BIFF 2015: Cinci proiecții de la care nu trebuie să lipsești
https://www.ziarulmetropolis.ro/biff-2015-cinci-proiectii-de-la-care-nu-trebuie-sa-lipsesti/

Începe cea de-a 11-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Bucureşti (BIFF), iar Ziarul Metropolis a ales cinci proiecţii de la care niciun cinefil – de ocazie sau exersat – nu ar trebui să lipsească.

Un articol de Ionuţ Mareş|20 aprilie 2015

Cea mai simplă și directă recomandare ar fi să vedeți cât mai multe din cele 21 de filme ce vor fi proiectate în cadrul cele de-a 11-a ediții a Festivalului Internațional de Film Bucureți (BIFF), care începe luni și se încheie duminică.

Dar pentru că timpul sau alte motive întemeiate ar putea sta în calea unei astfel de aventuri, Ziarul Metropolis vă propune o selecție de cinci proiecții, din toate secțiunile, pe care nu s-ar cuveni ca iubitorii de cinema să le rateze. Programul complet al festivalului poate fi consultat aici.

”The Look of Silence” (doc., 2014, Joshua Oppenheimer)

Câștigător al mai multor trofee la Veneția, ”The Look of Silence” este continuarea teribilului ”The Act of Killing” (2012), filme de nonficțiune prin care regizorul american Joshua Oppenheimer chestionează într-un mod extrem de original – deopotrivă narativ și vizual – genocidul din anii `60 din Indonezia și efectele sale.

După ce în prima parte i-a făcut pe ucigași să confrunte tragedia ai cărei autori au fost și care a lăsat în urmă peste 500.000 de morți, acum Oppenheimer se oprește asupra unor supraviețuitori, puși față în față cu foștii lor torționari. Film prezentat în cadrul secțiunii Proiecții Speciale.

”Pasolini” (2014, Abel Ferrara)

După ce i-a dezamăgit sau lăsat indiferenți pe critici cu precedentul film, ”Welcome to New York” (despre afacerea Dominique Strauss-Kahn), veteranul Abel Ferrara și-a recâștigat simpatia criticii cu acest nou film în care Willem Dafoe îl joacă pe Pier Paolo Pasolini.

pasolini

Prezentat anul trecut în competiție la Festivalul de la Veneția, ”Pasolini” promite să ofere o viziune inedită, într-o reconstituire liberă, asupra ultimelor zile din viața fostului mare cineast italian, mort în condiții misterioase. Film proiectat în secțiunea paralelă Panorama.

”Mélo” (1986, Alain Resnais)

Privirea înspre trecut pe care BIFF o aruncă în fiecare an prin proiectarea câtorva filme clasice este unul din atuurile sale indiscutabile. La ceva mai mult de un an de la moartea cu adevărat legendarului Alain Resnais (91 de ani), BIFF a ales unul dintre filmele sale mai puțin cunoscute (și, prin urmare, cu atât mai importante) – ”Melo”.

Film precedat de o selecție de scurtmetraje (întotdeauna îndrăznețe) tot ale lui Alain Resnais – ”Guernica”, ”Toute la mémoire du monde”, ”Van Gogh” și ”Le chant du Styrène”. Proiecții în cadrul (mini)secțiunii In memoriam.

”Autoportretul unei fete cuminți” (2015, Ana Lungu)

”Autoportretul unei fete cuminți”, al doilea lungmetraj al Anei Lungu (primul, ”Burta balenei”, din 2010, fusese coregizat cu Ana Szel), este alegerea Ziarului Metropolis dintre cele șase filme de neratat din Competiția ediției din acest an a BIFF.

În primul rând, pentru că este un nou film românesc, într-un an neașteptat de prolific și generos cu cinematografia noastră. În al doilea rând, pentru că propune un stil care, în ciuda minimalismului său asumat și a accentului pus pe dialoguri, își caută propria cale, propria voce, care cu siguranță va surprinde și intriga.

”Far from the Madding Crowd” (2015, Thomas Vinterberg)

Pentru că ”Taxi”, noul film al iranianului Jafar Panahi, este proiectat cu casa plină (pe bază exclusiv de invitații), luni seară, în deschiderea BIFF, Ziarul Metropolis a ales să recomande filmul care va închide festivalul.

După două drame contemporane plasate în Danemarca (”Submarino” și ”Jagten”), Thomas Vinterberg ia, surprinzător, un roman clasic al scriitorului britanic Thomas Hardy și oferă o ecranizare despre o poveste din epoca victoriană, plină de staruri internaționale (Carey Mulligan, Juno Temple, Michael Sheen, Matthias Schoenaerts).

Cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Film București, cel mai vechi festival competitiv din Capitală destinat exclusiv filmului de lungmetraj, are loc în perioada 20 – 26 aprilie 2015 la Cinema Studio, Cinema Elvira Popescu și Club Control.

Festivalul Internațional de Film București este organizat de Fundația Charta și se desfășoară cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei (CNC), al Institutului Cultural Român și Uniunii Cineaștilor din România, sub Înaltul Patronaj al Alteței sale Regale Principele Radu al României.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.