Azi începe Undercloud, ediția a VIII-a
https://www.ziarulmetropolis.ro/azi-incepe-undercloud-editia-a-viii-a/

Ediţia a VIII-a a Festivalului Internaţional de Teatru Independent UNDERCLOUD va începe sâmbătă, 22 august, cu un eveniment inedit: un cross cultural iniţiat de regizoarea şi scriitoarea Chris Simion împreună cu multipla campioană Valeria Răcilă Van Groningen.

Un articol de Liliana Matei|22 August 2015

Întâlnirea are loc la Arcul de Triumf, singura condiţie a înscrierii fiind ca participanţii, care vor alerga până la MȚR, să vină cu o carte pe care o consideră esențială pentru cultura lor și a celorlalți. După ce se dă startul de către bine-cunoscuta gimnastă Andreea Răducan, participanţii vor alerga sau merge pe distanța propusă cu cartea în mână, iar la linia de sosire, o vor dona bibliotecii Undercloud, care va funcționa în Clubul Țăranului.

Deschiderea oficială a festivalului va avea loc la ora 19.00, cu spectacolul „N(AUM)”, în regia Marianei Cămărășan, cu Oana Pellea și Cristina Casian, un proiect Unteatru, preluat de Teatrul Metropolis, cu sprijinul Fundației Gellu Naum. Spectacolul readuce în atenția publicului figura celui mai important reprezentant al suprarealismului românesc și a avut deja succes internațional, fiind invitat la Palais des Beaux-Art din Bruxelles, în cadrul Galelor Teatrului Românesc, la Milano, Stockholm, Londra, New York.

Tot sâmbătă, se va juca și primul spectacol din secțiunea Concurs: „Flori pentru Algernon”, în regia și interpretarea Iuliei Colan, de la ora 21:00. „Flori pentru Algernon”, producție a Teatrului ACT, este un one-woman show realizat în anul 2012, care are la bază opera omonimă a lui Daniel Keyes. Cartea­jurnal dramatizată de Iulia Colan vorbeste despre Charlie, un băiat retardat în vârstă de 33 de ani care devine parte a unui experiment spectaculos.

Pentru prima oară în istoria UNDERCLOUD, în program este inclusă și proiecția unui documentar: „In Debt We Art”, realizat de actorul Daniel Popa, despre teatrul independent. Proiecția va avea loc în aer liber, la ora 22:00, în curtea MȚR, iar intrarea este liberă. Pornind de la ideea de „datorie” pe care o are artistul, Daniel Popa a vorbit cu nume importante ale scenei teatrului independent din România, pentru a răspunde la o serie de întrebări legate de modul în care mișcarea independentă a luat amploare în ultimii ani: „o călătorie culturală prin scena teatrală independentă contemporană, dezvoltată în jurul cuvântului DATORIE”.

Duminică, 23 august, sunt programate două spectacole din secțiunea Concurs – „Promised Land” (concept și coregrafie: Arcadie Rusu, producție independentă), „Cremă de zahăr ars. Astăzi îi spunem iubire” (regie Iris Spiridon, producție Godot Cafe Teatru) – și un spectacol-lectură, „Sonata Kreutzer”, în regia lui Chris Simion:
„Promised Land” analizează singurătatea în sens de interiorizare, dar și în ideea de contemplare universală a omului, care este platforma generatoare de noi sensuri. Stările ascunse în spatele oricărui gest, oricărei mişcări vin din nevoia continuă de integrare pe un nou „Promised Land”.

Spectacolul „Cremă de zahăr ars – astăzi îi spune dragoste” este un dialog al sentimentelor, o narațiune boemă a iubirii, în care actorii Andreea Bibiri și Marius Manole captivează publicul prin expresivitatea și naturalețea prin care pornesc acest joc al trăirilor interioare, al întrebărilor fără răspuns, urmărind povestea unei relații și progresul acesteia.

„Sonata Kreutzer” este una dintre cele mai bune povestiri scurte ale lui Lev Tolstoi, publicată în 1889 și cenzurată nu numai în Rusia, ci și în alte țări, inclusiv în SUA, pe motiv de încălcare a moralității cu privire la sexualitate, așa cum era privită în epocă. Dramatizarea lui Chris Simion îi are în distribuție pe Marian Râlea și Vlad Logigan.
Luni, 24 august, se joacă primul spectacol din secțiunea „Focus Moldova” – „Nekrotitanium”, în regia Luminiței Țîcu. Bazat pe romanul cu același titlu, scris de Mitoș Micleușanu și Florin Braghiș, „Nekrotitanium” pune în discuţie această prejudecată și devine o combinație perfectă între violență, sarcasm, prostie, moldovenism, răutate și alte caracteristici ale mioriticilor.

