Arlechino moare, dar cum trăieşte un spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/arlechino-moare-dar-cum-traieste-un-spectacol/

ANTICRONICI Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini.

Un articol de Adina Scorţescu / Dan Boicea|21 ianuarie 2014

ANTICRONICI (la patru mâini) * Dacă urci scările înguste de la Bulandra (sala Liviu Ciulei) – asta după ce ai străbătut holurile flancate de cabinele actorilor -, dai peste spaţiul Laborator (un fel de Teatrul Act strămutat de la subsol şi crescut în înălţime), locul în care tinerii actori joacă și, în plus, se joacă.

Aici se pune o singură întrebare: „Arlechino moare?“. Răspunsul nu încape într-o singură viaţă, e nevoie de mai multe. Şi de viaţa lui Arlechino însuşi, şi de viaţa lui Pierrot, prietenul lui, şi de viaţa Colombinei, femeia pe care o iubesc amândoi. Iar toate aceste vieţi trăite în acelaşi timp spun, la final, ceva despre moartea lui Arlechino.

Dar să nu uităm de viețile noastre, ale spectatorilor, care asistăm – în întunericul sălii – la bucuriile, anxietățile și îngrijorările care ni se par atât de familiare, chiar dacă nu le-am putut exprima niciodată cu atâta candoare ca Antoaneta Cojocaru (Pierrot) sau cu atât entuziasm atletic ca Adrian Ciobanu (Arlechino). Micile întâmplări ale vieții, cu iz de commedia dell’arte, merg mână în mână cu problemele „mari”, care devin palpabile, ba chiar capătă o față: Moartea are figura sopranei Raluca Oprea, care „produce” live una dintre cele mai emoționante coloane sonore pe care le-am auzit într-un spectacol de teatru.

„Arlechino moare?“ trăieşte ca spectacol din întrebările pe care şi le-au pus câţiva actori care caută altceva în arta lor, şi nu un cuvânt mare, precum „adevăr“, ci un cuvânt chiar şi mai mare: „simplitate“. O simplitate penetrantă a mijloacelor estetice, care să ducă mai departe tot felul de sentimente.

Tocmai emoția este atuul spectacolului – o emoție transmisă de jocul actorilor, de spațul scenic (la același nivel și doar la doi-trei metri depărtare de spectator), de recuzita aparent banală și foarte versatilă (o cadă/pat, câteva scaune și teancuri de cărți, un lighean, o umbrelă).

O emoţie amplificată de inteligenţa prin care actorii înţeleg să ambaleze sentimente comune, în gesturi care spun totul despre tristeţea lui Arlechino, despre nevoia de afecţiune a lui Pierrot şi despre pasiunea Colombinei. Gesturile mici, împletite firesc, şi apropierile înduioşătoare se transformă în rupturi brutale, pentru că Arlechino, antieroul altruist, decide să ia nefericirea pe cont propriu. Şi ce e cel mai interesant, în cadrul acestui minunat atelier de mişcare devenit spectacol, e modul în care actorii au ştiut cum să folosească un ingredient cu o mare putere de acoperire: speranţa.

Speranța care nu-ți dă aripi, ci doar o amărâtă de umbrelă, și care se transferă de la Arlechino, pacientul aflat pe patul de moarte, către doctorul său, care își dă seama că viața trebuie trăită, aici și acum. Dar ce înseamnă „acum”, când timpul poate fi dat înainte sau înapoi, printr-o simplă rotire a patului, în sensul acelor de ceasornic? Și unde este „aici” – acest spațiu ciudat în care Pierrot coboară pe o scară îngustă și bate la o ușă pe care doar el o vede?

„Arlechino moare?“ este un spectacol-bijuterie care nu ţipă să fie descoperit, ci se lasă căutat în cel mai elegant mod cu putinţă. E un spectacol care reconfirmă statutul Teatrului Bulandra – un spaţiu al experimentelor libere, în care creativitatea nu ţine cont de planuri de încasări. Un spectacol al unor actori care scormonesc cu adevărat în viaţa incredibilă a unor personaje.

* Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini. Niciunul dintre ei nu ştie încotro o ia povestea; fiecare aşteaptă un paragraf de la celălalt, pentru a merge mai departe. Vocea întâi: Adina Scorţescu (text simplu). Vocea a doua: Dan Boicea (text italic).

Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei Laborator)

Arlechino moare?

de Nikolai Evreinov

Atelier condus de Antoaneta Cojocaru

Cu: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Ela Ionescu/Raluca Botez, Raluca Oprea, Vlad Oancea/Marius Chivu

Scenografia: Mihai Păcurar

Foto: Mihaela Petre

14
/11
/12

PALMARESUL EDITIEI A IV-a a Trofeului „Ion Dacian” pentru tineri interpreti, 12 noiembrie 2012   Luni, 12 noiembrie 2012, in Aula Bibliotecii Nationale a avut loc cea de-a patra editie a Trofeului „Ion Dacian” pentru tineri interpreti, evenimentul fiind organizat in cadrul Festivalului International al Artelor Spectacolului Muzical „Viata e frumoasa!” de catre Teatrul National […]

14
/11
/12

La Timişoara are loc festivalul Capital Jazz Festival. Astfel, iubitorii de gen vor putea lua parte în perioada 30 noiembrie- 1 decembrie  la reprezentaṭii din partea unor grupuri din Cuba, Suedia , Germania şi România.   Programul este dupã cum urmeazã :   Vineri, 30 noiembrie The New Dimension (România) Tingvall Trio (Suedia, Cuba, Germania) Sebastian […]

14
/11
/12

Festivalul Unifest organizat de Uniunea Studenţilor din România continuă miercuri cu vizionarea mai multor piese de teatru şi operă, expoziţii, vizite la muzee, dar şi o campanie de donare de sânge. Astfel, studenţii vor putea viziona gratuit spectacolele ”…ESCU” la Teatrul de Comedie, ”Cabina Artistelor” la ARCUB şi ”Madama Butterfly” la Opera Naţională Bucureşti. Tot miercuri, […]

14
/11
/12

Maia Morgenstern şi Damian Drăghici se numără printre artiştii ce vor fi decoraţi, miercuri, cu Ordinul Artelor şi Literelor în grad de Cavaler, în cadrul unei ceremonii prezidate de ambasadorul Franţei la Bucureşti, Philippe Gustin.   În cadrul aceleiaşi ceremonii, Philippe Gustin îi va acorda Ruxandrei Balaci, însemnele de Ofiţer al Ordinului Artelor şi Literelor […]

14
/11
/12

 COMUNICAT DE PRESĂ DUBLURA se joacă la Teatrul În Culise Vineri, 16 Noiembrie, de la ora 21:00, Teatrul În Culise prezintă spectacolul Dublura de Petru Ionescu. Distribuția este formată din actorii Silvia Codreanu, Virgil Constantin și Gabriela Hamzescu, iar regia este semnată chiar de autorul textului, Petru Ionescu. Având o bogată experiență atât ca regizor […]

14
/11
/12

  COMUNICAT DE PRESĂ CUM SE ZICE  – Premieră În Culise – Asociaţia Culturală „În Culise” vă invită pe 16 Noiembrie, de la ora 19:00, la premiera oficială a spectacolului „Cum se zice”. Teatrul În Culise prezintă o comedie excepţională în regia lui Cristian Bajora, care prezintă 3 actori şi un regizor în plin proces […]

13
/11
/12

Melomanii vor avea vineri, la Sala Radio, bucuria reîntâlnirii cu violonistul Alexandru Tomescu, care va interpreta sub bagheta dirijorului german Gerd Schaller Concertul nr. 2 în si minor pentru vioară şi orchestră de Niccolo Paganini.  Potrivit unui comunicat de presă, programul serii va mai oferi publicului două partituri îndrăgite: uvertura operei “Wilhelm Tell”, care face […]

13
/11
/12

Richard Robbins, muzicianul american care a compus coloanele sonore ale unor filme celebre precum “Camera cu privelişte/ A Room with a View”, “Înapoi la Howards/ Howards End” şi “Rămăşiţele zilei/ The Remains of the Day”, a murit la vârsta de 71 de ani. Richard Robbins, de două ori nominalizat la Oscar, a murit pe 7 […]

