Arlechino moare, dar cum trăieşte un spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/arlechino-moare-dar-cum-traieste-un-spectacol/

ANTICRONICI Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini.

Un articol de Adina Scorţescu / Dan Boicea|21 ianuarie 2014

ANTICRONICI (la patru mâini) * Dacă urci scările înguste de la Bulandra (sala Liviu Ciulei) – asta după ce ai străbătut holurile flancate de cabinele actorilor -, dai peste spaţiul Laborator (un fel de Teatrul Act strămutat de la subsol şi crescut în înălţime), locul în care tinerii actori joacă și, în plus, se joacă.

Aici se pune o singură întrebare: „Arlechino moare?“. Răspunsul nu încape într-o singură viaţă, e nevoie de mai multe. Şi de viaţa lui Arlechino însuşi, şi de viaţa lui Pierrot, prietenul lui, şi de viaţa Colombinei, femeia pe care o iubesc amândoi. Iar toate aceste vieţi trăite în acelaşi timp spun, la final, ceva despre moartea lui Arlechino.

Dar să nu uităm de viețile noastre, ale spectatorilor, care asistăm – în întunericul sălii – la bucuriile, anxietățile și îngrijorările care ni se par atât de familiare, chiar dacă nu le-am putut exprima niciodată cu atâta candoare ca Antoaneta Cojocaru (Pierrot) sau cu atât entuziasm atletic ca Adrian Ciobanu (Arlechino). Micile întâmplări ale vieții, cu iz de commedia dell’arte, merg mână în mână cu problemele „mari”, care devin palpabile, ba chiar capătă o față: Moartea are figura sopranei Raluca Oprea, care „produce” live una dintre cele mai emoționante coloane sonore pe care le-am auzit într-un spectacol de teatru.

„Arlechino moare?“ trăieşte ca spectacol din întrebările pe care şi le-au pus câţiva actori care caută altceva în arta lor, şi nu un cuvânt mare, precum „adevăr“, ci un cuvânt chiar şi mai mare: „simplitate“. O simplitate penetrantă a mijloacelor estetice, care să ducă mai departe tot felul de sentimente.

Tocmai emoția este atuul spectacolului – o emoție transmisă de jocul actorilor, de spațul scenic (la același nivel și doar la doi-trei metri depărtare de spectator), de recuzita aparent banală și foarte versatilă (o cadă/pat, câteva scaune și teancuri de cărți, un lighean, o umbrelă).

O emoţie amplificată de inteligenţa prin care actorii înţeleg să ambaleze sentimente comune, în gesturi care spun totul despre tristeţea lui Arlechino, despre nevoia de afecţiune a lui Pierrot şi despre pasiunea Colombinei. Gesturile mici, împletite firesc, şi apropierile înduioşătoare se transformă în rupturi brutale, pentru că Arlechino, antieroul altruist, decide să ia nefericirea pe cont propriu. Şi ce e cel mai interesant, în cadrul acestui minunat atelier de mişcare devenit spectacol, e modul în care actorii au ştiut cum să folosească un ingredient cu o mare putere de acoperire: speranţa.

Speranța care nu-ți dă aripi, ci doar o amărâtă de umbrelă, și care se transferă de la Arlechino, pacientul aflat pe patul de moarte, către doctorul său, care își dă seama că viața trebuie trăită, aici și acum. Dar ce înseamnă „acum”, când timpul poate fi dat înainte sau înapoi, printr-o simplă rotire a patului, în sensul acelor de ceasornic? Și unde este „aici” – acest spațiu ciudat în care Pierrot coboară pe o scară îngustă și bate la o ușă pe care doar el o vede?

„Arlechino moare?“ este un spectacol-bijuterie care nu ţipă să fie descoperit, ci se lasă căutat în cel mai elegant mod cu putinţă. E un spectacol care reconfirmă statutul Teatrului Bulandra – un spaţiu al experimentelor libere, în care creativitatea nu ţine cont de planuri de încasări. Un spectacol al unor actori care scormonesc cu adevărat în viaţa incredibilă a unor personaje.

* Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini. Niciunul dintre ei nu ştie încotro o ia povestea; fiecare aşteaptă un paragraf de la celălalt, pentru a merge mai departe. Vocea întâi: Adina Scorţescu (text simplu). Vocea a doua: Dan Boicea (text italic).

Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei Laborator)

Arlechino moare?

de Nikolai Evreinov

Atelier condus de Antoaneta Cojocaru

Cu: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Ela Ionescu/Raluca Botez, Raluca Oprea, Vlad Oancea/Marius Chivu

Scenografia: Mihai Păcurar

Foto: Mihaela Petre

12
/11
/12

Juriul celei de-a XX-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de Scurt-metraj Alter-Native, de la Târgu Mureş, a decis, în urma vizionării celor 59 de filme înscrise în concurs, din 27 de ţări, acordarea premiului festivalului coproducţiei ruso-ucrainene ‘Detalii nesemnificative ale unei întâmplări accidentale’, de Mikhail Mestetskiy.  Premiul Festivalului Internaţional de Film de Scurt-metraj Alter-Native […]

12
/11
/12

Actorul Iurie Darie a fost înmormântat cu onoruri militare, duminică, în jurul orei 16.00, la cimitirul Sfânta Vineri din Capitală, în prezenţa familiei, dar şi a câtorva zeci de apropiaţi, printre care numeroşi colegi actori şi regizori, precum Sergiu Nicolaescu, Florin Piersic, Sebastian Papaiani.   Actorul Iurie Darie a murit vineri noapte, la vârsta de […]

