Atentate teroriste, războaie interetnice și asasinări politice – Cinepolitica 2016
https://www.ziarulmetropolis.ro/atentate-teroriste-razboaie-interetnice-si-asasinari-politice-cinepolitica-2016/

Alte 3 titluri, care aduc în discuţie probleme cât se poate de actuale, de la atentatele teroriste din Franţa, până la urmările Războiului Iugoslav şi ale asasinării lui Yitzhak Rabin – unul dintre cei mai importanţi susţinători ai păcii din Orientul Mijlociu -, completează lista filmelor din competiţia Cinepolitica 2016 (13 – 17 aprilie, Cinema Elvira Popescu, Bucureşti).

Un articol de Petre Ivan|30 martie 2016

La 10 luni de la tragedia Charlie Hebdo, regizorul Nicolas Boukhrief se pregătește să lanseze thrillerul Made in France: În interiorul celulei/ Made in France: Inside the Cell, a cărui premieră era programată pe 18 noiembrie.

Cu câteva zile înainte are loc, din nefericire, masacrul de la Bataclan iar producția este retrasă de pe piață pentru o perioadă nedeterminată. Un demers pur artistic cu un parcurs dramatic, cauzat de conjuncturi politice neprevăzute.

Povestea din film este clară: un jurnalist franco-algerian se infiltrează într-o celulă teroristă jihadistă, construită chiar pe teritoriul Franței. Scopul său esta acela de a strânge informații esențiale direct de la o sursă de pericol extrem, aflată în cel mai negru întuneric pentru autoritățile care încă bâjbâie la suprafața rețelelor.

Filmul este plin de acțiune, fără a pune foarte multe probleme filosofice, dar care reprezintă un prim și important act de curaj al unui cineast aflat în mijlocul cutremurătoarelor evenimente. Made in France: În interiorul celulei va fi prezentat la București, în cadrul competiției Cinepolitica.

Fratele Dejan

Războaiele Iugoslave: un subiect revenit în actualitate, cu ocazia condamnării recente a lui Radovan Karadzic la 40 de ani de închisoare pentru genocidul de la Srebrenica. În Fratele Dejan/ Brat Deyan/ Brother Deyan, regizorul Bakur Bakuradze, nominalizat de 2 ori la Cannes de-a lungul carierei sale, tratează latura umană a efectelor acestui război interetnic care a dus la destrămarea Iugoslaviei.

La 25 de ani de la Războaiele Iugoslave, generalul Dejan Stanić se ascunde  în așteptarea iminentei condamnări a Tribunalului de la Haga pentru Cinepolitica 2016 crimele de care se face vinovat. Transportat într-un loc izolat de către niște foști combatanți care i-au rămas fideli, Deyan continuă să traiască cu războiul în suflet, într-o singurătate insuportabilă, iar angoasa și tensiunea care se acumulează în profunzimea sinelui său constituie un proces moral mai dur decât orice altă instanță oficială.

Filmul a deschis competiția internațională a importantului Festival de la Locarno în 2015.

Yitzhak Rabin, ultima zi

Cel mai nou film al lui Amos Gitai, Yitzhak Rabin, ultima zi/ Rabin, The Last Day, câștigător a două premii la Veneția 2015, urmărește într-o manieră sobră, chirurgicală, „autopsia” instituțională care a urmat asasinării fostului premier Israelian, laureat al Premiului Nobel pentru Pace. Demersul este susținut de imagini de arhivă foarte valoroase, iar reconstituirile dramatizate sunt fidele realității.

Deși are un caracter de film documentar, producția generează o tensiune permanentă, susținută de elemente cât se poate de veridice. Concluzia este subtilă dar cutremurătoare și are reverberații cât se poate de actuale, într-o lume în care fanatismul religios și violența ce-i urmează au atins noi cote alarmante.

Foto: Cinepolitica 2016 –  cinepolitica.ro

21
/11
/23

Ce începe clandestin și se termină cel puțin amuzant? O petrecere organizată de barmanul Klaus (Adrian Nicolae) la clubul în care lucrează, unde fratele lui, bodyguard (Cosmin „Micutzu” Nedelcu) e nevoit să dea o mână de ajutor, cu zâmbetul pe buze, e povestea filmului Klaus & Barroso.

17
/11
/23

„Un film care ne-a impresionat prin mizanscena sa, o relatare istorică lipsită de manierism care ne-a surprins, un film care ne-a făcut să plonjăm în haosul evenimentelor din 1989, odată cu fuga lui Ceaușescu. Un film în care agitația Revoluției nu e surprinsă doar în varii locuri din Sibiu, dar și în reacțiile și limbajul personajelor.”

16
/11
/23

Lanțul de cinematografe HAPPY CINEMA, prezent în București, Focșani, Alexandria, Buzău, Vaslui, Botoșani, Bacău și Bistrița, se extinde cu 4 cinematografe noi în țară (București și Slobozia) și unul în Republica Moldova, Chișinău. HAPPY CINEMA, brand cu capital 100% românesc, își consolidează poziția de top ca acoperire în țară.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Începând de vineri spectatorii sunt așteptați undeva în (v)estul sălbatic, în România anului 1944 când cel De-al Doilea Război Mondial se apropie de final. WARBOY spune povestea plină de emoție a unui adolescent care, încercând să salveze cei doi cai ai familiei, pornește într-o călătorie inițiatică, traversând peisajul sălbatic al Munților Apuseni.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.