograma pentru o datã ulterioarã. Aceasta va fi comunicatã din timp.   Reprezentaṭia din data de 9 noiembrie va fi un spectacol de avanpremierã.