Attila Vizauer: „Reacția oamenilor care află de Festivalul Grand Prix Nova este extraordinară“
https://www.ziarulmetropolis.ro/attila-vizauer-reactia-oamenilor-care-afla-de-festivalul-grand-prix-nova-este-extraordinara/

În perioada 16-22 iunie are loc a doua ediţie a Festivalului de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, eveniment cultural ce reuneşte 44 de producţii teatrale radiofonice din 21 de ţări participante. Audiţiile spectacolelor au accesul gratuit şi se desfăşoară la Grand Hotel Continental, Calea Victoriei nr 56. Despre conceptul festivalului ne vorbeşte Attila Vizauer (regizor), directorul Departamentului de teatru şi divertisment al Societăţii Române de Radiodifuziune.

Un articol de Judy Florescu|17 iunie 2014

Judy Florescu: Câte țări sunt în competiția festivalului internațional de teatru radiofonic, Grand Prix Nova?

Attila Vizauer: Sunt 21 de țări participante și 44 de producții, care vin din toată lumea. Anul acesta am avut surpriza foarte plăcută de a primi și producții din Statele Unite. Ei în general sunt cunoscuți ca fiind foarte buni în producțiile de teatru radiofonic.

Care este tematica festivalului?

Inovația. Preselecța a fost făcută în funcție de această tematică. Au fost selecționate acele producții care sunt într-adevăr inovatoare, fie la nivel de concept, de scenariu, fie la nivel de viziune regizorală sau la nivel de sound-design.

Care este procedura de premiere?

Sunt două secțiuni: radio-drama, adică piese de teatru radiofonic de până în 60 de minute, și short-forms, această secțiune este dedicată pieselor foarte scurte, mai mici de 10 minute.

Este o formulă foarte interesantă, în care cei care realizează spectacole radiofonice de acest gen găsesc ori povestiri foarte scurte ori trec înspre a concepe eseuri radiofonice. Unele dintre ele sunt eseuri radiofonice fără nici o replică sau cuvânt, este o poveste întreagă construită numai și numai din sunet și muzică.

Cine formează juriul festivalului Grand Prix Nova?

Anul acesta, juriul este format din: Idalberto Fei (dramaturg și regizor italian), Marina Bagdasaryan (producătoare, scenaristă, dramaturg și critic de teatru de la Radio Cultural din Moscova), Alison Hindell (șefa departamentului radio-drama de la BBC).

Avem și doi membri din România: Cristina Modreanu, critic de teatru, membru UNITER și reprezentantă a comunității teatrale românești, și Domnica Țundrea, cunoscut redactor și producător de spectacole radiofonice al Radio România.

În ce constă mai exact festivalul de teatru radiofonic?

În 5 zile de jurizare, 16, 17, 18, 19, 20 iunie, a spectacolelor de teatru radiofonic. Vineri se va încheia sesiunea de audiții, iar sâmbătă la Palatul Elisabeta va avea loc festivitatea de decernare a premiilor. Festivalul este organizat de Radio România sub înaltul patronaj al Principesei Margareta.

Audițiile sunt deschise și publicului?

Da, absolut. Este intrare liberă. Audiția este un lucru foarte interesant și provocator, un eveniment unic în România. La Hotel Grand Continental există o sală de audiții unde se ascultă piesele de teatru, iar textele sunt scrise pe partea stângă pe numărul par al paginii în limba originală, iar pe partea dreaptă pe numărul impar al paginilor în limba engleză.

Așadar, se poate urmări desfășurarea fiecărui spectacol pe textul în limba engleză. Repere sunt nu numai replicile, ci și efectele, sunetele importante din spectacol, astfel încât atunci când auzi decolarea unui avion acolo pe text este trecut în italice.

Cum pot asculta spectacolele cei care nu sunt în București?

Cei care nu sunt în București sau cei care nu au timp să ajungă în Sala de conferințe Nicolae Grigorescu de la Grand Hotel Continental pot asculta pe site-ul radiofonic eteatru.ro toate spectacolele. Vor fi postate fișierele audio și fișierele în format pdf cu scenariul în limba engleză.

Care este importanța Festivalului Grand Prix Nova?

Cred că este benefic pentru tot ce reprezintă fenomen de teatru radiofonic în România, și nu numai în România. Reacția oamenilor care află de acest festival este extraordinară.

În mod surprinzător pentru noi sunt foarte multe înscrieri, ceea ce pe noi ne onorează. Suntem deja la a doua ediție ca număr de participanți, ca număr de selecție, la nivelul marilor festivaluri care au deja zeci de ani vechime, cum e Prix Europa sau Prix Italia. Interesul față de un festival de teatru radiofonic este foarte important.

Teatrul radiofonic este adresat și tinerei generații?

Da. În afară de faptul că suntem în căutare de inovație, în căutare de noi formule de expresie, ceea ce evident toate aceste lucruri sunt cu scopul de a găsi formule atractive pentru generația tânără. Noi ținem foarte mult la producția de calitate a teatrului radiofonic, iar calitatea este asigurată de regizor, sound-designer, regizor muzical, în primul rând de actori. Actorii sunt cei care dau marca unei mari realizări în teatru, în general, și în teatrul radiofonic, în special.

Foto cu Attila Vizauer – Maria Ştefănescu



25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.