Asistenții de cameră Pompiliu Avram, Mihai Mihăilescu și Constantin Nica, celebrați la Premiile Gopo 2022
https://www.ziarulmetropolis.ro/asistentii-de-camera-pompiliu-avram-mihai-mihailescu-si-constantin-nica-celebrati-la-premiile-gopo-2022/

Profesionişti desăvârşiţi, prezenţe active pe platourile de filmare ale producţiilor importante realizate în România ultimilor 50 de ani şi personalităţi îndrăgite în lumea cinematografiei autohtone, asistenţii de cameră Pompiliu Avram, Mihai Mihăilescu şi Constantin Nica vor fi omagiaţi la Gala Premiilor Gopo 2022.

Un articol de Liliana Matei|29 aprilie 2022

Contribuția  lor majoră adusă filmului românesc va fi recompensată cu Premiul Special, oferit în cadrul evenimentului programat pe 3 mai, la Teatrul Național ,,I. L. Caragiale’’ din București. Unul dintre veteranii Studiourilor Buftea, Pompiliu Avram și-a dedicat cinci decenii din viață filmului, timp în care a lucrat la realizarea a zeci de titluri sonore, semnate de regizori de marcă ai cinematografiei autohtone. S-a născut în luna octombrie a anului 1951 și a început să exploreze lumea imaginii de film la Liceul de tehnică cinematografică. Imediat după absolvire, la începutul anilor ’70, au apărut pe marele ecran primele producții din echipele cărora a făcut parte, ca asistent de cameră: „Săgeata căpitanului Ion” (r. Aurel Miheleș, 1972), „Aventurile lui Babușcă” (r. Gheorghe Naghi, Geta Doina Tarnavschi, 1973), „Ilustrate cu flori de câmp” (r. Andrei Blaier, 1975) și „Patima” (r. Mircea George Cornea, 1975).

Ca operator, și-a pus amprenta asupra unor filme precum „Drumul oaselor” (r. Doru Năstase, 1980), „Convoiul” (r. Mircea Moldovan, 1981), „Angela merge mai departe” (r. Lucian Bratu, 1981), „Nea Mărin miliardar” (r. Sergiu Nicolaescu, 1979), „Noi, cei din linia întâi” (r. Sergiu Nicolaescu, 1986) sau „Patul lui Procust” (r. Viorica Meșină, Sergiu Prodan, 2001). De-a lungul carierei sale, și-a adus contribuția la realizarea unor filme de referință din cinematografia română, printre care se numără titluri ca „A fost sau n-a fost?” (r. Corneliu Porumboiu, 2006), „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” (r. Cristian Mungiu, 2007) sau „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (r. Radu Jude, 2018). Le-a insuflat pasiunea pentru imagine și fiilor săi, care la rândul lor au ales să urmeze cariere în domeniu.

Mihai Mihăilescu a început să lucreze în producția de film la finalul anilor ’60, iar de-a lungul timpului s-a implicat, ca operator și asistent de cameră, în realizarea a zeci de pelicule foarte apreciate.

„Diminețile unui băiat cuminte” (r. Andrei Blaier, 1967) se numără printre primele producții la care a lucrat. În 1968 apărea pe marele ecran „Columna”, în regia lui Mircea Drăgan, la realizarea căruia a contribuit în calitate de operator. A colaborat cu figuri importante ale cinematografiei, precum Lucian Pintilie („De ce trag clopotele, Mitică?”, 1981), Mircea Mureșan („Baltagul”, 1969), Nae Caranfil („È pericoloso sporgersi”, 1993), Alexandru Tatos („Casa dintre câmpuri”, 1980 și „Secvențe”, 1982), Nicolae Mărgineanu („Binecuvântată fii, închisoare”, 2002) sau Stere Gulea („Ochi de urs”, 1983).

Constantin Nica este activ de peste 45 de ani în lumea filmului și a lucrat atât la realizarea unor producții autohtone de succes, cât și pe platourile unor proiecte internaționale foarte cunoscute. S-a născut în 1954, iar în anii ’70 a făcut primii pași în lumea cinematografiei. În 1976 se lansa pe marele ecran „Mere roșii” (r. Alexandru Tatos), primul film din echipa de producție a căruia a făcut parte, în rolul de asistent de cameră. A devenit apoi unul dintre colaboratorii frecvenți ai regizorului Mircea Veroiu, în echipa căruia a lucrat pentru realizarea unor filme precum „Mânia” (1977), „Artista, dolarii şi ardelenii” (1980), „Semnul șarpelui” (1981) – la care a contribuit ca operator, „Așteptând un tren” (1982), „Să mori rănit din dragoste de viață” (1984) și „Adela” (1985).

A avut ocazia să lucreze și la „Rămășagul”, una dintre producțiile semnate de legendarul Ion Popescu-Gopo, și s-a implicat cu dedicare în realizarea unor titluri care au marcat istoria cinematografiei române: „Secvențe” (r. Alexandru Tatos, 1982), „Filantropica” (r. Nae Caranfil, 2002), „Polițist, adjectiv” (r. Corneliu Porumboiu, 2009), „Aurora” (r. Cristi Puiu, 2010), „Poziția copilului” (r. Cãlin Peter Netzer, 2013),

„Câinele japonez” (r. Tudor Cristian Jurgiu, 2013), „Closer to the Moon” (r. Nae Caranfil, 2014), „Aferim!” (r. Radu Jude, 2015).

După 1990, Constantin Nica a făcut parte și din echipele unor producții internaționale de amploare. Printre acestea s-a numărat chiar „Subspecies”, horror-ul fantasy în regia lui Ted Nicolaou, care a fost primul film american turnat vreodată în România și care avea să devină doar prima parte a unei serii de cult.

O formă de apreciere a contribuției majore pe care munca lor a adus-o cinematografiei române, Premiul Special, oferit de Primăria Municipiului București prin ARCUB, le va fi înmânat celor trei asistenți de cameră în cadrul Galei Premiilor Gopo 2022. Evenimentul va avea loc pe 3 mai și va fi transmis în direct pe VOYO, TIFF Unlimited și premiilegopo.ro, începând cu ora 19:00. Lista completă a nominalizărilor este disponibilă online și poate fi consultată pe website-ul evenimentului:

https://premiilegopo.ro/nominalizari

În așteptarea evenimentului, iubitorii de film de pretutindeni sunt invitați să se alăture campaniei UNIȚI PRIN FILM, trimițând 2 euro printr-un SMS cu textul FILM, la 8840. Toate fondurile obținute în cadrul campaniei vor fi distribuite către profesioniștii din industria ucraineană de film cu ajutorul Coaliției Internaționale pentru Cineaști aflați în situații de Risc (ICFR).

07
/12
/23

Legendarul cineast maghiar Béla Tarr va primi sâmbătă seară, la Berlin, un premiu onorific din partea Academiei Europene de Film. Cu această ocazie, publicăm un eseu despre cinemaul său foarte special.

07
/12
/23

Electric Castle 2024 sună epic! Cu Massive Attack, Bring Me The Horizon și Queens of The Stone Age ca headliners confirmați, a 10-a ediție a festivalului se anunță cu foarte mult rock și trip hop.

07
/12
/23

TEATRUL SE (ŞI) CITEŞTE, primul sezon al podcastului realizat de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” continuă cu un nou invitat. De această dată, Zomir Dimovici se întoarce în lumea cuvintelor trădate şi îl are ca partener de conversaţie pe Sorin Gherguţ, traducător, poet şi redactor de carte.