Barfe, zvonuri si minciuni. La Teatrul Naţional
https://www.ziarulmetropolis.ro/barfe-zvonuri-si-minciuni-la-teatrul-national/

CRONICĂ DE TEATRU Unul dintre cei mai prolifici dramaturgi contemporani, recompensat cu multe Premii Tony şi Emmy, Writers Guild şi Golden Globe, Neil Simon scrie piese de teatru, în special comedii, şi scenarii de film de ficţiune, inspirându-se din viaţa sa.

Un articol de Monica Andrei|29 ianuarie 2014

CRONICĂ DE TEATRU Unul dintre cei mai prolifici dramaturgi contemporani, recompensat cu multe Premii Tony şi Emmy, Writers Guild şi Golden Globe, Neil Simon scrie piese de teatru, în special comedii, şi scenarii de film de ficţiune, inspirându-se din viaţa sa.

Cu trilogia autobiografică formată din “Brighton Beach Memoirs” (1983), “Biloxi Blues” (1985) şi “Broadway Bound” (1986) a obţinut recunoaşterea unanimă a criticii, iar pentru continarea acesteia, “Lost Younkers”, dramaturgul a obţinut Premiul Pulitzer. Pe lângă toate aceste importante premii a fost nominalizat şi la Oscar.

Un autor valoros, cu multe spectacole de succes pe Broadway şi în lume. Piesele dramaturgului nu sunt la prima montare în România. Am văzut spetacole pe textele acestui autor prin şcolile de teatru, în club, la penitenciar, prin teatrele din ţară.

Piesa de teatru “Rumors” (“Zvonuri”) (1988) de Neil Simon, stă la baza recentei premiere din stagiunea 2013-2014 de la Teatrul Naţional din Bucureşti, în regia lui Ion Caramitru, scenografia Lilianei Cenean şi decorul semnat de Cătălin Arbore.

Titlul spectacolului, “Bârfe, zvonuri şi minciuni”, este o foarte bună şi inspirată strategie de marketing. E tot ceea ce poţi livra unui spectator ca să-l atragi să cumpere bilet, să intre în sala de spectacol, şi apoi mai vede el dacă rămâne acolo. Pentru că un zvon este o ştire neîntemeiată, dar ficţiunea care-i dă viaţă şi-i propagă interesul e bârfa din jurul zvonului. Minciuna înfloreşte în context.

Deşi dramaturgul îşi numeşte piesa „farsă“, în realitate e o comedie slăbuţă, scrisă prin 1988 la mult timp după ce oferise publicului adevăratele bijuterii creative din toată cariera sa. De la Platon până la Shakespeare şi după, în farse, servitorii aleargă pe mai multe uşi din şi în scenă declanşează şi rezolvă conflictul, iar în spectacolul de la Teatrul Naţional din Bucureşti sunt plecaţi în vacanţă prin Japonia.

Se pomeneşte despre ei, la fel ca şi despre cele două personaje, Mira şi Charles, care nu apar niciodată în scenă, însă toată acţiunea se petrece în jurul lor.

Barfe zvonuri si minciuni

Echipa spectacolului „Barfe, zvonuri si minciuni

Povestea este simplă. O aniversare de 10 ani de la căsătorie presupune o petrecere pe cinste, unde sunt invitaţi avocaţi, psihologi, contabili şi un candidat la Senat. O întâmplare ciudată se petrece în casa viceprimarului din New York, unde avea loc aniversarea, cu ceva timp înainte de eveniment.

Nu ştim dacă este crimă sau tentativă de sinucidere, sau şi una şi cealaltă. Cuplurile apar pe rând, ca să-şi prezinte oraţiile şi cadourile şi află că un glonţ ar fi atins urechea viceprimarului, care zace în camera de la etaj. Pentru că mai nou, comediile “moderne” au la bază subiect de dramă.

Situaţia le-ar pune în pericol cariera tuturor invitaţiilor, care ar umfla artistic ani grei într-o puşcărie federală. Protagoniştii petrecerii nu caută să dezlege enigma împuşcăturii, ci să o ascundă, întâi unii în faţa altora, apoi în faţa Poliţiei, pentru a scăpa nearestaţi. Spaima lor nevrotică stârneşte râsul.

Acţiunea se petrece în living-ul casei primarului, un spaţiu decorat adecvat de către scenograful Cătălin I. Arbore, care arată a interior burghez cu fotolii şi canapele, cu un bar aflat în spate, o scară spre etaj, uşi ce dau spre bucătărie, baie, pivniţă şi spre exterior. Cuplurile de actori intră în scenă în costume elegante, bine gândite şi create special pentru petrecerea de aniversare de către Liliana Cenean.