13
/11
/12

  PROGRAM 19 – 25 noiembrie 2012 rezervari@teatrul-odeon.ro Sala Studio Data: Mi 21.11, Ora: 19.30 No.1 High Park Address & Nostalgie Producţii UNATC in cadrul proiectului Dans la Odeon coordonat de coregraful si dansatorul Razvan Mazilu Un spectacol de Vlad Merariu asistent coregrafie Andreea Belu light design Roxana Docan cu Galina Bobeicu, Sebastian Ciocan, Simona […]

13
/11
/12

“UN TRAMVAI NUMIT DORINȚĂ”, în PREMIERĂ la UNTEATRU ! UNTEATRU, revine cu o nouă PREMIERĂ! Sâmbătă 17 și Duminică 18 noiembrie, de la orele 21.00, UNTEATRU vă așteaptă la PREMIERA spectacolului UN TRAMVAI NUMIT DORINȚĂ de Tennessee Williams. Un spectacolul care urmăreşte, sub lupă, evoluţia celor patru personaje cu titlul unui destin comun: RATAREA. Textul […]

13
/11
/12

Filmele finaliste la ediţia de anul acesta a premiului LUX, decernat de Parlamentul European, vor fi proiectate la Bucureşti, la cinema Studio, vineri şi sâmbătă. “Csak a szél/ Just The Wind”, de Bence Fliegauf, “Io sono Li/ Shun Li and the Poet”, de Andrea Serge, şi “Tabu”, de Miguel Gomes, sunt cele trei pelicule selecţionate […]

13
/11
/12

Începând cu 13 noiembrie, Teatrul de Comedie este gazda festivalului Respir Shakespeare. Acest festival se aflã la cea de-a III-a ediṭie şi promite sã fie un adevãrat deliciu pentru iubitorii de gen. La Sala Studio, organizatorii- cei din Asociaṭia Hestguma- vor pune la dispoziṭie doritorilor o interpretare nouã a textelor lui Shakespeare. Practic, se încearcã […]

13
/11
/12

Programul In Culise 16-22 Noiembrie   Bilet achitat în ziua spectacolului: 25 lei, Bilet achitat in avans: 17,5 lei Elevi si studenti: 10 lei, Studenti la film/teatru: intrare libera Sabotaj din Iubire: 12.5 lei (preţ unic) Monoloagele Vaginului: 30 lei (preţ unic) Imaginează-ţi că eşti Dumnezeu: 30 lei (preţ unic) Scrisori catre Rita – The […]

13
/11
/12

Deschiderea oficială a Festivalului Viața e frumoasă! a fost marcată de Gala Internațională de Musical și Operetă, în regia lui Răzvan Ioan Dincă, o celebrare magistrală a artelor spectacolului muzical, un adevărat cadou al scenei românești care a impresionat și fermecat publicul atât din punct de vedere visual, cât și emoțional. Așadar, scena Teatrului Odeon […]

13
/11
/12

Teatrul Odeon are plăcerea să vă invite joi, 15 noiembrie, ora 19.30, Sala Studio la un Atelier deschis – Lectură intitulat PREŢUL CORECT Autor şi regizor Andreea Vălean cu: Mircea N. Creţu, Nicoleta Lefter, Paula Niculiţă, Relu Poalelungi, Ileana Cernat, Constantin Cojocaru, Dimitrii Bogomaz INTRAREA LIBERĂ in limita locurilor disponibile Proiect cultural finanţat de AFCN […]

13
/11
/12

O amplă expoziţie de fotografie a Angelikăi Platen, intitulată “Please, no photos – Patru decenii de portrete ale artiştilor”, se va deschide, miercuri, la Muzeul Naţional de Artă Contemporană (MNAC), informează, luni, Ambasada Germaniei la Bucureşti.   Organizată de Ambasada Germaniei la Bucureşti, în cooperare cu MNAC, expoziţia reuneşte 150 de portrete, realizate de cunoscuta […]

13
/11
/12

Institutul Cultural Român (ICR) a decis, în şedinţa Comitetul Director de luni, desemnarea în funcţia de director al Institutului Cultural Român “Mihai Eminescu” de la Chişinău a lui Valeriu Matei, informează, Serviciul Presă al ICR. Potrivit unui comunicat transmis AGERPRES, acesta îl înlocuieşte pe Petre Guran, rechemat în centrala ICR. În funcţia de director adjunct […]