Arlechino moare, dar cum trăieşte un spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/arlechino-moare-dar-cum-traieste-un-spectacol/

ANTICRONICI Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini.

Un articol de Adina Scorţescu / Dan Boicea|21 ianuarie 2014

ANTICRONICI (la patru mâini) * Dacă urci scările înguste de la Bulandra (sala Liviu Ciulei) – asta după ce ai străbătut holurile flancate de cabinele actorilor -, dai peste spaţiul Laborator (un fel de Teatrul Act strămutat de la subsol şi crescut în înălţime), locul în care tinerii actori joacă și, în plus, se joacă.

Aici se pune o singură întrebare: „Arlechino moare?“. Răspunsul nu încape într-o singură viaţă, e nevoie de mai multe. Şi de viaţa lui Arlechino însuşi, şi de viaţa lui Pierrot, prietenul lui, şi de viaţa Colombinei, femeia pe care o iubesc amândoi. Iar toate aceste vieţi trăite în acelaşi timp spun, la final, ceva despre moartea lui Arlechino.

Dar să nu uităm de viețile noastre, ale spectatorilor, care asistăm – în întunericul sălii – la bucuriile, anxietățile și îngrijorările care ni se par atât de familiare, chiar dacă nu le-am putut exprima niciodată cu atâta candoare ca Antoaneta Cojocaru (Pierrot) sau cu atât entuziasm atletic ca Adrian Ciobanu (Arlechino). Micile întâmplări ale vieții, cu iz de commedia dell’arte, merg mână în mână cu problemele „mari”, care devin palpabile, ba chiar capătă o față: Moartea are figura sopranei Raluca Oprea, care „produce” live una dintre cele mai emoționante coloane sonore pe care le-am auzit într-un spectacol de teatru.

„Arlechino moare?“ trăieşte ca spectacol din întrebările pe care şi le-au pus câţiva actori care caută altceva în arta lor, şi nu un cuvânt mare, precum „adevăr“, ci un cuvânt chiar şi mai mare: „simplitate“. O simplitate penetrantă a mijloacelor estetice, care să ducă mai departe tot felul de sentimente.

Tocmai emoția este atuul spectacolului – o emoție transmisă de jocul actorilor, de spațul scenic (la același nivel și doar la doi-trei metri depărtare de spectator), de recuzita aparent banală și foarte versatilă (o cadă/pat, câteva scaune și teancuri de cărți, un lighean, o umbrelă).

O emoţie amplificată de inteligenţa prin care actorii înţeleg să ambaleze sentimente comune, în gesturi care spun totul despre tristeţea lui Arlechino, despre nevoia de afecţiune a lui Pierrot şi despre pasiunea Colombinei. Gesturile mici, împletite firesc, şi apropierile înduioşătoare se transformă în rupturi brutale, pentru că Arlechino, antieroul altruist, decide să ia nefericirea pe cont propriu. Şi ce e cel mai interesant, în cadrul acestui minunat atelier de mişcare devenit spectacol, e modul în care actorii au ştiut cum să folosească un ingredient cu o mare putere de acoperire: speranţa.

Speranța care nu-ți dă aripi, ci doar o amărâtă de umbrelă, și care se transferă de la Arlechino, pacientul aflat pe patul de moarte, către doctorul său, care își dă seama că viața trebuie trăită, aici și acum. Dar ce înseamnă „acum”, când timpul poate fi dat înainte sau înapoi, printr-o simplă rotire a patului, în sensul acelor de ceasornic? Și unde este „aici” – acest spațiu ciudat în care Pierrot coboară pe o scară îngustă și bate la o ușă pe care doar el o vede?

„Arlechino moare?“ este un spectacol-bijuterie care nu ţipă să fie descoperit, ci se lasă căutat în cel mai elegant mod cu putinţă. E un spectacol care reconfirmă statutul Teatrului Bulandra – un spaţiu al experimentelor libere, în care creativitatea nu ţine cont de planuri de încasări. Un spectacol al unor actori care scormonesc cu adevărat în viaţa incredibilă a unor personaje.

* Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini. Niciunul dintre ei nu ştie încotro o ia povestea; fiecare aşteaptă un paragraf de la celălalt, pentru a merge mai departe. Vocea întâi: Adina Scorţescu (text simplu). Vocea a doua: Dan Boicea (text italic).

Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei Laborator)

Arlechino moare?

de Nikolai Evreinov

Atelier condus de Antoaneta Cojocaru

Cu: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Ela Ionescu/Raluca Botez, Raluca Oprea, Vlad Oancea/Marius Chivu

Scenografia: Mihai Păcurar

Foto: Mihaela Petre

07
/12
/12

Cercetătorul etnolog Doina Işfănoni apreciază că înscrierea tehnicii ceramicii româneşti de Horezu în lista Patrimoniului Cultural Imaterial UNESCO reprezintă o onoare, o mândrie şi o datorie şi atestă faptul că în România se găsesc elemente demne de a fi în acest nomenclator al valorilor universale. “Ne-am integrat într-un sistem de valori unanim recunoscute, de reprezentativitate […]

07
/12
/12

Spectacolul ceh „O zi nebună sau nunta lui Figaro” se va juca la Cluj, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru INTERFERENȚE 2012 „Dialog între voci”, ce va avea loc în perioada 27 noimebrie – 9 decembrie 2012.   Această comedie clasică franceză nu are vârstă. În ziua nunții sale, servitorul Figaro își apără iubita Susanna […]

07
/12
/12

O expoziţie cu tema “Poveşti în imagini, benzi desenate, comicsuri” va fi găzduită, din 7 decembrie până în 17 februarie, de Galeria Galateca, situată la parterul Bibliotecii Centrale Universitare.   Potrivit sursei citate, 14 artişti reprezentativi îşi vor expune lucrările, unele dintre ele prezentate pentru prima dată publicului, ce acoperă o perioadă de 90 de […]

07
/12
/12

Soprana Felicia Filip va fi protagonista concertului anual “Crăciunul Feliciei”, eveniment programat sâmbătă, 15 decembrie, la Sala Studio a Operei Naţionale Bucureşti (ONB), informează Biroul de presă al primei scene lirice a ţării.   Printre invitaţii sopranei se vor număra actorul George Mihăiţă, prim-balerina Corina Dumitrescu, violoncelistul Anton Niculescu, pianista Ioana Maxim, actorul Valentino Tiron […]

07
/12
/12

Actorii Emil Hossu şi Ion Lucian vor primi, post-mortem, câte o stea pe Aleea Celebrităţilor din Piaţa Timpului, a declarat, joi seara, primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, la Antena 3.  “Pe 14 decembrie încercăm să omagiem personalitatea unui om, a unui om mare, a unui suflet mare, acordându-i o stea (n.r.lui Emil Hossu). Am […]

07
/12
/12

Guvernul se va angaja în mod direct în deschiderea unui proces în Franţa pentru repatrierea osemintelor lui Constantin Brâncuşi, a declarat joi premierul Victor Ponta, precizând că procedurile cu statul francez sunt extrem de complicate, iar fără o decizie a instanţei acest lucru nu va fi posibil.   Victor Ponta a avut o întâlnire, la Târgu Jiu, […]

06
/12
/12

UNESCO a decis, în cadrul celei de-a şaptea sesiuni a Comitetului Interguvernamental de Protejare a Patrimoniului Cultural Imaterial, care se desfăşoară la Paris, în perioada 3 – 7 decembrie, înscrierea ceramicii româneşti de Horezu în lista Patrimoniului cultural imaterial.   Potrivit site-ului UNESCO, confecţionarea ceramicii de Horezu este  “un meşteşug tradiţional unic” , practicat atât de bărbaţi, cât […]

06
/12
/12

Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ prezintă   marţi, 11 decembrie, orele 18.00 şi 20.00, la Sala Studio a Teatrului Odeon   spectacolul   TAPE de Stephen Belber traducerea Corina Grigoraş regia Răzvan Muraru cu: Cezar Antal, Dragoş Ionescu, Corina Grigoraş, Nora Covali   Pentru Jon, un regizor care începe să aibă succes, viaţa este o temă de rezolvat, pentru Vince, […]

