Berlinale respinge un boicot general împotriva cineaştilor ruşi
https://www.ziarulmetropolis.ro/berlinale-respinge-un-boicot-general-impotriva-cineastilor-rusi/

Festivalul Internaţional de Film de la Berlin s-a pronunţat miercuri împotriva boicotării generale a cineaştilor ruşi ca urmare a războiului declanşat de Rusia în Ucraina, pe care l-a condamnat ferm. Decizii similare au luat anterior şi Cannes-ul şi Veneţia.

Un articol de Ionuţ Mareş|16 martie 2022

Organizatorii Berlinalei au transmis printr-un comunicat că „se poziţionează clar împotriva unui boicot general asupra operelor culturale în funcţie de provenienţa lor, întrucât în acest fel ar fi reprimate şi numeroase voci critice. Iar lumea are nevoie de voci critice”.

De aceea, chiar şi în contextul „criminalului război de agresiune rus”, Berlinale susţine că nu îi poate exclude sau izola pe cineaştii sau lucrătorii culturali pe baza naţionalităţii lor, deoarece se întâmplă des ca operele lor să conţină critici la adresa regimurilor din ţările din care ei provin.

„Însă este altceva a exclude de la participarea la Berlinale instituţiile oficiale ale statului”, în acest caz fiind vorba de instituţii sau delegaţii ruse, precum şi persoane „care sprijină regimul”, „atât timp cât guvernul rus poartă acest război atroce împotriva Ucrainei”, se precizează în comunicat.

Festivalul este „un loc de întâlnire intercultural” şi „o platformă de dezbatere critică despre evenimente mondiale actuale şi istorice”, amintesc organizatorii.

„Arta şi cultura sunt elemente centrale ale societăţilor democratice, iar festivalurile de film sunt un loc în care artiştii din întreaga lume – indiferent de ţară – îşi pot prezenta operele şi pot intra în dialog”, adaugă comunicatul.

„Numai în spaţii deschise şi creative de reflecţie” filmul şi cultura se pot dezvolta, precizează festivalul.

Berlinale condamnă „ferm” războiul de agresiune al Rusiei, care contravine dreptului internaţional, şi „îşi exprimă solidaritatea cu poporul din Ucraina şi cu toţi cei care se angajează împotriva acestui război”.

Festivalul deplânge invazia rusă şi atacurile împotriva unor obiective civile, precum spitale, şcoli sau blocuri de locuinţe, care au provocat o catastrofă umanitară în Ucraina.

„Gândurile şi empatia noastră se îndreaptă spre victime, spre populaţia care suferă şi spre milioanele de persoane care au fugit” din calea războiului, adaugă textul, care se încheie cu speranţa că în curând se va pune capăt agresiunii ruse şi se va instaura pacea în Ucraina.

La rândul său, Festivalul de la Cannes a anunţat la începutul lunii martie că nu va primi delegaţii ale Rusiei la ediţia de anul acesta (17-28 mai), „atât timp cât invazia rusă din Ucraina continuă”.

„Fidel istoriei sale, care începe în 1939, Festivalul de Film de la Cannes va fi mereu în serviciul artiştilor şi al profesioniştilor din cinema, a căror voce se rídică acum pentru a denunţa violenţa, represiunea, injustiţia, pentru a apăra pacea şi libertatea”, au precizat atunci organizatorii prestigiosului festival, care nu au anunţat o interdicţie generală asupra cineaştilor ruşi.

Şi Festivalul Internaţional de Film de la Veneţia a transmis deja că va interzice prezenţa delegaţiilor oficiale ruse la eveniment, dar nu îi va opri pe cineaştii ruşi independenţi să participe.



02
/03
/21

CRONICĂ DE FILM După o serie de filme care investigau trecutul, Radu Jude revine cu „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2021), un lungmetraj polemic care atacă în primul rând ipocrizia societăţii româneşti prezente, mai ales în privinţa sexualităţii.

26
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Problema dureroasă a tăierilor ilegale de păduri din România, pusă în legătură cu situaţii asemănătoare din alte ţări, devine în sfârşit subiectul unui documentar de cinema care îşi aşteaptă în acest an întâlnirea cu publicul larg, „Lemn” (2020), realizat de Monica Lăzurean-Gorgan împreună cu alte două cineaste, Ebba Sinzinger din Austria şi Michaela Kirst din Germania.

23
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Cu noul său film, „Servants” („Servitorii”, 2020), distribuit şi la noi în câteva din cinematografele deschise, regizorul slovac Ivan Ostrochovský pare a spune că cinema-ul este în primul rând o chestiune de stil. Însă e suficient asta?

22
/02
/21

UNATC „I.L. Caragiale” București, alături de Ambasada SUA la București, Centrul pentru Politicile Egalității de Șanse, Professional Fellows și American Council for International Education din România vă invită miercuri, 24 februarie, în intervalul orar 13:00-15:00, la dezbaterea online „De Dragobete, despre Loverboy”.

22
/02
/21

Producția Warner Bros. Pictures’ WONDER WOMAN 1984 va avea premiera pe 1 aprilie pe HBO GO. Filmul WONDER WOMAN 1984 va avea premiera în exclusivitate pe HBO GO. Regizat de Patty Jenkins și cu Gal Gadot în rolul principal, acțiunea din Wonder Woman 1984 se petrece în anii ’80, când Wonder Woman se pregătește pentru următoarea ei aventură și vrea să-și împlinească un vis, dar înainte trebuie să aibă de-a face cu Max Lord și Cheetah.

16
/02
/21

OPINIE Cinematografia română este aproape de un moment istoric – cel puţin o nominalizare la Premiile Oscar. În ciuda succesului internaţional uriaş, documentarul „colectiv” al lui Alexander Nanau a împărţit opinia publică din România. Unul dintre motivele de divizare – prezenţa lui Vlad Voiculescu. E bine, totuşi, când un film stârneşte valuri şi nu e primit cu indiferenţă.

11
/02
/21

„Les traducteurs” (2019), în regia lui Régis Roinsard, a intrat în cinematografele de la noi din 5 februarie, distribuit de Independența Film. Un lungmetraj captivant, care țese o adevărată enigmă în jurul unui bestseller, fentându-și spectatorul la fiecare pas.