Banii de la CNC, festivalurile fantomă şi „Peştişorul de Aur“
https://www.ziarulmetropolis.ro/banii-de-la-cnc-si-pestisorul-de-aur/

Nemulţumiţi de felul în care au fost alocate fondurile de către Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), directorii marilor festivaluri de film, precum Tudor Giurgiu, Ada Solomon şi Alexandru Solomon, cer demisia Consiliului de Administraţie al instituţiei

Un articol de Adina Scorţescu|19 aprilie 2013

Pe lista proiectelor declarate neeligibile de către Centrul Național al Cinematografiei (CNC), în urma concursului pentru acordarea de sprijn financiar nerambursabil, se află un număr mare de festivaluri specializate, care se bucură de renume și – spun organizatorii – de un public suficient de numeros pentru a-și justifica existența. Asta în timp ce unor festivaluri-fantomă, ca de exemplu „Peştişorul de Aur“, li s-a acordat finanțarea.

În timpul discuției de ieri, din cadrul Festivalului Internațional de Film București, directorii festivalurilor TIFF, Luna Plină, One World, B-EST, Anim’est, NexT și KINOdiseea au solicitat Ministerului Culturii demisia Consiliului de Administrație al CNC.

Ada Solomon, director NexT : „Nouă ne-a scăzut constant suma la NexT“

„Mi se pare că lipsa de expertiză, pe lângă lucrurile legate de buna voință sau reaua voință față de unii sau de alții, e un lucru care lipsește și că ne întoarcem din nou la problema fundamentală, care nu e legată de câți bani sunt disponibili, ci de oamenii care îi gestionează.

Pentru mine, un lucru care e complet aberant, este lipsa aprecierii dimensiunii curatoriale a evenimentului respectiv, de către experți în domeniul cultural. Pentru că, până la urmă, orice festival este un eveniment cultural, cu o domensiune curatorială, în primul rând. Compar cu ce se întâmplă la Ministerul Culturii. La Ministerul Culturii, pentru alegerea proiectului care reprezintă România la Bienala de la Veneția, se constituie o comisie de experți din domeniu, din care doi sunt experți străini, și care analizează toate proiectele în dimensiunea pe care o propun, în conținut versus costuri.

Aici nu se analizează în niciun fel: nici cine sunt oamenii care-l fac, nici care e mesajul pe care-l pun, nici ce rezultate au avut înainte… pentru că, totuși, lucrurile ar trebui să crească. Nouă ne-a scăzut constant suma la NexT și presupun că asta s-a întâmplat cu majoritatea evenimentelor. Uitându-mă eu în urmă la ce se întâmpla la prima ediție și la ce înseamnă Next astăzi, mi se pare că e o diferență dovedită.“

Tudor Giurgiu, director TIFF: „Aveai senzatia că la Galați e patria 3D-ului!“

„Între 2007 și 2013 am identificat peste 1.500. 000 de euro, bani aruncați pe festivaluri fantomă – Chitila Film Fest, Festival de scurtmetraj la Reșita, Zilele Filmului Sârb în România, Festivalul Punguța cu doi bani, «Peștișorul de aur».

Cineva a propus acum câțiva ani: «Dom’le, hai sa ne uităm câte din festivalurile astea au site». Paradoxul e că, dacă ne uităm chiar și acum pe toate festivalurile finanțate, veți vedea festivaluri care nu au niciun site, nicio broșură, niciun material… Acum câțiva ani am încercat să aflu informații despre un festival la Galați, Future Movie care era numit festivalul efectelor digitale și vizuale… aveai senzatia că la Galați e patria 3D-ului!”

Oana Giurgiu, organizator al festivalului Luna Plină: „Eu m-aș revolta mai sangvin“

„Aș vrea să și trag la răspundere pe cineva pentru «Peștișorul de Aur», pe bune. Săptămâna trecută, la Istanbul, la festivalul de film, s-au legat ăia de garduri pentru că se demolează un cinematograf. Adică vedeai mari regizori din Turcia și producători, udați din cap până-n picioare de tunurile de apă, pentru că s-au dus să protesteze pentru că un cinematograf se închide. Noi stăm relaxați în general pentru orice comunicat de presă de la CNC, de la ICR sau de mai știu eu unde. Nu mi se pare OK, adică m-aș duce și as sta acolo în față, să vină cineva să zică ceva.”

Alexandru Solomon, director One World: „Consiliul CNC să-şi dea demisia“

„Consiliul trebuie să-și asume răspunderea pentru toate aceste lucruri din ultimii ani și, eu personal, cred că trebuie să-și dea demisia și să plece odată cu domnul Șerbănescu.

Am fost cu Florin Iepan în ziua în care era anunțat Consiliul de Administrație și am vrut să intrăm (pentru că aveam câte un proiect – și el prin Documento, și eu prin One World Romania) să ne susținem proiectele. Este o ședință, în fond, a unei instituții publice. Am ajuns acolo la ora la care era anunțat că are loc şedința Consiliului, domnul Șerbănescu a ieșit din sală și mi-a zis că notele s-au dat, deci nu mai avem ce să susținem. Deși am văzut că în sală erau cinci din cei șapte membri ai Consiliului de Administrație și aveau dosarele în față.“

Codruța Crețulescu, coordonator B-EST: „E nedrept pentru cei care muncesc“

„Pentru un om din exterior, care nu este informat de niciun fel, se uită pe lista asta și lui îi iese, trăgând linie, că «Peștișorul de Aur» e un festival făcut cum trebuie, că de aia e finanțat și Anim’estul este o șușă, că de asta nu-i finanțat. Ori asta este foarte nedrept pentru cei care muncesc“.

Foto: B-EST

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.