BIEFF 2019 se va încheia cu filmul „Aquarela”, de Victor Kossakovsky
https://www.ziarulmetropolis.ro/bieff-2019-se-va-incheia-cu-filmul-aquarela-de-victor-kossakovsky/

,,Unul dintre cele mai riscante filme făcute pâna acum’’, „Aquarela” de Victor Kossakovsky, va fi proiectat în închiderea BIEFF 2019.

Un articol de Liliana Matei|6 noiembrie 2019

Cel mai noul film al regizorului Victor Kossakovsky, Aquarela, propune publicului o călătorie cinematografică fascinantă, inspirată de frumusețea transformatoare și puterea brută a apei. Nu vei mai privi planeta ca până acum după ce vei urmări acest documentar sâmbătă, pe 9 noiembrie, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului, acolo unde va avea loc Gala de închidere a celei de-a 9-a ediții BIEFF.

Biletele și abonamentele sunt disponibile aici

De la înșelătoarele ape înghețate ale Lacului Baikal din Rusia și până în Miami, trecând prin Uraganul Irma și ajungând la Cascada Îngerului din Venezuela, apa rămâne personajul principal în Aquarela, un experiment cinematografic de-a dreptul hipnotizant. ,,Nu seamănă cu nimic din ce-ai văzut până acum’’ (New York Times), pentru că nimeni nu a mai avut curajul să înfrunte cele mai aprige condiții meteo pentru a surprinde măreția naturii. La granița dintre poezie și realitate, documentarul filmat într-un format neobișnuit, la 96 cadre/secundă, reușește să abstractizeze forța incomensurabilă a apei, amintindu-ne că omenirea nu are nicio șansă să se măsoare cu puterea și capriciile celui mai prețios element al planetei.

Călătoria periculoasă în care s-a aventurat echipa de producție, în frunte cu regizorul Victor Kossakovsky, i-ar fi putut costa pe toți viața. Surprinși în larg de cea mai agresivă furtună din ultimii 100 de ani, au continuat să filmeze, reușind să surprindă imagini unice cu formele spectaculoase ale apei. ,,Noi chiar am experimentat asta și suntem încă în viață?’’, se întrebau cu toții după prima vizionare a cadrelor surprinse în jurul lumii.

,,Se spune că în timpul unei furtuni, prima săptămână e cea în care crezi că vei muri. În cea de-a doua, tu ești cel care-și dorește să moară. Abia în a treia săptămână realizezi că nu vei muri, așa că trebuie să lupți. Noi a trebuit să ne apropiem foarte mult de apă pentru a filma acele cadre, iar acum suntem recunoscători că suntem în viață’’, povestește regizorul despre experiența filmărilor Aquarela.

Proiecția documentarului va închide cea de-a 9-a ediție a festivalului, la Gala de sâmbătă seară, unde vor fi premiate cele mai bune filme din Competiția Internațională BIEFF, curatoriată de Dan Angelescu. 25 de scurtmetraje concurează în acest an pentru Marele Premiu în valoare de 3.000 de Euro, oferit de Uniunea Cineaștilor din România (UCIN). Premiile pentru Regie și Concept Vizual, fiecare dintre ele în servicii de post-producție în valoare de 1.500 de Euro, vor fi oferite de Cinelab România.

Cel mai popular dintre filme va fi distins cu Premiul Publicului, în urma voturilor exprimate de spectatori. Iubitorii filmelor de avangardă vor avea ocazia să urmărească scurtmetrajele din Competiția Internațională, în prezența realizatorilor, începând de joi, 7 noiembrie, ziua dedicată exclusiv programelor curatoriate din această secțiune.

The Human Flow: Home in the Age of Displacement, o selecție de cinci filme care subminează modalitățile convenționale de a aborda migrația, oferind noi perspective asupra acestui subiect prin combinații inedite de mijloace vizuale și tehnici narative, va rula de la ora 18:00 la Institutul Cervantes. Un punct de intersecție a cinci scurtmetraje recente care și-au găsit metodele de prezentare și reprezentare chiar în nucleul mediului, Healing Voices: Remembrance and Reenactment se va vedea în aceeași sală, de la ora 20:30.

În paralel, la Cinema Muzeul Țăranului, de la ora 18:00 vor fi proiectate scurtmetrajele din secțiunea Longing and Belonging, dedicată perspectivelor inovatoare asupra sentimentului de apartenență. Seara va continua, de la ora 21:00, cu Public Space and Urban Anxieties, care analizează spațiul public urban din perspectiva sistemului de relații socio-culturale care guvernează viața celor care îl locuiesc și care, ca noi toți, sunt în același timp cetățeni ai lumii digitale.

Ziua de vineri, 8 noiembrie, va aduce în premieră pe marele ecran din România filmele premiate la cele mai importante festivaluri de film din lume. Cele 11 filme premiate la Cannes, Berlinale, Locarno, Rotterdam, Sarajevo, Tampere și Clermont-Ferrand vor rula în două programe sub titlul Golden Shorts, de la ora 18:00 și de la 20:30, la POINT. Seara va continua cu proiecția Labor of Love / Labor or Love, selecția dedicată abordărilor neconvenționale asupra relației cu munca. Cele cinci scurtmetraje din programul competițional vor putea fi urmărite de la ora 21:00, la Cinema Union.

Pentru fanii regizorului Roy Andersson, seara de vineri va reprezenta o a doua ocazie de a descoperi About Endlessness, filmul din deschiderea celei de-a 9-a ediții BIEFF. De la ora 19:00, lungmetrajul premiat în acest an cu Leul de argint pentru Cel mai bun regizor la Festivalul Internațional de film de la Veneția va avea parte de o a doua proiecție în cadrul festivalului, la Cinema Union. 

Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc între 6 și 10 noiembrie, la Cinema Muzeul Țăranului, Instituto Cervantes, Cinemateca Union, POINT și Cinema PRO.

Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM

Proiect cultural co-finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național, Centrul Național al Cinematografiei, Ministerul Culturii și Identității Naționale

Cu sprijinul: Instituto Cervantes, Institutul Francez din București, Ambasada Regatului Țărilor de Jos, Goethe-Institut România, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale, Universitatea Națională de Arte București

Sponsori: Uniunea Cineaștilor din România, Cinelab România, Noumax, Tuborg

Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Sky Tour, Lokal, Lente, Apollo111

Parteneri media: Radio Guerrilla, Radio România Cultural, Observator Cultural, Films in frame, Ziarul Metropolis, The Institute, Cartierul Creativ, IQads, All About Romanian Cinema

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Foto: Aquarela / BIEFF

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.