Spectacolul începe. Intră în scenă primul cuplu care dă tonul situaţiei ambigue: Monica Davidescu (Chris Gorman) în costumul ei de culoarea vişinei putrede este o apariţie fermecătoare, însă uşor agitată, dar partenerul ei, Marius Bodochi, (Ken Gorman) când surzeşte după descărarea accidentală a armei pe care voia să o ascundă, devine o minune de haz.

Ei hotărâsc să nu spună celorlaţi invitaţi adevărul, pentru că Mira nu este în casă iar Charles e “împuşcat” în camera de la etaj. Derulează ultimele zvonuri, exagerează bârfe despre nişte amanţi secreţi până ce sosesc ceilalţi invitaţi.

Am remarcat cuplul care stârneşte cel mai mult haz în timpul spectacolului: Rodica Ionescu (Cookie Cusack), îmbrăcată în rochie roşie moştenită de la bunica, se vaită de durerea de spate masându-l cu un sul roşu anume adus de acasă. Are o coafură adecvată şi un frumos costum inspirat din portul popular ucrainean, se plimbă cocoşată şi le povesteşte prietenilor cum vorbeşte şi găteşte ruseşte la o emisiune de televiziune.

Barfe zvonuri si minciuni

Prietenii o expediază urgent la cratiţă de cum apare la petrecere. Nu de alta, dar soţul său, Armand Calotă (Ernie Cusack, psihologul) nu trebuie să afle adevărul. Cei doi dau rateuri în bucătărie, unde explodează cuptorul, îşi taie degetele, apoi el se îmbată, stârnind râsul publicului.

Cecilia Bârbora ( Claire Ganz), îmbrăcată într-o rochie neagră elegantă, este o apariţie obositoare şi stridentă, dar partenerul ei, Silviu Biriş (Lenny Ganz) te ţine cu răsuflarea la gură cu toate poveştile şi manifestările lui sincere de a salva situaţia critică.

Ultimii doi sosesc la petrecere certându-se. Florentina Ţilea (Cassie Cooper) se străduieşte să facă noi cuceriri de faţă cu soţul ei, Gavril Pătru (Glenn Cooper) şi scapă cristalul în formă de penis în wc, jucându-şi admirabil rolul.

Am văzut un spectacol într-o seară de sâmbătă, când afară ningea, gerul pişca aspru obrajii, iar viscolul te împingea doi paşi înainte şi unul înapoi. Spre uimirea mea, sala de spectacol era plină, semn că lumea doreşte comedie indiferent de condiţiile meteorologice şi costul unui bilet.

Spectacolul este, însă, un pic prea lung. Finalul rămâne în coadă de peşte, pentru că dinspre uşa pivniţei se aude un glas şi se vede o fantomă.

Sigur, domnule Caramitru, aveţi dreptate că “încercarea de a aduce pe scena Teatrului Naţional o comedie este plină de riscuri” – aşa cum scriaţi în caietul program – mai ales atunci când textul nu permite prea mult, iar actorii se străduiesc cât de cât să facă publicul să râdă. Eu una văd şi de data asta că spectacolul pe care l-aţi regizat va avea succes la public multă vreme.

INFO

Teatrul Naţional din Bucureşti, Sala Studio

Barfe, zvonuri şi minciuni (Rumors, de Neil Simon)
Traducerea Oana Ioachim

Distribuţia (în ordinea intrării în scenă)
Monica Davidescu (Chris Gorman) şi Marius Bodochi (Ken Gorman)
Cecilia Bârbora ( Claire Ganz) şi Silviu Biriş (Lenny Ganz)
Rodica Ionescu (Cookie Cusack) şi Armand Calotă (Ernie Cusack)
Oana Ioachim / Florentina Ţilea ( Cassie Cooper) şi Gavril Pătru (Glenn Cooper)
Victoria Dicu (ofiţerul Pudney), Dorin And one (ofiţerul Welch)

Regia şi ilustraţia muzicală Ion Caramitru
Asistent regie Patricia Katona
Decorul arh. Cătăin I. Arbore

Costumele: Liliana Cenean

Foto din Barfe, zvonuri si minciuni – TNB

06
/09
/19

TVR vă invită să vă bucuraţi de magia concertelor transmise în direct. Pe 5 septembrie, de la ora 19.30, a fost difuzat concertul Orchestrei Simfonice a Radiodifuziunii din Berlin. Marţi, 10 septembrie , de la ora 20.00 – transmisiune TVR 3 în simulcast cu TRINITAS TV, în direct de la Sala Palatului: concertul susţinut de Orchestra Română de Tineret.

