Arlechino moare, dar cum trăieşte un spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/arlechino-moare-dar-cum-traieste-un-spectacol/

ANTICRONICI Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini.

Un articol de Adina Scorţescu / Dan Boicea|21 ianuarie 2014

ANTICRONICI (la patru mâini) * Dacă urci scările înguste de la Bulandra (sala Liviu Ciulei) – asta după ce ai străbătut holurile flancate de cabinele actorilor -, dai peste spaţiul Laborator (un fel de Teatrul Act strămutat de la subsol şi crescut în înălţime), locul în care tinerii actori joacă și, în plus, se joacă.

Aici se pune o singură întrebare: „Arlechino moare?“. Răspunsul nu încape într-o singură viaţă, e nevoie de mai multe. Şi de viaţa lui Arlechino însuşi, şi de viaţa lui Pierrot, prietenul lui, şi de viaţa Colombinei, femeia pe care o iubesc amândoi. Iar toate aceste vieţi trăite în acelaşi timp spun, la final, ceva despre moartea lui Arlechino.

Dar să nu uităm de viețile noastre, ale spectatorilor, care asistăm – în întunericul sălii – la bucuriile, anxietățile și îngrijorările care ni se par atât de familiare, chiar dacă nu le-am putut exprima niciodată cu atâta candoare ca Antoaneta Cojocaru (Pierrot) sau cu atât entuziasm atletic ca Adrian Ciobanu (Arlechino). Micile întâmplări ale vieții, cu iz de commedia dell’arte, merg mână în mână cu problemele „mari”, care devin palpabile, ba chiar capătă o față: Moartea are figura sopranei Raluca Oprea, care „produce” live una dintre cele mai emoționante coloane sonore pe care le-am auzit într-un spectacol de teatru.

„Arlechino moare?“ trăieşte ca spectacol din întrebările pe care şi le-au pus câţiva actori care caută altceva în arta lor, şi nu un cuvânt mare, precum „adevăr“, ci un cuvânt chiar şi mai mare: „simplitate“. O simplitate penetrantă a mijloacelor estetice, care să ducă mai departe tot felul de sentimente.

Tocmai emoția este atuul spectacolului – o emoție transmisă de jocul actorilor, de spațul scenic (la același nivel și doar la doi-trei metri depărtare de spectator), de recuzita aparent banală și foarte versatilă (o cadă/pat, câteva scaune și teancuri de cărți, un lighean, o umbrelă).

O emoţie amplificată de inteligenţa prin care actorii înţeleg să ambaleze sentimente comune, în gesturi care spun totul despre tristeţea lui Arlechino, despre nevoia de afecţiune a lui Pierrot şi despre pasiunea Colombinei. Gesturile mici, împletite firesc, şi apropierile înduioşătoare se transformă în rupturi brutale, pentru că Arlechino, antieroul altruist, decide să ia nefericirea pe cont propriu. Şi ce e cel mai interesant, în cadrul acestui minunat atelier de mişcare devenit spectacol, e modul în care actorii au ştiut cum să folosească un ingredient cu o mare putere de acoperire: speranţa.

Speranța care nu-ți dă aripi, ci doar o amărâtă de umbrelă, și care se transferă de la Arlechino, pacientul aflat pe patul de moarte, către doctorul său, care își dă seama că viața trebuie trăită, aici și acum. Dar ce înseamnă „acum”, când timpul poate fi dat înainte sau înapoi, printr-o simplă rotire a patului, în sensul acelor de ceasornic? Și unde este „aici” – acest spațiu ciudat în care Pierrot coboară pe o scară îngustă și bate la o ușă pe care doar el o vede?

„Arlechino moare?“ este un spectacol-bijuterie care nu ţipă să fie descoperit, ci se lasă căutat în cel mai elegant mod cu putinţă. E un spectacol care reconfirmă statutul Teatrului Bulandra – un spaţiu al experimentelor libere, în care creativitatea nu ţine cont de planuri de încasări. Un spectacol al unor actori care scormonesc cu adevărat în viaţa incredibilă a unor personaje.

* Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini. Niciunul dintre ei nu ştie încotro o ia povestea; fiecare aşteaptă un paragraf de la celălalt, pentru a merge mai departe. Vocea întâi: Adina Scorţescu (text simplu). Vocea a doua: Dan Boicea (text italic).

Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei Laborator)

Arlechino moare?

de Nikolai Evreinov

Atelier condus de Antoaneta Cojocaru

Cu: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Ela Ionescu/Raluca Botez, Raluca Oprea, Vlad Oancea/Marius Chivu

Scenografia: Mihai Păcurar

Foto: Mihaela Petre

14
/12
/12

14 – 16 decembrie, în curtea MȚR Crăciun Ţărănesc Bunătăţi tradiţionale, cadouri, antichităţi 15 şi 29 decembrie 2012, sala Acvariu Expoziție de pictură Ana Petrovici-Popescu Vernisaj: 15 decembrie 2012, ora 17.00 19 decembrie 2012 – 30 ianuarie 2013, Sala Irina Nicolau Muzeul Copilăriei De-a Facerea Lumii. Jocuri și jucării A Şasea expoziţie, a șasea sală […]

14
/12
/12

Filmul lui Adrian Sitaru – “Domestic” – a fost inclus în selecţia singurului festival organizat exclusiv de cineaşti, Slamdance, desfăşurat în paralel cu Festivalul de la Sundance, în Park City (Utaj, Statele Unite), care are loc între 18 şi 24 ianuarie 2013. Potrivit unui comunicat 4Proof Film, comedia “Domestic” figurează în noua secţiune Beyond, dedicată […]

