Arta trece prin stomac – „Fotografii gunoaielor”
https://www.ziarulmetropolis.ro/arta-trece-prin-stomac-fotografii-gunoaielor/

Pentru unii artişti, obiectele aruncate de alţii constituie adevărate opere de artă. Fructele stricate sau tacâmurile de plastic devin subiectul principal al unor fotografii de excepţie.

Un articol de Teodora Gheorghe|14 mai 2015

Există artiști fotografi care îşi definesc creaţia folosindu-se exclusiv de resturi de mâncare, legume şi fructe stricate sau materii reciclabile. Unii îi etichetează drept „fotografii gunoaielor”, pentru alţii „estetica urâtului”, cum a numit-o cândva Arghezi, îşi are propriul farmec de netăgăduit. Orice moarte presupune o renaştere – resturile de mâncare se transformă, graţie inventivităţii unor fotografi şi sculptori neconvenţionali, în adevărate opere de artă.

Terry Border este unul dintre cei mai cunoscuţi şi mai apreciaţi fotografi şi sculptori americani. În 2006 a inaugurat proiectul Bent Objects, care se bucură şi în prezent de un succes răsunător. Întrebuinţând obiecte comune cărora le adaugă accesorii din sârmă, Terry spune prin fotografii poveşti cu haz şi noimă, incluzând adesea jocuri de cuvinte redate vizual de personaje inedite. Lumina, inteligent distribuită, conturează cu subtilitate sau din contră, cu emfază, piesele unui puzzle narativ de excepţie.

În microuniversul lui Terry, brioşele dansează în fustiţe, boabele de struguri îl contemplă pe bătrânul-stafidă, iar copiii-morcovi îşi aşteaptă cuminţi mama în pătuţ. Nu lipsesc nici aluziile cu iz social, dacă ne gândim la miniatura statuii libertăţii reprezentate printr-un hamburger ţinând într-una din mânuţele de sârmă o pungă de cartofi prăjiţi şi în cealaltă o Coca Cola, una dintre emblemele consumerismului american.

burger-liberty_1860351i

În aceeaşi notă hilară, mini-seria „Street Food”, avându-l ca autor pe Chris Gittner, urmăreşte o serie de fotografii close-up ce imortalizează resturi de mâncare aruncate pe stradă. Spre deosebire însă de optimsimul contagios al lui Terry Border, Gittner adaugă fotografiilor sale o nostalgie conţinută în sentimentul de singurătate ce învăluie obiectele abandonate parcă pentru eternitate pe asfalt.Perspectiva din care sunt înfăţişate acestea generează în imaginaţia privitorului o întreagă poveste. O gogoaşă scăpată pe stradă a alunecat, pesemne, dintre degetele unui bărbat grăbit să ajungă la serviciu.

Îl vedem cu ochii minţii purtând un sacou elegant şi cravată. Un copil a trecut în goană pe o alee, îndreptându-se spre parc. S-a plictisit de de îngheţata pe care a savurat-o până la jumătate, aşa că a aruncat nepăsător cornetul. O bătrână s-a hotărât să guste din portocala primită în dar de la nepoţi, lăsând să cadă la picioarele ei cojile fructului. Astfel, resturile de mâncare îşi cer modest dreptul la amintire, chiar dacă e vorba de amintirile altora.

rsz_icecream

Fotograful austriac Klaus Pichler are o abordare mult mai dură în proiectul său One Third. Denumirea proiectului face aluzie la faptul că o treime din mâncarea produsă la nivel global este irosită. Paradoxal, sute de milioane de oameni din toată lumea se confruntă cu foametea.

Pichler surprinde încântător fructe şi legume în stare de descompunere, oferind în acelaşi timp informaţii legate de locul de fabricare, metodele şi timpul investit în producţie, mijloace de transport implicate şi alte asemenea detalii menite să tragă un semnal de alarmă asupra ignoranţei umane. Clar-obscurul fotografiilor amplifică efectul-şoc al plasării alimentelor perimate pe un fundal evocând mister şi eleganţă.

