Arlechino moare, dar cum trăieşte un spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/arlechino-moare-dar-cum-traieste-un-spectacol/

ANTICRONICI Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini.

Un articol de Adina Scorţescu / Dan Boicea|21 ianuarie 2014

ANTICRONICI (la patru mâini) * Dacă urci scările înguste de la Bulandra (sala Liviu Ciulei) – asta după ce ai străbătut holurile flancate de cabinele actorilor -, dai peste spaţiul Laborator (un fel de Teatrul Act strămutat de la subsol şi crescut în înălţime), locul în care tinerii actori joacă și, în plus, se joacă.

Aici se pune o singură întrebare: „Arlechino moare?“. Răspunsul nu încape într-o singură viaţă, e nevoie de mai multe. Şi de viaţa lui Arlechino însuşi, şi de viaţa lui Pierrot, prietenul lui, şi de viaţa Colombinei, femeia pe care o iubesc amândoi. Iar toate aceste vieţi trăite în acelaşi timp spun, la final, ceva despre moartea lui Arlechino.

Dar să nu uităm de viețile noastre, ale spectatorilor, care asistăm – în întunericul sălii – la bucuriile, anxietățile și îngrijorările care ni se par atât de familiare, chiar dacă nu le-am putut exprima niciodată cu atâta candoare ca Antoaneta Cojocaru (Pierrot) sau cu atât entuziasm atletic ca Adrian Ciobanu (Arlechino). Micile întâmplări ale vieții, cu iz de commedia dell’arte, merg mână în mână cu problemele „mari”, care devin palpabile, ba chiar capătă o față: Moartea are figura sopranei Raluca Oprea, care „produce” live una dintre cele mai emoționante coloane sonore pe care le-am auzit într-un spectacol de teatru.

„Arlechino moare?“ trăieşte ca spectacol din întrebările pe care şi le-au pus câţiva actori care caută altceva în arta lor, şi nu un cuvânt mare, precum „adevăr“, ci un cuvânt chiar şi mai mare: „simplitate“. O simplitate penetrantă a mijloacelor estetice, care să ducă mai departe tot felul de sentimente.

Tocmai emoția este atuul spectacolului – o emoție transmisă de jocul actorilor, de spațul scenic (la același nivel și doar la doi-trei metri depărtare de spectator), de recuzita aparent banală și foarte versatilă (o cadă/pat, câteva scaune și teancuri de cărți, un lighean, o umbrelă).

O emoţie amplificată de inteligenţa prin care actorii înţeleg să ambaleze sentimente comune, în gesturi care spun totul despre tristeţea lui Arlechino, despre nevoia de afecţiune a lui Pierrot şi despre pasiunea Colombinei. Gesturile mici, împletite firesc, şi apropierile înduioşătoare se transformă în rupturi brutale, pentru că Arlechino, antieroul altruist, decide să ia nefericirea pe cont propriu. Şi ce e cel mai interesant, în cadrul acestui minunat atelier de mişcare devenit spectacol, e modul în care actorii au ştiut cum să folosească un ingredient cu o mare putere de acoperire: speranţa.

Speranța care nu-ți dă aripi, ci doar o amărâtă de umbrelă, și care se transferă de la Arlechino, pacientul aflat pe patul de moarte, către doctorul său, care își dă seama că viața trebuie trăită, aici și acum. Dar ce înseamnă „acum”, când timpul poate fi dat înainte sau înapoi, printr-o simplă rotire a patului, în sensul acelor de ceasornic? Și unde este „aici” – acest spațiu ciudat în care Pierrot coboară pe o scară îngustă și bate la o ușă pe care doar el o vede?

„Arlechino moare?“ este un spectacol-bijuterie care nu ţipă să fie descoperit, ci se lasă căutat în cel mai elegant mod cu putinţă. E un spectacol care reconfirmă statutul Teatrului Bulandra – un spaţiu al experimentelor libere, în care creativitatea nu ţine cont de planuri de încasări. Un spectacol al unor actori care scormonesc cu adevărat în viaţa incredibilă a unor personaje.

* Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini. Niciunul dintre ei nu ştie încotro o ia povestea; fiecare aşteaptă un paragraf de la celălalt, pentru a merge mai departe. Vocea întâi: Adina Scorţescu (text simplu). Vocea a doua: Dan Boicea (text italic).

Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei Laborator)

Arlechino moare?

de Nikolai Evreinov

Atelier condus de Antoaneta Cojocaru

Cu: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Ela Ionescu/Raluca Botez, Raluca Oprea, Vlad Oancea/Marius Chivu

Scenografia: Mihai Păcurar

Foto: Mihaela Petre

10
/11
/12

Regizorul Sergiu Nicolaescu a aflat în urmă cu puţin timp despre decesul actorului Iurie Darie şi s-a declarat “de-a dreptul şocat pentru dispariţia unui om de excepţie”. “Cu Iurie Darie am fost coleg de liceu. El se refugiase din Basarabia şi era mai mare decât mine cu o clasă sau două. Când am devenit regizor, […]

10
/11
/12

Cântăreaţa Margareta Pâslaru a declarat  că actorul Iurie Darie – care a încetat din viaţă vineri – a fost un artist polivalent, dar şi un desenator inspirat, care “emana frumuseţea tinereţii fără bătrâneţe, distincţie, eleganţă înnăscută, fără ostentaţie”.   “Iurie Darie mi-a atras atenţia încă din 1958, în filmul «Alo, aţi greşit numărul». Elevă fiind, […]

10
/11
/12

Actorul IURIE DARIE a murit vineri, la vârsta de 83 de ani, dupã o lungã perioadã de suferinṭã. Trupul acestuia va fi depus la Teatrul de Comedie.   Cultura româneascã a mai pierdut o stea. Sincere condoleanṭe familiei şi prietenilor !

