Berlinala 2018. Filmul norvegian „U-22 juli” reconstituie masacrul neonazistului Breivik
https://www.ziarulmetropolis.ro/berlinala-2018-filmul-norvegian-u-22-juli-reconstituie-masacrul-neonazistului-breivik/

După aproape şapte ani de la tragedia de pe insula Utøya, filmul „U-22 juli”, prezentat luni la Festivalul de Film de la Berlin, reconstituie masacrul pregătit de extremistul de dreapta Breivik, o producţie care reface în timp real acea zi neagră din perspectiva tinerilor norvegieni vizaţi.

Un articol de Petre Ivan|20 februarie 2018

Foarte aşteptat, filmul în competiţia pentru Ursul de Aur, a fost prezentat după unul dintre cele mai tragice masacre din istoria modernă americană în care 17 persoane au murit într-un liceu în Florida.

Conştient că redeschide răni în ţara sa, regizorul Erik Poppe a justificat demersul său în faţa presei: „Dacă aşteptăm ca asta să nu mai rănească, e prea târziu. Este dur, dar necesită un proces de vindecare”, a explicat el.

Cineastul Erik Poppe si actrita Andrea Berntzen

Pe 22 iulie 2011, deghizat în poliţist, extremistul de dreapta Anders Behring Breivik a tras timp de o oră în participanţii la o tabără de vară a Tineretului laburist şi a omorât 69 dintre ei, mare parte adolescenţi.

Neexprimând niciodată remuşcări, el şi-a justificat crimele, cele mai grave din istoria de după război în Norvegia, prin faptul că victimele se pregăteau pentru multiculturalism.

Pentru Erik Poppe, fost fotograf de război, ideea filmului s-a născut din faptul că „amintirea a ceea ce s-a întâmplat pe acea insulă se estompa”.

În „U-22 juli” Regizorul arată doar silueta criminalului, cineastul concentrându-se pe zgomotele şi sentimentele tinerilor care luptă pentru supravieţuire pe insulă.

Filmul a fost realizat pe o insulă din apropiere de Utøya, cu actori în majoritate amatori.

Foto: Berlinala 2018, U-22 juli – facebook

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.