One third  - a project on food waste

Elliott Mariess a simţit nevoia să aducă la cunoştinţă realitatea sordidă a poluării mediului prin proiectul Waste, din 2012. El a utilizat tacâmuri de plastic pentru a crea un schelet uman care ilustrează tulburător legătura profundă dintre materialul de un alb trădând o falsă inocenţă şi moartea provocată de miile de deşeuri, sugerată atât de fundalul negru al fotografiilor, cât şi de poziţia scheletului, chinuit de apropierea unui sfârşit iminent.

elliott-mariess-skeletal-art-recycled-sculpture-3_oeDJh_11446

Newyorkezul de origine japoneză Yuken Teruya este autorul seriei Golden Arch Parkway McDonalds. Sculpturile lui Teruya sunt alcătuite din pungi de hârtie destinate mâncării comandate la pachet, în care artistul plasează un copac decupat din hârtie sub forma unei diorame miniaturale. Natura se insinuează diafan în peisajul morbid al indiferenţei, generând o oază de linişte şi frumuseţe.

Artistul  a primit mai multe premii, printre care Painters and Sculptors Grant Program Award în 2007 şi Artist in Residence Award în 2006. Deşi efectele sale devastatoare ne sunt aduse la cunoştinţă, interesul pentru alimentele nesănătoase rămâne nealterat pentru majoritatea. Asta nu ne împiedică să apreciem apostrofările artistice prezente în fotografiile lui Yuken Teruya.

bag-1

Fie că abordează teme comice desprinse din banalitatea vieţii cotidiene, fie că frizează grotescul izvorât din acţiunile devastatoare ale omului, „artiştii gunoaielor” reuşesc să acapareze simţurile publicului ca nişte adevăraţi magicieni. Datorită creaţiilor lor, resturile de mâncare capătă înţelesuri noi, trecând din conul de umbră al uitării în lumina reflectoarelor.

Foto: terryborder.com, wastelesslivemore.com, kpic.at, elliott-mariess.tumblr.com, saatchigallery.com

24
/12
/19

Un grup de tineri artiști timișoreni din cadrul Facultății de Arte și Design a Universității de Vest Timișoara au demarat un proiect unic, menit să aducă împreună creatorii și iubitorii de artă. Proiectul Artă și Artiști Români are o motivație pur educațională.

23
/12
/19

Comisia Națională a României pentru UNESCO – CNR UNESCO - a organizat în data de 17 decembrie cea de-a IV-a ediție a Galei anuale de sfârșit de an, care a reunit partenerii instituționali, respectiv reprezentanți ai instituțiilor publice, societății civile, mediului privat, precum și alți colaboratori, personalități din domeniile de interes ale UNESCO - educație, științe, cultură, comunicare și informare.

14
/12
/19

Muzeul Colecţiilor de Artă, secţie a Muzeului Naţional de Artă al României, vă invită începând cu data de 14 decembrie 2019 să vizitaţi expoziţia permanentă a colecţiei „Dan şi Liana Nasta”, intrată în patrimoniul muzeului anul acesta, prin generozitatea donatorilor, soții Mihai şi Elena Nasta, nepoții colecționarilor.

10
/12
/19

Luni, 9 decembrie, începând cu orele 19.00, în foaierul Sălii Liviu Ciulei (Izvor) a avut loc vernisajul expoziției permanente de portrete ale actorilor din trupa Teatrului L.S. Bulandra, realizate de fotograful (și actorul) Andrei Runcanu.

03
/12
/19

Pentru fostele state socialiste, 2019 marchează trecerea a 30 de ani de la revoluțiile care au schimbat cursul istoriei, iar pentru cehi, la fel ca și pentru români și alte națiuni ce s-au aflat în Blocul de Est, 1989 a marcat trecerea de la dictatură la democrație. Revoluția de Catifea, așa cum a fost numit evenimentul la cehi, a avut câteva caracteristici aparte, iar bucureştenii sunt așteptați să le descopere la deschiderea expoziției „1989. The Velvet Revolution”, pe data de 5 decembrie 2019, începând cu ora 19:00, la Centrul Ceh din Bucureşti.

06
/11
/19

CRONICĂ DE FILM În documentarul "Rebeli cu o cauză" (2019), de Dobrivoie Kerpenisan, prezentat în premieră la Astra, români de diferite categorii sociale vorbesc despre singurul lucru ce îi mai uneşte: Revoluţia la care au participat în decembrie 1989 în comuna lor bănăţeană, Sânpetru Mare, când au fost fotografiaţi de viitorul cineast.

Pagina 10 din 60« Prima...89101112...203040...Ultima »