Arlechino moare, dar cum trăieşte un spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/arlechino-moare-dar-cum-traieste-un-spectacol/

ANTICRONICI Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini.

Un articol de Adina Scorţescu / Dan Boicea|21 ianuarie 2014

ANTICRONICI (la patru mâini) * Dacă urci scările înguste de la Bulandra (sala Liviu Ciulei) – asta după ce ai străbătut holurile flancate de cabinele actorilor -, dai peste spaţiul Laborator (un fel de Teatrul Act strămutat de la subsol şi crescut în înălţime), locul în care tinerii actori joacă și, în plus, se joacă.

Aici se pune o singură întrebare: „Arlechino moare?“. Răspunsul nu încape într-o singură viaţă, e nevoie de mai multe. Şi de viaţa lui Arlechino însuşi, şi de viaţa lui Pierrot, prietenul lui, şi de viaţa Colombinei, femeia pe care o iubesc amândoi. Iar toate aceste vieţi trăite în acelaşi timp spun, la final, ceva despre moartea lui Arlechino.

Dar să nu uităm de viețile noastre, ale spectatorilor, care asistăm – în întunericul sălii – la bucuriile, anxietățile și îngrijorările care ni se par atât de familiare, chiar dacă nu le-am putut exprima niciodată cu atâta candoare ca Antoaneta Cojocaru (Pierrot) sau cu atât entuziasm atletic ca Adrian Ciobanu (Arlechino). Micile întâmplări ale vieții, cu iz de commedia dell’arte, merg mână în mână cu problemele „mari”, care devin palpabile, ba chiar capătă o față: Moartea are figura sopranei Raluca Oprea, care „produce” live una dintre cele mai emoționante coloane sonore pe care le-am auzit într-un spectacol de teatru.

„Arlechino moare?“ trăieşte ca spectacol din întrebările pe care şi le-au pus câţiva actori care caută altceva în arta lor, şi nu un cuvânt mare, precum „adevăr“, ci un cuvânt chiar şi mai mare: „simplitate“. O simplitate penetrantă a mijloacelor estetice, care să ducă mai departe tot felul de sentimente.

Tocmai emoția este atuul spectacolului – o emoție transmisă de jocul actorilor, de spațul scenic (la același nivel și doar la doi-trei metri depărtare de spectator), de recuzita aparent banală și foarte versatilă (o cadă/pat, câteva scaune și teancuri de cărți, un lighean, o umbrelă).

O emoţie amplificată de inteligenţa prin care actorii înţeleg să ambaleze sentimente comune, în gesturi care spun totul despre tristeţea lui Arlechino, despre nevoia de afecţiune a lui Pierrot şi despre pasiunea Colombinei. Gesturile mici, împletite firesc, şi apropierile înduioşătoare se transformă în rupturi brutale, pentru că Arlechino, antieroul altruist, decide să ia nefericirea pe cont propriu. Şi ce e cel mai interesant, în cadrul acestui minunat atelier de mişcare devenit spectacol, e modul în care actorii au ştiut cum să folosească un ingredient cu o mare putere de acoperire: speranţa.

Speranța care nu-ți dă aripi, ci doar o amărâtă de umbrelă, și care se transferă de la Arlechino, pacientul aflat pe patul de moarte, către doctorul său, care își dă seama că viața trebuie trăită, aici și acum. Dar ce înseamnă „acum”, când timpul poate fi dat înainte sau înapoi, printr-o simplă rotire a patului, în sensul acelor de ceasornic? Și unde este „aici” – acest spațiu ciudat în care Pierrot coboară pe o scară îngustă și bate la o ușă pe care doar el o vede?

„Arlechino moare?“ este un spectacol-bijuterie care nu ţipă să fie descoperit, ci se lasă căutat în cel mai elegant mod cu putinţă. E un spectacol care reconfirmă statutul Teatrului Bulandra – un spaţiu al experimentelor libere, în care creativitatea nu ţine cont de planuri de încasări. Un spectacol al unor actori care scormonesc cu adevărat în viaţa incredibilă a unor personaje.

* Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini. Niciunul dintre ei nu ştie încotro o ia povestea; fiecare aşteaptă un paragraf de la celălalt, pentru a merge mai departe. Vocea întâi: Adina Scorţescu (text simplu). Vocea a doua: Dan Boicea (text italic).

Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei Laborator)

Arlechino moare?

de Nikolai Evreinov

Atelier condus de Antoaneta Cojocaru

Cu: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Ela Ionescu/Raluca Botez, Raluca Oprea, Vlad Oancea/Marius Chivu

Scenografia: Mihai Păcurar

Foto: Mihaela Petre

02
/01
/13

Ştirile negative primesc mai mult spaţiu editorial decât cele pozitive, iar continuarea acestor tendinţe nu va face nimic altceva decât să ducă lumea spre o direcţie sumbră, negativă, a avertizat Papa Benedict al XVI-lea în timpul tradiţionalei slujbe de Anul Nou.   Suveranul de la Vatican, în vârstă de 85 de ani, se află la […]

02
/01
/13

Motorul de căutare Google a revenit în această imagine cu logo-ul care marchează trecerea în noul an şi care este o reluare a celui de pe 31 decembrie, numai că, de această dată, încăperea arată ca la finalul unei petreceri.   Dacă în Google doodle-ul din prag de An Nou personaje principale erau aniversaţii anului […]

