Arlechino moare, dar cum trăieşte un spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/arlechino-moare-dar-cum-traieste-un-spectacol/

ANTICRONICI Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini.

Un articol de Adina Scorţescu / Dan Boicea|21 ianuarie 2014

ANTICRONICI (la patru mâini) * Dacă urci scările înguste de la Bulandra (sala Liviu Ciulei) – asta după ce ai străbătut holurile flancate de cabinele actorilor -, dai peste spaţiul Laborator (un fel de Teatrul Act strămutat de la subsol şi crescut în înălţime), locul în care tinerii actori joacă și, în plus, se joacă.

Aici se pune o singură întrebare: „Arlechino moare?“. Răspunsul nu încape într-o singură viaţă, e nevoie de mai multe. Şi de viaţa lui Arlechino însuşi, şi de viaţa lui Pierrot, prietenul lui, şi de viaţa Colombinei, femeia pe care o iubesc amândoi. Iar toate aceste vieţi trăite în acelaşi timp spun, la final, ceva despre moartea lui Arlechino.

Dar să nu uităm de viețile noastre, ale spectatorilor, care asistăm – în întunericul sălii – la bucuriile, anxietățile și îngrijorările care ni se par atât de familiare, chiar dacă nu le-am putut exprima niciodată cu atâta candoare ca Antoaneta Cojocaru (Pierrot) sau cu atât entuziasm atletic ca Adrian Ciobanu (Arlechino). Micile întâmplări ale vieții, cu iz de commedia dell’arte, merg mână în mână cu problemele „mari”, care devin palpabile, ba chiar capătă o față: Moartea are figura sopranei Raluca Oprea, care „produce” live una dintre cele mai emoționante coloane sonore pe care le-am auzit într-un spectacol de teatru.

„Arlechino moare?“ trăieşte ca spectacol din întrebările pe care şi le-au pus câţiva actori care caută altceva în arta lor, şi nu un cuvânt mare, precum „adevăr“, ci un cuvânt chiar şi mai mare: „simplitate“. O simplitate penetrantă a mijloacelor estetice, care să ducă mai departe tot felul de sentimente.

Tocmai emoția este atuul spectacolului – o emoție transmisă de jocul actorilor, de spațul scenic (la același nivel și doar la doi-trei metri depărtare de spectator), de recuzita aparent banală și foarte versatilă (o cadă/pat, câteva scaune și teancuri de cărți, un lighean, o umbrelă).

O emoţie amplificată de inteligenţa prin care actorii înţeleg să ambaleze sentimente comune, în gesturi care spun totul despre tristeţea lui Arlechino, despre nevoia de afecţiune a lui Pierrot şi despre pasiunea Colombinei. Gesturile mici, împletite firesc, şi apropierile înduioşătoare se transformă în rupturi brutale, pentru că Arlechino, antieroul altruist, decide să ia nefericirea pe cont propriu. Şi ce e cel mai interesant, în cadrul acestui minunat atelier de mişcare devenit spectacol, e modul în care actorii au ştiut cum să folosească un ingredient cu o mare putere de acoperire: speranţa.

Speranța care nu-ți dă aripi, ci doar o amărâtă de umbrelă, și care se transferă de la Arlechino, pacientul aflat pe patul de moarte, către doctorul său, care își dă seama că viața trebuie trăită, aici și acum. Dar ce înseamnă „acum”, când timpul poate fi dat înainte sau înapoi, printr-o simplă rotire a patului, în sensul acelor de ceasornic? Și unde este „aici” – acest spațiu ciudat în care Pierrot coboară pe o scară îngustă și bate la o ușă pe care doar el o vede?

„Arlechino moare?“ este un spectacol-bijuterie care nu ţipă să fie descoperit, ci se lasă căutat în cel mai elegant mod cu putinţă. E un spectacol care reconfirmă statutul Teatrului Bulandra – un spaţiu al experimentelor libere, în care creativitatea nu ţine cont de planuri de încasări. Un spectacol al unor actori care scormonesc cu adevărat în viaţa incredibilă a unor personaje.

* Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini. Niciunul dintre ei nu ştie încotro o ia povestea; fiecare aşteaptă un paragraf de la celălalt, pentru a merge mai departe. Vocea întâi: Adina Scorţescu (text simplu). Vocea a doua: Dan Boicea (text italic).

Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei Laborator)

Arlechino moare?

de Nikolai Evreinov

Atelier condus de Antoaneta Cojocaru

Cu: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Ela Ionescu/Raluca Botez, Raluca Oprea, Vlad Oancea/Marius Chivu

Scenografia: Mihai Păcurar

Foto: Mihaela Petre

05
/12
/12

Duminicã, 9 decembrie, la palatul Mogoşoaia va avea loc rectitalul rainbow Quartet- Fantastic covers. Din program vor face parte melodii celebre , reorchestrate într-o manierã plãcutã. Spectatorii sunt aşteptaṭi cu drag de cãtre organizatori pentru a asculta piese precum Set Fire to the Rain şi Rolling in the Deep de la Adele, Viva la Vida- […]

04
/12
/12

Mickey’s Magic Show, una dintre cele mai recente producţii Disney Live!, vine şi în România, la Sala Palatului, între 13 şi 17 februarie 2013. Întregul show este conceput şi realizat cu ajutorul unei echipe de profesionişti de excepţie. Începând cu producătorul Kenneth Feld, unul dintre cei mai cunoscuţi regizori de pe Broadway, continuând cu scenografi, […]

04
/12
/12

Există o singură formaţie în lume care a împlinit 50 de ani de carieră, în afară de Rolling Stones. Este din România, se numeşte Phoenix şi, cu toţii, avem onoarea de a fi contemporani cu ea.  Pe 5 decembrie, legendara trupăPhoenix săbătoreşe cinci decenii de existenţă într-un spectacol magistral la Ateneul Român. Înfiinţată în 1962 […]

04
/12
/12

“Nottara” organizează în decembrie, ca şi în alţi ani, “Zilele Teatrului de/ pe Bulevard”, evenimentul fiind gândit pentru a aduce în atenţia publicului cele mai noi spectacole montate pe această scenă, dar şi momentele aniversare legate de artişti trupei. Acest minifestival (căci potrivit programului aşa pare) va avea loc între 9 şi 16 decembrie şi […]

04
/12
/12

Marti, 4 decembrie, la Libraria Humanitas de la Cismigiu, Radu Paraschivescu isi lanseaza noul sau roman Astazi este mainele de care te-ai temut ieri, aparut recent la editura Humanitas. La eveniment vor vorbi despre carte impreuna cu autorul, Andi Moisescu, Catalin Stefanescu si Denisa Comanescu. O balada irlandeza strabate veacuri si continente, schimbandu-si mesajul si […]

04
/12
/12

Cea de-a cincea ediţie a Festivalului Internaţional de Literatură Bucureşti (FILB), care îi are ca invitaţi, printre alţii, pe scriitorii Jonathan Coe, Will Self şi Andrew Cowan, se va desfăşura în perioada 5-8 decembrie, la Clubul Ţăranului de la Muzeul Naţional al Ţăranului Român din Capitală. “Dacă până acum în fiecare an ne bucura mai […]

04
/12
/12

LILIACUL Operetă de J. Strauss   Invitaţi: DANIELA VLĂDESCU şi ROBERT NAGY   Dirijor: TRAIAN ICHIM   Regia, versiune text, concepţia scenografică, mişcarea scenică, light-design: ALICE BARB Scenografia: RODICA GARŞTEA Asistent regie: NERMINA DAMIAN   Invitati speciali: Daniela Vladescu  si  Robert Nagy     Rosalinda                     Anda Pop; Cristina  Radu(debut) Adela                            Valentina Margaras; Lacramioara  Schuller Orlofsky                        […]

04
/12
/12

Teatrul Odeon are plăcerea să vă invite   vineri, 7 decembrie, ora 19.30, Sala Studio la spectacolul lectură   EXIT   de Fausto Paravidino traducerea Cerasela Barbone regia Kovács Zsuzsánna cu: Crina Mureşan, Relu Poalelungi, Sabrina Iaşchevici, Silvian Vâlcu   Spectacolul are loc în prezenţa autorului, urmat de discuţii cu publicul   INTRAREA LIBERĂ   […]