În zilele următoare, sunt programate celelalte două spectacole din Focus Moldova: „Sex & Perestroika”, în regia Luminiței Țîcu, marți, 25 august, de la ora 20:00, și „BASH/Piesele zilelor din urmă”, în regia lui Mihai Fusu, miercuri, 26 august, de la ora 20:00.

„Sex & Perestroika” este realizat după romanul cu același titlu de Constantin Cheianu și balansează între document şi ficţional, între vuietul surd al unui afară nediferenţiat, pe care îl cercetează cu ochiul rece al observatorului, şi starea de surescitare a individului dependent de meandrele vieţii sale intime, între perestroika şi sex.

„BASH/ Piesele zilelor din urmă” este o colecție de trei piese – „Ifigenia în Orem“, „O haită de sfinți“ și „Medeea redux“ – trei confesiuni, inspirate din mitologia antică greacă, în special din Euripide, care fac să te solidarizezi și, în același timp, să urăști personajele, fiecare dintre ele explorând complexitatea răului din viața de zi cu zi.

Marți, 25 august, în afară de spectacolul din Focus Moldova, sunt programate două spectacole din concurs: „Amalia respiră adânc”, în regia Amaliei Olaru, și „Jurnalul lui Adam și al Evei”, în regia lui Eugen Gyemant.

O producție a Teatrului Mignon, „Amalia respiră adânc”, one-woman show cu Ioana Marchidan, pornește de la un text de Alina Nelega și prezintă un exercițiu absurd de regăsire a sinelui prin cuvinte și imagini. Un exercițiu complex, în care textul si jocul actoricesc sunt foarte bine susținute de conceptul audio­video, reprezentația fiind completată de proiecții care aduc aminte de filmele noir. Emoții, îndoieli, frământări, amintiri, regrete. Toate trezite deodată prin fotografierea unor detalii umane.

Spectacolul, unul nu neapărat experimental, dar fragil, vorbește despre om și căutările sale dinspre interior înspre lume, înspre ceilalți…

„Jurnalul lui Adam și al Evei”, cu Dan Rădulescu și Dana Rogoz, este un spectacol în care povestea scrisă de Mark Twain este spusă pe scenă într-un mod emoţionant şi plin de umor deopotrivă. Pe parcursul reprezentației, descoperirea continuă a mediului înconjurător, a timpului și a spațiului, dar mai ales a atracției fizice dintre Adam și Eva stârnesc un amalgam de emoții.

Tot marți, 25 august, va avea loc colocviul „Teatrul independent și dramaturgia contemporană românească”, cu teatrologul Octavian Saiu și invitații săi.

Ediția a VIII-a se desfășoară sub sigla programului european EFFE 2015-2016 – Europe for Festivals, un important certificat internațional atribuit de către Comisia Europeană și Asociația Festivalurilor din Europa. UNDERCLOUD este singurul festival internațional de teatru independent din România care a primit această distincție. Festivalul nostru a primit această importantă distincție ca urmare a cooperării internaționale în domeniul artelor spectacolului pe care a propus-o (începând cu ediția de anul trecut) și pe care o susține în continuare

Juriul festivalului este format din regizorul Sanda Manu, dramaturgul Matei Vișniec, teatrologul Irina Ionescu, actorul George Ivașcu și teatrologul Octavian Saiu.
Detalii despre programul UNDERCLOUD 2015 găsiţi pe site-ul oficial al festivalului: www.undercloud.ro.

INFO

Biletele pot fi achiziționate de pe site-ul www.bilete.ro (link direct http://www.bilete.ro/cauta.asp?cauta=undercloud) sau de la InfoPoint-ul Undercloud, din cadrul Muzeului Național al Țăranului Român. Prețul unui bilet este de 35 RON.

14
/12
/18

DANS PRINTRE CUVINTE Deschizi televizorul şi eşti bombardat cu o limbă română de multe ori aproximativă, citeşti ce-a mai rămas din presa scrisă şi se întâmplă acelaşi lucru. Iar pe reţelele de socializare e jale. Cui îi mai pasă azi, în secolul vitezei, de gramatică? Ziarul Metropolis îţi propune un joc nou de gramatică, fără să te scoată la tablă…

14
/12
/18

Trupele britanice The Cure, Def Leppard, Radiohead, Roxy Music şi The Zombies plus cântăreţele americane Janet Jackson şi Stevie Nicks vor fi incluşi în 2019 în Rock and Roll Hall of Fame. Ceremonia va avea loc pe 29 martie la Barclays Center din Brooklyn.

