Banii de la CNC, festivalurile fantomă şi „Peştişorul de Aur“
https://www.ziarulmetropolis.ro/banii-de-la-cnc-si-pestisorul-de-aur/

Nemulţumiţi de felul în care au fost alocate fondurile de către Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), directorii marilor festivaluri de film, precum Tudor Giurgiu, Ada Solomon şi Alexandru Solomon, cer demisia Consiliului de Administraţie al instituţiei

Un articol de Adina Scorţescu|19 aprilie 2013

Pe lista proiectelor declarate neeligibile de către Centrul Național al Cinematografiei (CNC), în urma concursului pentru acordarea de sprijn financiar nerambursabil, se află un număr mare de festivaluri specializate, care se bucură de renume și – spun organizatorii – de un public suficient de numeros pentru a-și justifica existența. Asta în timp ce unor festivaluri-fantomă, ca de exemplu „Peştişorul de Aur“, li s-a acordat finanțarea.

În timpul discuției de ieri, din cadrul Festivalului Internațional de Film București, directorii festivalurilor TIFF, Luna Plină, One World, B-EST, Anim’est, NexT și KINOdiseea au solicitat Ministerului Culturii demisia Consiliului de Administrație al CNC.

Ada Solomon, director NexT : „Nouă ne-a scăzut constant suma la NexT“

„Mi se pare că lipsa de expertiză, pe lângă lucrurile legate de buna voință sau reaua voință față de unii sau de alții, e un lucru care lipsește și că ne întoarcem din nou la problema fundamentală, care nu e legată de câți bani sunt disponibili, ci de oamenii care îi gestionează.

Pentru mine, un lucru care e complet aberant, este lipsa aprecierii dimensiunii curatoriale a evenimentului respectiv, de către experți în domeniul cultural. Pentru că, până la urmă, orice festival este un eveniment cultural, cu o domensiune curatorială, în primul rând. Compar cu ce se întâmplă la Ministerul Culturii. La Ministerul Culturii, pentru alegerea proiectului care reprezintă România la Bienala de la Veneția, se constituie o comisie de experți din domeniu, din care doi sunt experți străini, și care analizează toate proiectele în dimensiunea pe care o propun, în conținut versus costuri.

Aici nu se analizează în niciun fel: nici cine sunt oamenii care-l fac, nici care e mesajul pe care-l pun, nici ce rezultate au avut înainte… pentru că, totuși, lucrurile ar trebui să crească. Nouă ne-a scăzut constant suma la NexT și presupun că asta s-a întâmplat cu majoritatea evenimentelor. Uitându-mă eu în urmă la ce se întâmpla la prima ediție și la ce înseamnă Next astăzi, mi se pare că e o diferență dovedită.“

Tudor Giurgiu, director TIFF: „Aveai senzatia că la Galați e patria 3D-ului!“

„Între 2007 și 2013 am identificat peste 1.500. 000 de euro, bani aruncați pe festivaluri fantomă – Chitila Film Fest, Festival de scurtmetraj la Reșita, Zilele Filmului Sârb în România, Festivalul Punguța cu doi bani, «Peștișorul de aur».

Cineva a propus acum câțiva ani: «Dom’le, hai sa ne uităm câte din festivalurile astea au site». Paradoxul e că, dacă ne uităm chiar și acum pe toate festivalurile finanțate, veți vedea festivaluri care nu au niciun site, nicio broșură, niciun material… Acum câțiva ani am încercat să aflu informații despre un festival la Galați, Future Movie care era numit festivalul efectelor digitale și vizuale… aveai senzatia că la Galați e patria 3D-ului!”

Oana Giurgiu, organizator al festivalului Luna Plină: „Eu m-aș revolta mai sangvin“

„Aș vrea să și trag la răspundere pe cineva pentru «Peștișorul de Aur», pe bune. Săptămâna trecută, la Istanbul, la festivalul de film, s-au legat ăia de garduri pentru că se demolează un cinematograf. Adică vedeai mari regizori din Turcia și producători, udați din cap până-n picioare de tunurile de apă, pentru că s-au dus să protesteze pentru că un cinematograf se închide. Noi stăm relaxați în general pentru orice comunicat de presă de la CNC, de la ICR sau de mai știu eu unde. Nu mi se pare OK, adică m-aș duce și as sta acolo în față, să vină cineva să zică ceva.”

Alexandru Solomon, director One World: „Consiliul CNC să-şi dea demisia“

„Consiliul trebuie să-și asume răspunderea pentru toate aceste lucruri din ultimii ani și, eu personal, cred că trebuie să-și dea demisia și să plece odată cu domnul Șerbănescu.

Am fost cu Florin Iepan în ziua în care era anunțat Consiliul de Administrație și am vrut să intrăm (pentru că aveam câte un proiect – și el prin Documento, și eu prin One World Romania) să ne susținem proiectele. Este o ședință, în fond, a unei instituții publice. Am ajuns acolo la ora la care era anunțat că are loc şedința Consiliului, domnul Șerbănescu a ieșit din sală și mi-a zis că notele s-au dat, deci nu mai avem ce să susținem. Deși am văzut că în sală erau cinci din cei șapte membri ai Consiliului de Administrație și aveau dosarele în față.“

Codruța Crețulescu, coordonator B-EST: „E nedrept pentru cei care muncesc“

„Pentru un om din exterior, care nu este informat de niciun fel, se uită pe lista asta și lui îi iese, trăgând linie, că «Peștișorul de Aur» e un festival făcut cum trebuie, că de aia e finanțat și Anim’estul este o șușă, că de asta nu-i finanțat. Ori asta este foarte nedrept pentru cei care muncesc“.

Foto: B-EST

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?

16
/02
/24

După 5 nominalizări la Oscar (Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun film internațional, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun sunet), Grand Prix și Premiul FIPRESCI la Cannes, după sute de articole în presa internațională care îl identifică drept cel mai răvășitor film al anului, The Zone of Interest / Zona de interes se vede acum în România, în 40 de cinematografe din 20 de orașe.

16
/02
/24

Happy Cinema a pregătit filme de top pentru luna februarie, potrivite pentru toate gusturile și vârstele. Cinematografele din lanțul Happy Cinema îți oferă o experiență de calitate la cele mai prietenoase prețuri. Blockbustere de la Hollywood, filme animate, filme dedicate melomanilor sau filme pentru copii – toate te așteaptă în cele 10 cinematografe din țară.

15
/02
/24

Cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși, reprezentanțele Institutului Cultural Român de la Lisabona, Beijing, Istanbul, Londra, Stockholm, Bruxelles, Veneția, Madrid, Tel Aviv și Varșovia vor organiza o serie de evenimente pentru a celebra și a aduce în prim-plan contribuția inestimabilă a celui mai mare sculptor român la patrimoniul cultural mondial.

15
/02
/24

Warner TV transformă weekend-ul de dinaintea galei de decernare a premiilor Academiei americane de film într-un maraton de filme de Oscar®, cu șapte producții reprezentative, nominalizate sau recompensate cu mult-râvnita statuetă. În serile de 8, 9 și 10 martie vor putea fi urmărite drame și filme de acțiune lansate pe parcursul a șapte decenii.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.