09
/11
/12

Teatrul Naţional “I. L. Caragiale” a programat pentru finalul lunii decembrie o serie de reprezentaţii cu două dintre cele mai solicitate spectacole din repertoriul curent, comediile “Dineu cu proşti”, de Fracis Veber în regia lui Ion Caramitru şi recenta premieră “Scrisoarea”, după “O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale, în regia lui Horaţiu Mălăele.  “Scrisoarea” se va […]

09
/11
/12

Cea de-a VII-a ediţie a Seminarului Naţional de Educaţie Muzeală cu tema “Produse şi producţii culturale muzeale” se va desfăşura în perioada 15-16 noiembrie la sediul Muzeul Naţional de Istorie Naturală “Grigore Antipa”, informează, vineri, Direcţia Patrimoniu Cultural din cadrul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional (MCPN). În cadrul programului Seminarului, organizat de MCPN şi instituţia […]

09
/11
/12

SPECTACOL “I AM AMERICA” 12 şi 13 noiembrie 2012, ora 19:00 Teatrul Odeon – Sala Studio Regia: Mario Biagini Cu participarea echipei de creaţie „Open Program”: Itahisa Borges-Méndez, Lloyd Bricken, Cinzia Cigna, Davide Curzio, Agnieszka Kazimierska, Felicita Marcelli, Alejandro Tomás Rodriguez Muzica: Open Program, Workcenter of Jerzy Grotowski şi Thomas Richards Pe baza versurilor lui: […]

09
/11
/12

La Muzeul Național al Țăranului Român vine filmul Canalul.   Canalul/ Kanał Polonia, 1956, 91 min. Regia: Andrzej Wajda Scenariul: Jerzy Stefan Stawiński Distribuţia: Teresa Iżewska, Tadeusz Janczar, Wieńczysław Gliński, Tadeusz Gwiazdowski, Stanisław Mikulski, Emil Karewicz, Władysław Sheybal, Teresa Berezowska   10.11., ora 18.00 – Muzeul Național al Țăranului Român Sfârșitul lui septembrie 1944. Insurecția de la […]

09
/11
/12

Weekend-ul acesta, amatorii de lecturã vor putea avea parte de chilipiruri la Galeria Dalles în cadrul evenimentului Kilipirim . Evenimentul se aflã la cea de-a XV-a ediṭie şi este cel mai mare târg de carte cu discount din Bucureşti, reunind peste 30 de edituri româneşti şi strãine. Special pentru aceastã ediṭie, organizatorii au pregãtit la […]

09
/11
/12

Programul evenimentelor este : VI 9.11 / 20:00 / spectacol Solo pentru Lu / @ Fabrica de Pensule, Cluj, în cadrul festivalului Temps d’ Images ”Cu un singur corp și o singură voce, Lu reușește să aducă o intreagă lume pe scenă”, spune Jitka Polanská atunci când descrie spectacolul de 80 de minute al lui Jing Lu, […]

09
/11
/12

Astãzi puteṭi lua parte la un frumos concert de jazz susṭinut de cãtre Marius Mihalache (ṭambal), Irina Sârbu (voce), Mandela (flaut) , Nicu Bran (bras) şi Dragoş Mihu (tobe).  De la jazz la ale noastre promite o atmosferã plãcutã pentru iubitorii de gen.

09
/11
/12

Euro Art se desfãşoarã în aceastã perioadã în Braşov  Fiind un festival de teatru tânãr, spectatorii se pot aştepta la multe suprize din partea artiştilor. Din program fac parte :   VINERI, 9 NOIEMBRIE 2012  13.30 Cortina Magica  C.N. de ARTE “Regina Maria” Constanṭa O inspecṭie şcolarã D.D Pãtrãşcanu 14.15 Audienṭã generalã  Liceul teoretic “Onisifor Ghibu” […]

09
/11
/12

    În luna noiembrie Opera Naṭionalã Românã din Timişoara  aniversează 65 de ani de la primul spectacol (1947-2012). Programul este dupã cum urmeazã : Vineri, 09 noiembrie 2012, ORA 18.00  FAUST de Ch. Gounod Spectacol de opera.   Joi, 15 noiembrie 2012, ORA 10.00  CĂLIN, FILE DIN POVESTE dupa Mihai Eminescu Spectacol de balet susţinut […]

09
/11
/12

In urma unui comunicat lansat de cãtre organizatorii Festivalului Naṭional de Teatru (FNT) aflãm cã a venit momentul în care se realizeazã bilanṭul. Iar acesta este unul prolific : piese multe, frumoase, public numeros şi o mulṭime de evenimente duse la bun sfârşit. In bilanṭ au intrat momente precum aducerea pe scenã a doi titani-prin scrierile […]

09
/11
/12

Orchestra Nationala Radio invită publicul, astăzi, de la ora 19,00, la Sala Radio, pentru o calatorie muzicala printre legende transpuse in muzică de compozitori rusi, partituri-bijuterie ale patrimoniului compozitional. Itinerariul va incepe cu celebra uvertura a operei Ruslan si Ludmila de Mihail Ivanovici Glinka si se va incheia in lumea celor O mie si una […]

09
/11
/12

Filmul “O lună în Thailanda”, debutul în lungmetraj al regizorului Paul Negoescu, va avea premiera pe ecranele din România pe 16 noiembrie. Pelicula va fi prezentată într-o avanpremieră pentru presă marţi, 13 noiembrie, după vizionare, regizorul filmului, Paul Negoescu, producătorul Ada Solomon şi actorii Andrei Mateiu, Ioana Anastasia Anton, Tudor Aaron Istodor, Raluca Aprodu şi […]