06
/12
/12

VINERI, 7 dec, ora 10.00 CEI TREI PURCELUȘI Textul şi regia: Mihai Sandu Gruia Scenografia, costumele şi păpuşile: Daniela Drăgulescu, Matei Dumitrescu, Elena Nucă, Mihai Ungureanu, Silviu Spirescu Muzica : Mihai Bisericanu Distribuţia: Florin Mititelu/Alexandru Neculce, Paul Ionescu/ Viorel Ionescu, Cristina Roşiianu/Adrian Lefter, Florentina Tănase/Roxana Vișan, Angela Filipescu, Ilona Hrestic/George Simian. SÂMBĂTĂ, 8 dec, ora 12.00 PUNGUȚA […]

06
/12
/12

Comunicat de presa:   Timp de 10 zile, Teatrul de Animație ȚĂNDĂRICĂ împreună cu Primăria Municipiului Bucureşti, Ministerul Culturii și Patrimoniului Național, ASSITEJ România şi UNIMA România au scris o poveste frumoasă, transformând capitala României într-un laborator creativ al teatrului de animație pentru toate vârstele. Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie „Bucurii pentru copii. Spectacole […]

06
/12
/12

O feerie muzicală în lumea basmelor îi aşteaptă pe cei mici pe scena Operei Naţionale Române din Timişoara care le-a pregătit o premieră absolută, ‘Steaua de sticlă’, ce va avea loc vineri, de la ora 18,00. Spectacolul este semnat de Dumitru Ardelean, iar libretul îi aparţine Silviei Kerim. Pe scenă se vor întâlni Albă ca […]

06
/12
/12

Filmul ‘Toată lumea din familia noastră’, în regia lui Radu Jude, a obţinut premiul special al celei de-a 18-a ediţii a Festivalului filmului de autor /FAF/ de la Belgrad, informează miercuri agenţia Tanjug. Pelicula regizorului român a concurat alături de alte unsprezece, dintre care Marele premiu ‘Aleksandar Sasa Petrovic’ i-a revenit filmului ‘Tabu’, al regizorului […]

06
/12
/12

Arhitectul brazilian Oscar Niemeyer, care a conceput unele dintre cele mai celebre clădiri ale secolului al XX-lea, a murit miercuri, într-un spital din Rio de Janeiro, la vârsta de 104 ani.   O slujbă în memoria sa va avea loc la palatul prezidenţial din Brasilia joi, ca urmare a unei decizii luate de preşedintele brazilian […]

06
/12
/12

Preşedintele Institutului Cultural Român (ICR), Andrei Marga, a afirmat miercuri că în România se traduce puţin şi a salutat în consecinţă lansarea volumului al cincilea din seria “Opere” de W. Shakespeare apărut la Editura Tracus Arte.   În ceea ce priveşte operele lui Shakespeare “stăm încă bine”, mai gravă fiind situaţia traducerilor din Nietzsche şi […]

05
/12
/12

TVR 2 va difuza pe 9 decembrie, de la ora 11.00, Liedul românesc – Cursuri de Măiestrie Artistică Mariana Nicolesco.   “Ascult cu emoţie interpretările tinerilor mei prieteni, pe care i-am apropiat de arta de supremă poezie şi rigoare a liedului. Şi mă bucur că, prin ei, o comoară de mare preţ a culturii noastre, liedul românesc, fondat pe […]

05
/12
/12

Teatrul National de Opereta „Ion Dacian” participa vineri, 7 decembrie, si sambata, 8 decembrie, la Targul de Carte pentru copii „mini Libri”, singurul targ de carte din Romania adresat exclusiv copiilor, si care se va desfasura intre orele 10.00 si 22.00 in Mall Plaza Romania.  Targul de carte are ca scop promovarea lecturii pentru copii incepand de la nastere, readucerea […]