14
/12
/18

Singurul film românesc prezent anul acesta la prestigioasele Premii ale Academiei Europene de Film (echivalentul Oscarurilor pentru industria cinematografică europeană), TOUCH ME NOT a fost nominalizat la European Discovery – Premiul FIPRESCI pentru cel mai bun debut în lung-metraj.

14
/12
/18

Marți, 18 decembrie, de la ora 19.00, la Sala Union a Cinematecii Române, va avea loc lansarea volumului „Păcatul originar. O autobiografie” de Anthony Quinn, publicat la Editura Nemira, în colecția Yorick.

13
/12
/18

În 2019, Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) atinge, oficial, vârsta maturității. Cea de-a 18-a ediție va avea loc între 31 mai și 9 iunie, iar organizatorii au deja vești bune pentru cinefili: primele filme confirmate în program au fost lansate în cele mai importante festivaluri ale toamnei și vor avea premiera românească la Cluj-Napoca.

13
/12
/18

Daniel Oltean, procuror DIICOT și teatrolog, a oferit UNITER-ului, pentru concursul Cea mai bună piesă românească a anului 2017, și, cu această ocazie, Teatrului Național din București, acea piesă capabilă să suscite un interes deosebit. Titlul ei este 50 de secunde, iar premiera are loc în această seară, pe 13 decembrie, și mâine seară, pe 14 decembrie, la Sala Atelier, în regia lui Eugen Gyemant.

13
/12
/18

Vă mai amintiți scena finală din "Smoke" / "Fum de țigară" (1995), filmul regizat de Wayne Wang, după scenariul lui Paul Auster, faimosul scriitor new-yorkez? Aceea în care Auggie (Harvey Keitel) îi dăruiește prietenului său Paul Benjamin (William Hurt), scriitor, o minunată poveste de Crăciun. Întreaga scena este însoțită de melodia lui Tom Waits, "Innocent when you dream".

12
/12
/18

20 scurtmetraje din toată lumea și 10 scurtmetraje românești concurează anul acesta pentru trofeele NexT. Selecția filmelor pentru Competiția Internațională și Competiția Națională a fost realizată și în acest an de către Oana Ghera și Massimiliano Nardulli. Selecționerii au ales voci noi care onorează încă o dată misiunea festivalului la această ultimă ediție, aceea de a descoperi și aduce în prim-plan atât filmele scurte cu adevărat inovatoare, cât și pe cei care le creează.

12
/12
/18

TOP Documentarele își fac cu greu loc în cinematografe. Așa că pentru a viziona cele mai noi filme de nonficțiune nu ne rămân decât festivalurile și diferitele platforme. Am ales 10 documentare care m-au impresionat cel mai mult dintre cele văzute în 2018. Sunt filme extrem de stimulante și de îndrăznețe.

12
/12
/18

Joi, 13 decembrie, ora 12:00, va avea loc lansarea platformei online www.de100.ro, a proiectului „Români de 100 de ani”, proiect ce își propune să prezinte portretele și poveștile de viață a 10 români care și-au celebrat Centenarul odată cu România.

12
/12
/18

Asociația Națională a Artiștilor Vizuali (ANAV) împreună cu Walk & Shoot – Ateliere de fotografie organizează la Gallery (str. Leonida 9-11), în perioada 14-16 decembrie, a doua ediție a X-mas Photo Garage Sale.

12
/12
/18

Supărat de gestul unui spectator, care şi-a permis să intre în sală după începerea reprezentaţiei sale, rapsodul Grigore Leşe a plecat de pe scenă în timpul unui concert, susţinut, zilele trecute, în Târgu Lăpuş, Maramureş. Deşi cei prezenţi i-au cerut scuze şi l-au rugat să continue, interpretul a refuzat vehement să continue spectacolul.

12
/12
/18

Luna decembrie aduce la Teatrul Național București patru spectacole noi, „fapt unic în cei 166 de ani de Teatru”. Cele patru premiere sunt ”Pădurea spânzuraţilor”, după romanul lui Liviu Rebreanu, în regia lui Radu Afrim, ”Papagalul mut”, scenariuL şi regia Nae Caranfil, ”50 de secunde” de Daniel Oltean (piesa anului 2017, premiată la Gala UNITER), în regia lui Eugen Gyemant, şi spectacolul de pantomimă ”A fost odată în România”, în regia lui Dragoş Huluba.

Page 1 of 76612345...102030...Last »