28
/12
/12

Potrivit topului realizat de bbc.co.uk, anul 2012 a fost unul marcat de câteva controverse majore în lumea artelor şi a culturii. Unele dintre ele au avut însă un impact destul de mic în afara ţărilor în care s-au produs, dar altele au căpătat o veritabilă notorietate mondială. Un astfel de eveniment a fost arestarea, procesul şi […]

28
/12
/12

Richard Wagner, Edith Piaf, Albert Camus, Gustave Eiffel, Federico Fellini şi Mick Jagger figurează pe lista marilor personalităţi ce vor fi onorate prin diverse evenimente speciale în 2013, anul în care vor fi aniversate sau comemorate naşterile, respectiv decesele lor.   27 ianuarie – a 30-a comemorare a morţii actorului francez de comedie Louis de […]

26
/12
/12

Trupa Vunk deschide anul 2013 cu un concert în “sufrageria” True Club din Capitală, pe 18 ianuarie. Liderul trupei, Cornel Ilie, le promite fanilor un concert “pe măsura începutului de an 2013” unde vor putea fi ascultate hiturile cu care Vunk a devenit una dintre cele mai apreciate trupe de rock româneşti. Biletele pentru concetul […]

26
/12
/12

Anul 2012 a înregistrat o serie de premiere în licitaţiile de artă organizate în România, între acestea numărându-se punerea în vânzare a unor lucrări semnate de Constantin Brâncuşi, a unui monopost de Formula 1, prima casă solară românească şi obiecte aparţinând unor actori români. Prima premieră din acest an pe piaţa românească de artă a […]

21
/12
/12

Cinefilii clujeni pot viziona, vineri, 21 decembrie, la Cinematograful Victoria, cel mai recent film al regizorului danez Lars von Trier, intitulat “Melancholia” (2011), un poem cinematografic despre un sfârşit ştiinţifico-fantastic al lumii, lansat în acest an, la Festivalul de la Cannes. Lugmetrajul a fost filmat într-un castel din Suedia şi prezintă o poveste de suspans, […]

20
/12
/12

“În această etapă, Prezervarea patrimoniului construit este principala urgenţă a politicilor culturale. Protejarea şi cunoaşterea patrimoniului cultural naţional, de o diversitate unică în Europa, trebuie să devină o prioritate pentru întreaga societate românească, prin introducerea acestei teme în educaţia formală şi informală”, menţionează documentul citat.   Misiunea principală a politicilor culturale rezidă, potrivit programului de […]

20
/12
/12

Pânã pe 29 decembrie aveṭi ocazia sã admiraṭia expoziṭia pictoriṭei Ana Petrovici-Popescu : Painting Parts. Evenimentul va fi gãzduit în sala Acvariu a Muzeului Naṭional al Ţãranului Român.   Expoziṭia propune celor care îi vor cãlca pragul teme de atelier, într-o platetã de culori diversã.

20
/12
/12

Vineri, 21 decembrie, începând cu ora 17.00 Sala Oaspeṭi va fi locul în care doritorii vor putea lua parte la vernisajul Rãzboiul împotriva ṭãrãnimii. Anii colectivizãrii (1949-1962). Expoziṭia se axeazã pe o experienṭã la limitã a ṭãrãnimii româneşti, aducând în discuṭie unul dintre cele mai mai complexe procese. Vorbim despre o sinergie a economicului, politicului, […]

20
/12
/12

În ianuarie, scena de teatru din Bucureşti va fi locul în care poveştile de dragoste vor beneficia de o coloanã sonorã specialã: cea a muzicii de odinioarã.   La Masca, personajele prind viaṭã cu uşurinṭã. Astfel, toate spaṭiile încep sã vibreze la unison, specificul anilor 1930, iar strãzile, restaurantele şi locuinṭele se închinã ode. Pentru tot […]

20
/12
/12

Sâmbãtã, la Godot Cafe – Teatru se va juca piesa Colibri. Avându-i pe scenã pe Daniel Popa şi Laurenṭiu Bãnescu, piesa promite sã facã o bunã impresie. In plus, regia este semnatã de cãtre Florin Piersic Jr. ceea ce se traduce printr-o notã de prospeṭime în viziunea asupra actului artistic.  

20
/12
/12

Astãzi Google sãrbãtoreşte douã sute de ani de la apariṭia primului volum de poveşti semnate de cãtre Fraṭii Grimm. Pentru aniversare, cei de la Google au ales sã foloseascã mai multe imagini din povestea Scufiṭa Roşie şi sã lase utilizatorul sã interacṭioneze cu povestea în sine.

20
/12
/12

Cea de-a şasea expoziţie a Muzeului Copilăriei, “De-a Facerea Lumii. Jocuri şi jucării”, a fost vernisată miercuri seara la Sala Irina Nicolau a Muzeului Naţional al Ţăranului Român din Bucureşti. În cadrul expoziţiei, care va fi deschisă până pe 30 ianuarie 2013, atât copiii cât şi părinţii sunt invitaţi să descopere amintiri din copilărie, într-o […]

20
/12
/12

Cartea “Moş Crăciun & Co. Cel mai rapid roman din lume”, publicată de Editura ART, a fost lansată miercuri seară, în prezenţa celor 53 de autori, la Librăria Bastilia. Gabriel H. Decuble, preşedintele Asociaţiei Culturale Aedificatio şi iniţiatorul proiectului, a apreciat scrierea celui mai rapid roman drept un eveniment de excepţie, unic pe plan mondial, […]