12
/11
/12

Google sărbătoreşte, luni, 172 de ani de la naşterea sculptorului francez Auguste Rodin, printr-un logo care prezintă cea mai faimoasă sculptură a artistului – “Gânditorul”.   Noul logo al Google, realizat în albastru şi negru, prezintă una dintre sculpturile din seria “Gânditorul”, realizată de maestrul francez Auguste Rodin. În noul logo, “Gânditorul” lui Rodin înlocuieşte […]

10
/11
/12

Expoziţia-omagiu “In memoriam Marcel Guguianu (1922-2012)” s-a deschis, vineri seară, la galeria “Art Yourself”. Deschisă publicului timp de o lună, expoziţia reuneşte 103 de lucrări ale artistului – sculptură în marmură şi bronz, precum şi desene – opere care fac parte din colecţia de atelier şi colecţii particulare ale iubitorilor operei lui Marcel Guguianu. Parţial cu […]

10
/11
/12

Tabloul “Nature morte aux tulipes”, de Pablo Picasso, a fost vândut cu 41,5 milioane de dolari, joi seară, la o licitaţie organizată de casa Sotheby’s la New York.   Realizat în 1932, în perioada de maturitate a artistului, tabloul, care o prezintă pe tânăra amantă şi muză a lui Picasso Marie-Thérèse Walter, a fost starul […]

10
/11
/12

Prolificul scriitor american Philip Roth, ale cărui volume explorează viaţa modernă a evreilor americani, a declarat pentru o publicaţie franceză că nu mai vrea să scrie cărţi, pentru că şi-a pierdut pasiunea pentru acest lucru.   Autor al unor volume precum “Pastorala americană”, pentru care a primit premiul Pulitzer, a făcut acest anunţ luna trecută, […]

10
/11
/12

Scriitorul britanic Simon Toyne vine în România pentru lansarea volumului său “Cheia”, care este continuarea bestsellerului “Sanctus”, informează un comunicat al editurii All. Romanul face parte din colecţia “Strada Ficţiunii – Bestseller” şi va fi disponibil începând cu data de 12 noiembrie în toate librăriile din Bucureşti şi din ţară. Scriitorul Simon Toyne va veni […]

10
/11
/12

Actorul Mircea Albulescu a declarat că Iurie Darie – care a decedat vineri seară – a fost mai mult decât un coleg, un actor, “a fost un om minunat”.   “Iurie Darie a fost nu doar un coleg actor, ci a fost un om minunat, un suflet mare şi, aşa cum se spune la noi, actorii, «a […]

10
/11
/12

Regizorul Sergiu Nicolaescu a aflat în urmă cu puţin timp despre decesul actorului Iurie Darie şi s-a declarat “de-a dreptul şocat pentru dispariţia unui om de excepţie”. “Cu Iurie Darie am fost coleg de liceu. El se refugiase din Basarabia şi era mai mare decât mine cu o clasă sau două. Când am devenit regizor, […]

10
/11
/12

Cântăreaţa Margareta Pâslaru a declarat  că actorul Iurie Darie – care a încetat din viaţă vineri – a fost un artist polivalent, dar şi un desenator inspirat, care “emana frumuseţea tinereţii fără bătrâneţe, distincţie, eleganţă înnăscută, fără ostentaţie”.   “Iurie Darie mi-a atras atenţia încă din 1958, în filmul «Alo, aţi greşit numărul». Elevă fiind, […]

10
/11
/12

Actorul IURIE DARIE a murit vineri, la vârsta de 83 de ani, dupã o lungã perioadã de suferinṭã. Trupul acestuia va fi depus la Teatrul de Comedie.   Cultura româneascã a mai pierdut o stea. Sincere condoleanṭe familiei şi prietenilor !

09
/11
/12

Teatrul Naţional “I. L. Caragiale” a programat pentru finalul lunii decembrie o serie de reprezentaţii cu două dintre cele mai solicitate spectacole din repertoriul curent, comediile “Dineu cu proşti”, de Fracis Veber în regia lui Ion Caramitru şi recenta premieră “Scrisoarea”, după “O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale, în regia lui Horaţiu Mălăele.  “Scrisoarea” se va […]

09
/11
/12

Cea de-a VII-a ediţie a Seminarului Naţional de Educaţie Muzeală cu tema “Produse şi producţii culturale muzeale” se va desfăşura în perioada 15-16 noiembrie la sediul Muzeul Naţional de Istorie Naturală “Grigore Antipa”, informează, vineri, Direcţia Patrimoniu Cultural din cadrul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional (MCPN). În cadrul programului Seminarului, organizat de MCPN şi instituţia […]

09
/11
/12

SPECTACOL “I AM AMERICA” 12 şi 13 noiembrie 2012, ora 19:00 Teatrul Odeon – Sala Studio Regia: Mario Biagini Cu participarea echipei de creaţie „Open Program”: Itahisa Borges-Méndez, Lloyd Bricken, Cinzia Cigna, Davide Curzio, Agnieszka Kazimierska, Felicita Marcelli, Alejandro Tomás Rodriguez Muzica: Open Program, Workcenter of Jerzy Grotowski şi Thomas Richards Pe baza versurilor lui: […]

09
/11
/12

La Muzeul Național al Țăranului Român vine filmul Canalul.   Canalul/ Kanał Polonia, 1956, 91 min. Regia: Andrzej Wajda Scenariul: Jerzy Stefan Stawiński Distribuţia: Teresa Iżewska, Tadeusz Janczar, Wieńczysław Gliński, Tadeusz Gwiazdowski, Stanisław Mikulski, Emil Karewicz, Władysław Sheybal, Teresa Berezowska   10.11., ora 18.00 – Muzeul Național al Țăranului Român Sfârșitul lui septembrie 1944. Insurecția de la […]