Arlechino moare, dar cum trăieşte un spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/arlechino-moare-dar-cum-traieste-un-spectacol/

ANTICRONICI Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini.

Un articol de Adina Scorţescu / Dan Boicea|21 ianuarie 2014

ANTICRONICI (la patru mâini) * Dacă urci scările înguste de la Bulandra (sala Liviu Ciulei) – asta după ce ai străbătut holurile flancate de cabinele actorilor -, dai peste spaţiul Laborator (un fel de Teatrul Act strămutat de la subsol şi crescut în înălţime), locul în care tinerii actori joacă și, în plus, se joacă.

Aici se pune o singură întrebare: „Arlechino moare?“. Răspunsul nu încape într-o singură viaţă, e nevoie de mai multe. Şi de viaţa lui Arlechino însuşi, şi de viaţa lui Pierrot, prietenul lui, şi de viaţa Colombinei, femeia pe care o iubesc amândoi. Iar toate aceste vieţi trăite în acelaşi timp spun, la final, ceva despre moartea lui Arlechino.

Dar să nu uităm de viețile noastre, ale spectatorilor, care asistăm – în întunericul sălii – la bucuriile, anxietățile și îngrijorările care ni se par atât de familiare, chiar dacă nu le-am putut exprima niciodată cu atâta candoare ca Antoaneta Cojocaru (Pierrot) sau cu atât entuziasm atletic ca Adrian Ciobanu (Arlechino). Micile întâmplări ale vieții, cu iz de commedia dell’arte, merg mână în mână cu problemele „mari”, care devin palpabile, ba chiar capătă o față: Moartea are figura sopranei Raluca Oprea, care „produce” live una dintre cele mai emoționante coloane sonore pe care le-am auzit într-un spectacol de teatru.

„Arlechino moare?“ trăieşte ca spectacol din întrebările pe care şi le-au pus câţiva actori care caută altceva în arta lor, şi nu un cuvânt mare, precum „adevăr“, ci un cuvânt chiar şi mai mare: „simplitate“. O simplitate penetrantă a mijloacelor estetice, care să ducă mai departe tot felul de sentimente.

Tocmai emoția este atuul spectacolului – o emoție transmisă de jocul actorilor, de spațul scenic (la același nivel și doar la doi-trei metri depărtare de spectator), de recuzita aparent banală și foarte versatilă (o cadă/pat, câteva scaune și teancuri de cărți, un lighean, o umbrelă).

O emoţie amplificată de inteligenţa prin care actorii înţeleg să ambaleze sentimente comune, în gesturi care spun totul despre tristeţea lui Arlechino, despre nevoia de afecţiune a lui Pierrot şi despre pasiunea Colombinei. Gesturile mici, împletite firesc, şi apropierile înduioşătoare se transformă în rupturi brutale, pentru că Arlechino, antieroul altruist, decide să ia nefericirea pe cont propriu. Şi ce e cel mai interesant, în cadrul acestui minunat atelier de mişcare devenit spectacol, e modul în care actorii au ştiut cum să folosească un ingredient cu o mare putere de acoperire: speranţa.

Speranța care nu-ți dă aripi, ci doar o amărâtă de umbrelă, și care se transferă de la Arlechino, pacientul aflat pe patul de moarte, către doctorul său, care își dă seama că viața trebuie trăită, aici și acum. Dar ce înseamnă „acum”, când timpul poate fi dat înainte sau înapoi, printr-o simplă rotire a patului, în sensul acelor de ceasornic? Și unde este „aici” – acest spațiu ciudat în care Pierrot coboară pe o scară îngustă și bate la o ușă pe care doar el o vede?

„Arlechino moare?“ este un spectacol-bijuterie care nu ţipă să fie descoperit, ci se lasă căutat în cel mai elegant mod cu putinţă. E un spectacol care reconfirmă statutul Teatrului Bulandra – un spaţiu al experimentelor libere, în care creativitatea nu ţine cont de planuri de încasări. Un spectacol al unor actori care scormonesc cu adevărat în viaţa incredibilă a unor personaje.

* Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini. Niciunul dintre ei nu ştie încotro o ia povestea; fiecare aşteaptă un paragraf de la celălalt, pentru a merge mai departe. Vocea întâi: Adina Scorţescu (text simplu). Vocea a doua: Dan Boicea (text italic).

Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei Laborator)

Arlechino moare?

de Nikolai Evreinov

Atelier condus de Antoaneta Cojocaru

Cu: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Ela Ionescu/Raluca Botez, Raluca Oprea, Vlad Oancea/Marius Chivu

Scenografia: Mihai Păcurar

Foto: Mihaela Petre

29
/11
/12

Pana pe 16 decembrie, puteti sa vizitati la MNAC expozitia CIRIA – Windows, organizata de Institutul Cervantes. Coordonator proiect: Alina Bucur Curator: Gabriel Serrano José Manuel Ciria intelege creatia ca o cautare fara sfarsit. Ideile, formele lor si procesul de adaptare constituie o constelatie de pulsiuni evidente in fiecare lucrare. Aceasta cercetare porneste de la […]

29
/11
/12

Asociatia Bucurestiul meu drag impreuna cu Biblioteca Nationala a Romaniei va invita joi 29 noiembrie 2012 ora 18.30 la Biblioteca Nationala la intalnirea ”Fotocronica – file de poveste despre fotografia romaneasca si lansarea “Bibliotecii din Biblioteca – Aurel Mihailopol”. O expozitie de fotografie de exceptie, cu fotografii facute inainte de 1989. Aceasta expozitie ar putea […]

29
/11
/12

Accesul către galeriile permanente ale Muzeului Naţional de Artă al României (MNAR) este restricţionat, în prezent, ca urmare a lucrărilor de restaurare a Curţii de Onoare a fostului Palat Regal, informează Biroul de presă al muzeului.  “MNAR regretă dificultăţile temporar create şi mulţumeşte pentru înţelegere, asigurând totodată publicul că până la finalizarea lucrărilor accesul către […]

29
/11
/12

Un frumos eveniment organizat cu scopul de a le oferi o bucurie de sărbatori copiiilor de la Asociaţia Ana şi copiii (http://anasicopiii.ro/).   Atelierul lui Mos Crăciun este o zonă dedicată copiilor unde cei mici vor învăṭa de la “elfi specialisti” cum să creeze jucării din obiecte reciclate, cum să realizeze felicitări sau decoraŃiuni handmade de […]

29
/11
/12

Textul “Brânză topită”, scris de Corina Ciubotaru la atelierul “Scrie despre Tine”, va fi prezentat în lectură publică joi, la Librăria Bastilia din Bucureşti.   Evenimentul are loc de la ora 19.00. Textul a fost prezentat în lectură publică prima dată la atelierul “Luna Scrie despre Tine” din primăvara acestui an şi este o piesă […]

29
/11
/12

Arhivele regizorului Andrei Tarkovski au fost vândute miercuri la o licitaţie la Londra pentru suma de 1,6 milioane de euro unui reprezentant al autorităţilor din regiunea Ivanovo, în apropiere de Moscova, urmând să intre în posesia muzeului local dedicat cineastului, relatează agenţia Interfax, preluată de AFP.  Scoase la vânzare de Sotheby’s, arhivele lui Tarkovski au […]

28
/11
/12

Cea de-a XIII-a ediţie a Salonului Naţional de Artă Decorativă s-a deschis, marţi seară, în Spaţiile Cantacuzine ale Muzeului Naţional Cotroceni. Ediţia din acest an s-a îmbogăţit cu parteneri de prestigiu – Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, Uniunea Artiştilor Plastici din România şi Ambasada Republicii Moldova în România – la eveniment fiind prezenţi, alături […]

28
/11
/12

Cărţile care apar alături de ziare sunt la final de carieră şi vor dispărea de pe piaţă în următorul an, pentru că cei care le cumpărau, în general oameni care nu intră în librării, şi-au umplut bibliotecile, a declarat  Mario De Mezzo, preşedintele Uniunii Editorilor din România. “Cărţile cu ziarul vor dispărea de pe piaţă […]

28
/11
/12

Documentarul-dramă “Trei zile până la Crăciun”, în regia lui Radu Gabrea, care prezintă ultimele trei zile ale cuplului Ceauşescu, va fi prezentat în premieră naţională pe 14 decembrie la Cinema Studio din Capitală.  Potrivit unui comunicat remis miercuri AGERPRES, filmul prezintă o cronică detaliată, bazată pe mărturii, documente, reconstituiri şi imagini de arhivă, a ultimelor […]