06
/09
/19

Soprana VERONICA CANGEMI și-a anunțat indisponibilitatea pentru concertul din data 8 septembrie, din motive de sănătate. Concertul programat se va desfășura normal, la aceeași oră (22.30), la Ateneul Român. ANNA MARIA LABIN va prelua rolul Leocastei în spectacolul programat de Academia Bizantină pe data de 8 septembrie, cu opera Giustino a lui Vivaldi.

06
/09
/19

Un film care a redefinit și depășit barierele genului său, „IT” a devenit o parte integrantă a culturii unei generaţii şi totodată producţia horror cu cele mai mari încasări din toate timpurile. Continuarea fenomenului care în 2017 se bucura de aprecierea criticilor şi de un succes global de box office, în urma încasărilor sale spectaculoase de peste 700 de milioane de dolari la nivel mondial, din 6 septembrie ,,IT Capitolul 2” este gata să facă istorie din nou şi pe marile ecrane din România.

05
/09
/19

Pentru a atrage atenția asupra numărului tot mai mic de cinematografe în care pot fi proiectate filmele românești, Transilvania Film și-a propus să marcheze spațiile bucureștene care, până nu demult, atrăgeau zilnic sute de cinefili. ,,Aici ați fi putut vedea Monștri. din 27 septembrie’’ este mesajul adresat publicului, prin intermediu afișelor amplasate pe frontispiciile cinematografelor Corso și Studio.

05
/09
/19

Opera Națională București prezintă miercuri, 18 septembrie 2019, începând cu ora 19.00, concertul  Enescu pe înțelesul tuturor. În program se vor regăsi Cele șapte cântece pe versuri de Clement Marot op. 15 de George Enescu, interpretate de către soprana Zsuzsana Cerveni și pianista Luminița Berariu, precum și lucrări pentru pian solo în interpretarea pianistei Ioana Maria Lupașcu.

05
/09
/19

Colaborator al Ziarului Metropolis, Mihai Cristea a fost din nou la Festivalul de la Veneţia, de unde a scris despre câteva titluri: de la filme americane dezamăgitoare ca ”Ad Astra”, de James Gray, sau ”The Laundromat”, de Steven Sorderbergh, şi până la filme ambiţioase ca „Ema”, de Pablo Larrain, şi „Martin Eden”, de Pietro Marcello.

05
/09
/19

Într-un interviu din 1986, Mercury spunea: „Urăsc să fac același lucru din nou, din nou și din nou. Îmi place să văd ce se întâmplă acum în muzică, film și teatru și să încorporeaz toate aceste lucruri în munca mea”. Se împlinesc, astăzi, 5 septembrie, 73 de ani de la nașterea legendarului Freddie Mercury, unul dintre cei mai apreciaţi cântăreţi ai secolului.

04
/09
/19

Astăzi începe cea de-a cincea ediție a Bucharest International Dance Film Festival, găzduit de șase spații din Capitală. Urmează 5 zile de proiecții speciale, cine(dans)concert cu filme de arhivă, competiții de scurtmetraje și masterclass-uri cu invitați de renume.

04
/09
/19

Astăzi, 4 septembrie, la Ateneul Român, în cadrul Festivalului Internațional George Enescu, cele mai tainice încăperi din castelul Prințului Barbă Albastră vor dobândi o materializare simbolică prin sunet și imagine, în concertul Orchestrei Naționale Simfonice a Radiodifuziunii Poloneze, sub bagheta lui Cristian Mandeal și în viziunea regizorală și multimedia a Nonei Ciobanu.

03
/09
/19

PREVIEW. Au mai rămas doar câteva zile până la începerea unei noi ediții a singurului festival de film și cultură ibero-americană din București. Ce surprize ne rezervă Pelicula 2019?

03
/09
/19

Ediția cu numărul douăzeci și patru a Festivalului Internațional “George Enescu” este cea mai extinsă de până acum și este definită de diversitate și echilibru, atât în structura programului, formatul și dozajul spectacolelor și al repertoriului propus, cât și în privința experiențelor de festival. În același timp, ediția propune strălucire, girată de numărul mare de artiști excepționali care vor concerta la București, în țară și în lume.

Page 50 of 870« First...102030...4849505152...607080...Last »