14
/12
/12

Marti, 18 decembrie 2012, incepand cu orele 19:00, la Studioul de Opera al Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti din  Str. Stirbey Voda nr.33, va avea loc spectacolul “Scrisori romantice”. “Scrisori romantice” este un spectacol necoventional, caracterizat prin fast si eleganta ce pune in scena povestea dramatica de dragoste dintre Frederic Chopin si scriitoarea George […]

14
/12
/12

Obiceiurile de iarna se lasa vizionate la Muzeul Satului. Ce ar fi iarna fãrã colinde ? Dar fãrã tradiṭii ? Dar fãrã datini ? Muzeul satului încearcã sã le strângã pe toate la un loc şi sã le înveleascã într-un ambalaj frumos : costumele populare. Astfel, vizitatorii vor avea parte de o experienṭã sub lupã timp de douã zile […]

14
/12
/12

Intrebarea zilei de vineri vine din domeniul literaturii : reuşesc autorii români sã bifeze un record, sau nu ? Eveniment aflat sub patronajul Asociaṭiei Culturale Aedificatio, încercarea de a scrie cel mai rapid roman din lume, va reuni 50 de autori al cãror nume este momentan ṭinut sub tãcere. 50 de autori surprizã şi o lansare la […]

14
/12
/12

 E spectacol la GALERIA!  Teatru pentru părinți….dar și pentru copii. Miercuri, 19 decembrie, la orele 20.00 o seară specială de teatru în care se vor juca un spectacol excelent pentru adulți – AUTOBAHN  dar și o frumoasă adaptare a Scufiței Roșii pentru cei mici. În timp ce în sala de evenimente “Galeria” adulții se vor distra […]

14
/12
/12

Filmul lui Peter Cãlin Netzer, Poziṭia Copilului, a fost selecṭionat pentru a oncura în cea de-a 63-a ediṭia a festivalului de Film de la Berlin.   Filmul vorbeşte despre relaṭia dintre o mamã axatã pe control şi fiul acesteia. Fãcând apel la o notã umoristicã, dar şi gravã, filmul Poziṭia copilului aduce pe micul ecran […]

14
/12
/12

Astãzi, 14 decembrie 2012, maestrul Radu Beligan împlineşte frumoasa vârstã de 94 de ani. Cu aceastã ocazie îi urãm un cãlduros ‘’La mulṭi ani !’’ Radu Beligan va reveni pe scenă într-un nou rol, la Teatrul Metropolis din Bucureşti, în toamna lui 2013. El va juca într-o piesă românească, modernă, scrisă de Mona Radu, „Lecţia de […]

13
/12
/12

Opera Română din Cluj-Napoca va prezenta publicului, duminică, celebrul balet “Spărgătorul de Nuci” de Ceaikovski, pe libretul inspirat de povestirea scriitorului, compozitorului şi pictorului romantic german Ernst Theodor Amadeus Hoffmann. Spectacolul a mai fost jucat pe scena Operei Române în urmă cu 30 de ani, în 1982, în regia semnată de coregraful Vasile Solomon, care […]

13
/12
/12

Sala cinematografului Zeughauskino din Berlin s-a dovedit a fi neîncăpătoare pentru toţi cei prezenţi la proiecţia peliculei ‘După dealuri’, în regia lui Cristian Mungiu, care a avut loc la 11 decembrie. Deşi înzăpezită şi aproape de necirculat, capitala germană a surprins încă o dată prin interesul locuitorilor săi pentru filmele provenite din România. Din păcate, […]

13
/12
/12

Odată cu premiera spectacolului “Năpasta” va avea loc inaugurarea, pentru publicul spectator, a noii Săli Media, cea de a doua sală nouă dată în folosinţă în cadrul amplului proiect de reconstrucţie a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale”. În 16 decembrie 2012, începând cu ora 19.00, va avea loc în acest spaţiu nou și vernisajul unei expoziţii […]

13
/12
/12

Prima colecţie online despre Revoluţia Română va putea fi accesată din 16 decembrie, telespectatorii putând să redescopere “evenimentul care a schimbat istoria ţării”.   “Revoluţia Română a pornit din stradă, a ajuns la Televiziune şi de aici în lumea întreagă. După 23 de ani, portalul Televiziunii Române redeschide dosarul Revoluţiei într-un proiect fără precedent pentru […]

13
/12
/12

Concertul special “Cele trei dive” le prezintă pe mezzosoprana Ruxandra Donose şi pe sopranele Adina Niţescu şi Teodora Gheorghiu la Sala Radio din Bucureşti, pe 21 decembrie.  Artistele vor fi acompaniate de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta unuia dintre cei mai apreciaţi tineri dirijori români, Tiberiu Soare. Arii, duete şi uverturi din celebre opere semnate de […]

13
/12
/12

Primul festival de teatru românesc la Berlin, ‘Many Years After…’, organizat de teatrul HAU Hebbel am Ufer şi ICR Berlin începe joi cu spectacolul ‘X milimetri din Y kilometri’. Pe parcursul maratonului de patru zile de spectacol românesc, mai sunt programate producţiile ‘Clear History’, ‘Duet’, ‘Capete înfierbântate’, ‘Romanian Dance History VI’, lectura ‘Critical spaces’ şi […]

13
/12
/12

Teatrul Naţional de Operetă “Ion Dacian” organizează, în perioada 17-21 decembrie, Festivalul “Poveşti pentru copii şi oameni mari”.  Potrivit unui comunicat TNO , evenimentul, care are ca scop educarea, informarea şi implicarea copiilor şi adulţilor din Bucureşti şi din zonele limitrofe în domeniul artelor spectacolului, va avea loc în noul sediu al Bibliotecii Naţionale şi […]