28
/11
/12

Opera din Madrid marchează anticipat bicentenarul naşterii compozitorului italian Giuseppe Verdi (1813-1901) cu nouă reprezentaţii, pe durata lunii decembrie, ale coproducţiei Operei din Novosibirsk şi a Operei din Paris, “Macbeth”, care au avut premierele în 2008 şi respectiv 2009. Regizorul şi scenaristul Dmitri Cerniakov a avut o viziune neliniştită, lumească şi universală, înclinată către observarea […]

28
/11
/12

Vizitatorii pot găsi la târg cele mai bune cărţi la cele mai avantajoase preţuri, precum şi alte idei de cadouri pentru Crăciun. Vor fi organizate, de asemenea, întâlniri cu cele mai interesante personalităţi culturale ale momentului, proiecţii de filme de artă gratuite şi evenimente speciale pentru copii. Intrarea la acest eveniment este gratuită. Organizat de […]

28
/11
/12

Intre 29 noiembrie şi 23 decembrie Sala Dalles va fi locul în care cadourile, decoraṭiunile şi spiritul Crãciunului vor fi ca la ele acasã. Galeria Cadourilor de Crãciun îşi va deschide porṭile pentru toṭi cei care doresc sã achiziṭioneze un cadou sau sã viziteze un loc plin de spiritul Crãciunului. Bonus, vizitatorii vor putea gusta […]

28
/11
/12

Actorii Teatrului Naṭional din Bucureşti au fost recompensaṭi cu alte premii. Dupã succesul din această toamnă la Festivalul Național de Comedie de la Galați, artiştii Teatrului Național au reuşit sã câştige alte importante distincții la Festivalurile de teatru din țară.   Tania Popa a câștigat distincṭia pentru Cea mai bună actriță din spectacolul Fata din curcubeu, (regie și text […]

28
/11
/12

Primul festival de teatru dedicat dramaturgilor clujeni începe marţi în Studioul “Euphorion” al Naţionalului, cu spectacol cu piesa “Hell’s Cabaret” de Flavius Lucăcel, în regia semnată de Sorin Misirianţu.  Timp de trei zile, publicul este aşteptat să vizioneze montări scenice ale cunoscuţilor dramaturgi clujeni Cornel Udrea, Flavius Lucăcel, Ovidiu şi Alexandru Pecican, Radu Ţuculescu şi […]

28
/11
/12

Vineri 30 noiembrie, orele 19.00 CE ZILE FRUMOASE! de Samuel Beckett  cu: Sabrina Iaşchevici, Ionuţ Vişan Scenografie: Valentin Vârlan Regie: Sânziana Stoican “Ce zile frumoase!” este un eseu teatral despre trecerea timpului şi efectul pe care aceasta îl are asupra condiţiei umane. O femeie, Winnie, se scufundă încet într-o movilă de pământ sub un soare nimicitor. Alături, liber să se […]

28
/11
/12

Vineri, 30 Noiembrie Ora 18:00 Frumoasa Călătorie a Urşilor Panda – Romatic-Filosofic-Drama-Comedie De Matei Vişniec Regia Cristian Bajora Cu: Ştefan Nistor, Cosmina Soare Ora 21:00 Impro-Show ÎnCulise Cu: Paul Alexandru, Ionuţ Iftimiciuc, Laura Marin, Alexandru Minculescu, Florin Frăţilă, Ştefan Nistor Sâmbătă, 1 Decembrie Ora 15:00 Insula Femeilor – Comedie De Valeriu Butulescu Regia: Cristian Bajora […]

28
/11
/12

Spectacole la Sala Teatrului EXCELSIOR, str. Academiei nr. 28 Duminică 2 decembrie  ora 11.00                       INIMĂ DE PIATRĂ Luni 3 decembrie  ora 19.30         JT / BD / LL / RN / PS / ETC. la TEX     Recital folk ALEXANDRU ANDRIEŞ Marţi 4 decembrie   ora 10.00           COCOŞELUL NEASCULTĂTOR ora 19.00                         CONTRABASUL   Miercuri 5 […]