03
/12
/12

Lungmetrajul “După dealuri”, regizat de Cristian Mungiu, figurează pe locul al optulea în topul celor mai bune filme ale anului 2012 alcătuit de prestigioasa revistă Sight & Sound, publicat ca în fiecare an la începutul lunii decembrie. Topul revistei Sight & Sound – considerată un echivalent britanic al publicaţiei franceze Cahiers Du Cinema – a fost alcătuit pe baza […]

03
/12
/12

O selecţie de filme documentare care au făcut parte din ediţia din acest an a festivalului internaţional de film documentar “Jihlava” din Cehia, sub numele “Echoes of Jihlava”, în cadrul programului Documentary Mondays, va fi prezentată de Centrul Ceh din Bucureşti începând de luni până pe 17 decembrie.   Singurul film românesc din selecţie, “Turn […]

03
/12
/12

DECEMBRIE 2012 – IN CADRUL ANIVERSARII A 65 DE ANI DE LA PRIMUL SPECTACOL AL OPEREI DIN TIMISOARA (1947 – 2012) Vineri, 07 Decembrie 2012, ora: 18.00 Premiera Absoluta STEAUA DE STICLA DE D. ARDELEAN SPECTACOL DE OPERA PENTRU COPII.         Miercuri, 12 decembrie 2012, ora: 19.00 DON GIOVANNI de W.A. Mozart […]

03
/12
/12

Pe 9 şi 14 decembrie, la TNB vor avea loc reprezentaṭiile pentru Doi X Doi (Tigrul de Murray Schisgal & Amantul de Harold Pinter)  în regia lui Vlad Stãnescu. Secnografia a fost asiguratã de cãtre Ioana Creangã, iar ilustraṭia muzicalã stã sub semnãtura regizorului. Sala Micã va fi locul în care  piesele antemenṭionate vor încânta […]

03
/12
/12

Moş Crãciun vine cu daruri multe pentru cei din Târgu-Jiu, iar printre aceste daruri se numãrã şi un cinematograf care va purta numele marelui regizor Sergiu Nicolaescu. Printre producṭiile care vor putea fi vizionate aici se vor numãra şi filme 3D.  Fiind orginar din Gorj,  Sergiu Nicolaescu este aşteptat sã ia parte la inaugurare, inaugurare […]

03
/12
/12

“Superman, Spiderman sau Batman”, de Tudor Giurgiu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj, sâmbătă seară, la gala Academiei de Film Europene (EFA), organizată în Valletta, Malta, potrivit site-ului oficial al evenimentului. La aceeaşi categorie au mai concurat scurtmetrajele “Demain, ca sera bien”, de Pauline Gay, “Two Hearts”, de Darren Thornton, “Miten Marjoja Poimitaan”, […]

03
/12
/12

Lungmetrajul ‘Amour’, semnat de austriacul Michael Haneke, a fost marele învingător al celei de-a 25-a ceremonii de decernare a premiilor Academiei Europene de Film (EFA), organizată sâmbătă seară în capitala Maltei, La Valetta, relatează AFP. El a fost desemnat cel mai bun film european al anului, iar Michael Haneke a primit trofeul pentru cel mai […]

03
/12
/12

Pianistul Teo Milea a susţinut vineri seară un concert de pian la Casa de cultură belgo-română Arthis din Bruxelles, organizat pentru celebrarea Zilei Naţionale a României. Cu acest prilej, Teo Milea şi-a lansat primul album, ‘Pe clape albe… şi negre’, care conţine şapte piese pe care le-a şi compus. Pianistul, care a concertat în această […]

03
/12
/12

Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică “I. L. Caragiale” organizează, începând din 9 decembrie, pentru al patrulea an consecutiv, “Şcoala de Duminică”, unde pasionaţii de teatru şi film îşi pot “exersa visele” sau îmbogăţi aptitudinile, îndrumaţi de profesori ai universităţii.  Potrivit unui comunicat al UNATC remis AGERPRES, cursurile “Şcolii de Duminică” oferă, timp de […]

03
/12
/12

Teatrul Metropolis a sărbătorit joi seară cinci ani de la înfiinţare printr-o gală ceva mai specială în care premiile au fost acordate nu actorilor de pe scenă sau regizorilor, scenariştilor ori oamenilor din teatru, ci spectatorilor fideli, “spectatorilor fondatori”, care “au ales să urmărească de la începuturi toate spectacolele puse în scenă la Metropolis”.  “Se […]