BIEFF aduce câştigătorul Leopardului de Aur
https://www.ziarulmetropolis.ro/bieff-aduce-castigatorul-leopardului-de-aur/

Competiţia Internaţională BIEFF (11-15 decembrie) reuneşte unele dintre cele mai inovatoare scurtmetraje din zona cinemaului experimental şi a artei vizuale, printre care şi The Mass of Men, câştigător al Leopardului de Aur pentru scurtmetraj la Locarno.

Un articol de Corina Vladov|1 noiembrie 2013

Competiţia Internaţională BIEFF (11-15 decembrie) reuneşte unele dintre cele mai inovatoare scurtmetraje din zona cinemaului experimental şi a artei vizuale, printre care şi The Mass of Men, câştigător al Leopardului de Aur pentru scurtmetraj la Locarno.

„Ne bucurăm că putem aduce la București aceste filme cu totul speciale, care deschid noi și tulburătoare perspective asupra condiţiei umane şi au un curaj remarcabil de a experimenta, atât la nivel conceptual, cât şi ca limbaj cinematografic“, spune curatorul Programului Internaţional BIEFF 2013, Adina Pintilie.

Câștigător al Leopardului de Aur pentru scurtmetraj la Locarno, THE MASS OF MEN se inspiră din protestele din Londra din 2011, izbucniri ale furiei colective ca reacție la tensiunile economice și politice din Marea Britanie.

Povestea îl urmăreşte pe Richard, un bărbat de 55 de ani rămas fără slujbă, care întârzie la întâlnirea cu asistentul de șomaj, acest fapt având consecinţe dezastruoase pentru el. Dacă iniţial suntem tentați, în mod reflex, să judecăm cu duritate protagoniștii, THE MASS OF MEN ne schimbă ulterior perspectiva asupra incidentului, punând în discuție însăși ideea de moralitate.

Relativizând noțiunile de bine și de rău, filmul vorbește, la un nivel mai profund, despre paradoxurile naturii umane, care ies la iveală în momente de criză, despre frică, lașitate, disperare și mânie.

Tot de la Locarno, BIEFF aduce, în premieră în România, și alte câteva titluri impresionante.

Un fantasy haute couture suprarealist, purtând semnătura inconfundabilă a autoarei filmului ATTENBERG, THE CAPSULE este o fascinantă explorare alegorică a „misterului feminin”.

Cu ecouri din Jan Švankmajer, Pina Bausch și Maya Deren, filmul urmăreşte povestea unei matroane gotice şi a celor şapte tinere discipole, iniţiate în esenţa feminităţii printr-un danse macabre ritualic. O joacă inteligentă cu convenţiile filmului de gen (horror, melodramă, fetish cinema), această seducătoare privire asupra naturii feminine combină ingenios animaţia, coregrafia şi live-action-ul, într-un dialog incitant între cinema, modă şi arta vizuală.

Filmul a sedus publicul unui număr impresionant de festivaluri prestigioase precum Toronto, Sundance, BFI London, Thessaloniki și multe altele.

cp42

Un captivant dialog între memoria colectivă și cea indiviuală, THE KING’S BODY, prezentat în premieră la Locarno 2013, oferă o perspectivă inedită asupra istoriei.

Sub pretextul unui casting, 24 bărbați cu fizic atletic sunt invitați să-și etaleze corpul în fața camerei, să citească fragmente de cronici despre faptele eroice ale primului rege al Portugaliei și să vorbească despre istorie, în vreme ce în spatele lor se derulează pe un ecran imagini ale statuii impunătoare a legendarului monarh.

Citiți și: Câştigătorul Leului de Aur la Veneţia 2012, PIETA de Kim Ki-duk, în deschiderea Festivalului Internaţional de Film Experimental BIEFF

„În scurt timp, pe măsură ce bărbaţii încep să povestească despre propria viaţă, revizitarea trecutului devine un portret viu al vremurilor actuale. Contrastul ironic dintre eroismul legendelor și realitatea acestor bărbați puternici, și totuși atât de vulnerabili, emoționează și ridică tulburătoare întrebări despre relația dintre istoria obiectivă și cea personală“. (Adam Cook, Cinemascope)

Câștigător al The Film und Video Untertitelung Prize la Locarno, cu un concept inovator și de o mare forță emoțională, AS THE FLAMES ROSE creează o paralelă între incendierea Lisabonei și sfârșitul unei relații de dragoste. În vreme ce orașul dispare în flăcări, un bărbat (interpretat de carismaticul João Pedro Rodrigues) primește un telefon neașteptat și scântei din trecutul său pătrund în dormitor, sufocându-i prezentul.

Cu influențe asumate din melodramă și expresionism, într-un mix surprinzător de ficțiune și documentar, filmul creează o relație cu totul specială între corpul uman și spațiu, printr-o mizanscenă elaborată și prin remarcabila utilizare a clarobscur-ului și a proiecției. Autorul reușește astfel, într-un singur spațiu, cu un singur personaj, să creeze o întreagă lume interioară, pereții camerei, obiectele și pielea devenind pânza pe care prind viață profunde emoții umane.

INFO

Cea de-a 4-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc în perioada 11-15 decembrie 2013, la Cinema Studio și Cinema Elvira Popescu.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.