Banii de la CNC, festivalurile fantomă şi „Peştişorul de Aur“
https://www.ziarulmetropolis.ro/banii-de-la-cnc-si-pestisorul-de-aur/

Nemulţumiţi de felul în care au fost alocate fondurile de către Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), directorii marilor festivaluri de film, precum Tudor Giurgiu, Ada Solomon şi Alexandru Solomon, cer demisia Consiliului de Administraţie al instituţiei

Un articol de Adina Scorţescu|19 aprilie 2013

Pe lista proiectelor declarate neeligibile de către Centrul Național al Cinematografiei (CNC), în urma concursului pentru acordarea de sprijn financiar nerambursabil, se află un număr mare de festivaluri specializate, care se bucură de renume și – spun organizatorii – de un public suficient de numeros pentru a-și justifica existența. Asta în timp ce unor festivaluri-fantomă, ca de exemplu „Peştişorul de Aur“, li s-a acordat finanțarea.

În timpul discuției de ieri, din cadrul Festivalului Internațional de Film București, directorii festivalurilor TIFF, Luna Plină, One World, B-EST, Anim’est, NexT și KINOdiseea au solicitat Ministerului Culturii demisia Consiliului de Administrație al CNC.

Ada Solomon, director NexT : „Nouă ne-a scăzut constant suma la NexT“

„Mi se pare că lipsa de expertiză, pe lângă lucrurile legate de buna voință sau reaua voință față de unii sau de alții, e un lucru care lipsește și că ne întoarcem din nou la problema fundamentală, care nu e legată de câți bani sunt disponibili, ci de oamenii care îi gestionează.

Pentru mine, un lucru care e complet aberant, este lipsa aprecierii dimensiunii curatoriale a evenimentului respectiv, de către experți în domeniul cultural. Pentru că, până la urmă, orice festival este un eveniment cultural, cu o domensiune curatorială, în primul rând. Compar cu ce se întâmplă la Ministerul Culturii. La Ministerul Culturii, pentru alegerea proiectului care reprezintă România la Bienala de la Veneția, se constituie o comisie de experți din domeniu, din care doi sunt experți străini, și care analizează toate proiectele în dimensiunea pe care o propun, în conținut versus costuri.

Aici nu se analizează în niciun fel: nici cine sunt oamenii care-l fac, nici care e mesajul pe care-l pun, nici ce rezultate au avut înainte… pentru că, totuși, lucrurile ar trebui să crească. Nouă ne-a scăzut constant suma la NexT și presupun că asta s-a întâmplat cu majoritatea evenimentelor. Uitându-mă eu în urmă la ce se întâmpla la prima ediție și la ce înseamnă Next astăzi, mi se pare că e o diferență dovedită.“

Tudor Giurgiu, director TIFF: „Aveai senzatia că la Galați e patria 3D-ului!“

„Între 2007 și 2013 am identificat peste 1.500. 000 de euro, bani aruncați pe festivaluri fantomă – Chitila Film Fest, Festival de scurtmetraj la Reșita, Zilele Filmului Sârb în România, Festivalul Punguța cu doi bani, «Peștișorul de aur».

Cineva a propus acum câțiva ani: «Dom’le, hai sa ne uităm câte din festivalurile astea au site». Paradoxul e că, dacă ne uităm chiar și acum pe toate festivalurile finanțate, veți vedea festivaluri care nu au niciun site, nicio broșură, niciun material… Acum câțiva ani am încercat să aflu informații despre un festival la Galați, Future Movie care era numit festivalul efectelor digitale și vizuale… aveai senzatia că la Galați e patria 3D-ului!”

Oana Giurgiu, organizator al festivalului Luna Plină: „Eu m-aș revolta mai sangvin“

„Aș vrea să și trag la răspundere pe cineva pentru «Peștișorul de Aur», pe bune. Săptămâna trecută, la Istanbul, la festivalul de film, s-au legat ăia de garduri pentru că se demolează un cinematograf. Adică vedeai mari regizori din Turcia și producători, udați din cap până-n picioare de tunurile de apă, pentru că s-au dus să protesteze pentru că un cinematograf se închide. Noi stăm relaxați în general pentru orice comunicat de presă de la CNC, de la ICR sau de mai știu eu unde. Nu mi se pare OK, adică m-aș duce și as sta acolo în față, să vină cineva să zică ceva.”

Alexandru Solomon, director One World: „Consiliul CNC să-şi dea demisia“

„Consiliul trebuie să-și asume răspunderea pentru toate aceste lucruri din ultimii ani și, eu personal, cred că trebuie să-și dea demisia și să plece odată cu domnul Șerbănescu.

Am fost cu Florin Iepan în ziua în care era anunțat Consiliul de Administrație și am vrut să intrăm (pentru că aveam câte un proiect – și el prin Documento, și eu prin One World Romania) să ne susținem proiectele. Este o ședință, în fond, a unei instituții publice. Am ajuns acolo la ora la care era anunțat că are loc şedința Consiliului, domnul Șerbănescu a ieșit din sală și mi-a zis că notele s-au dat, deci nu mai avem ce să susținem. Deși am văzut că în sală erau cinci din cei șapte membri ai Consiliului de Administrație și aveau dosarele în față.“

Codruța Crețulescu, coordonator B-EST: „E nedrept pentru cei care muncesc“

„Pentru un om din exterior, care nu este informat de niciun fel, se uită pe lista asta și lui îi iese, trăgând linie, că «Peștișorul de Aur» e un festival făcut cum trebuie, că de aia e finanțat și Anim’estul este o șușă, că de asta nu-i finanțat. Ori asta este foarte nedrept pentru cei care muncesc“.

Foto: B-EST

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.