Bill Plympton, regele animaţiei independente, revine la Anim’est
https://www.ziarulmetropolis.ro/bill-plympton-regele-animatiei-independente-revine-la-animest/

Fanii animaţiei vor şti să îşi rezerve în agendă săptămâna 3-12 octombrie, când unul dintre cei mai celebri animatori americani se întoarce la Anim’est. După prezenţa la a treia ediţie, în 2008, Bill Plympton este din nou invitat la cel mai iubit festival de film din capitală şi aduce, în programul proiecţiilor de anul acesta, o mulţime de titluri premiate din cariera sa.

Un articol de Petre Ivan|2 octombrie 2014

Supranumit regele animaţiei independente, Bill Plympton este primul autor care a realizat un lungmetraj făcut în exclusivitate din desene de mână.

Născut în Portland, Oregon, Bill a absolvit secţia de Grafică din cadrul Portland State University, iar înainte de a-şi începe cariera de animator a lucrat, ca ilustrator, pentru numeroase reviste: The New York Times, National Lampoon, Rolling Stone, Playboy sau Screw.

A devenit unul dintre cele mai celebre nume din istoria animaţiei odată cu prima nominalizare la Oscar, în 1987, pentru scurtmetrajul de animaţie Your Face.

În 2005, a fost nominalizat din nou la Oscar, de data aceasta pentru scurtmetrajul Guard Dog. Un alt scurtmetraj, Push Comes to Shove, a primit în 1991 prestigiosul Palme d’Or la Cannes. În 2001, Eat a fost răsplătit cu Marele Premiu pentru Scurtmetraj de către Semaine de la Critique.

După o carieră apreciată în scurtmetraj, cu filme care au apărut pe MTV şi în colecţia Spike and Mike’s care face turul festivalurilor, cinematografelor şi universităţilor, Bill s-a îndreptat spre lungmetraj.

Din 1991 până azi, a realizat nu mai puţin de zece lungmetraje. Şapte dintre ele, The Tune, Mondo Plympton, I Married A Strange Person, Mutant Aliens, Hair High,

Bill Plympton

Bill Plympton

Idiots and Angels şi Cheatin’ sunt filme de animaţie.

Bill Plympton a colaborat, de asemenea, cu Kanye West, Madonna şi Weird Al Yankovic la realizarea unor videoclipuri muzicale şi proiecte publicistice.

În 2006, a primit Premiul Winsor McCay pentru întreaga carieră la Annie Awards, premiile americane ale filmului de animaţie.

Bill Plympton, „Tarantino al animației”

La Bucureşti, publicul Anim’est e invitat să vizioneze, în primul weekend al festivalului, o retrospectivă specială a primelor filme de scurtmetraj din cariera celebrului animator. Programul Plymptoons: The Complete Early Works Of Bill Plympton, va cuprinde, începând cu experimente din studenţie, fragmente scurte animate, spoturi şi reclame, până la hituri de scurtmetraj care i-au adus faima internaţională, ca Boomtown, în colaborare cu Jules Feiffer, sau Your Face, şi gagurile de colecţie Plymptoons.

Fanii lui Plympton, dar şi publicul neiniţiat, vor avea parte de primele mostre ale lumii absurde populate de personaje metamorfozate în caricaturi hidoase, cu gesturi exagerate, mesaje incorecte politic şi mult umor, ce i-au adus, lui Plympton, supranumele de „Tarantino al animației”.

Proiecţia va avea loc sâmbătă, 4 octombrie, la Cinema Studio, de la ora 14.00, şi va fi reluată duminică, 5 octombrie, la Re:Animation Hub, de la ora 19.30.

6 lungmetraje semnate de Plympton vor fi, de asemenea, proiectate la a noua ediţie a festivalului – începând cu The Tune / Melodia (1992), primul lungmetraj din cariera animatorului, ce i-a adus o nominalizare la Grand Jury Prize, la Sundance.

Un alt titlu de lungmetraj proiectat la Anim’est este I Married A Strange Person / Soţul meu e un ciudat (1997), premiat cu Grand Prix la Annecy, un amestec de Akira cu umor, Road Runner cu oameni şi Pulp Fiction animat, nerecomandat celor sub 15 ani.

Lista de lungmetraje continuă cu Mutant Aliens / Mutanţi extratereştri (2001), un soi de parodiere a filmelor de categorie B, ce abundă de sex şi violenţă gratuite, şi Hair High (2004), un clasic gotic cu zombi despre un triunghi amoros ce sfârşeşte tragic, nominalizat la premiul Cristal la Annecy.

Nu va lipsi din program nici celebrul Idiots and Angels / Idioţi şi îngeri, animaţia premiată, în 2008, la Annecy (distincţie specială), Cinanima şi Fantasporo, o comedie neagră pe muzica lui Tom Waits „ca un film de David Lynch, dacă Lynch ar fi făcut animaţie”, după cum declara însuşi Plympton.

Seria de lungmetraje e completată de Cheatin’ / Amanţii electrici, animaţia lansată în 2013 despre încă un triunghi amoros ce naşte sâmburi de gelozie, uneltiri diabolice, ură şi nesiguranţă, recompensată cu Premiul special al juriului la Annecy, anul acesta.

Duminică, 5 octombrie, publicul e invitat să completeze experiența Bill Plympton cu un masterclass de animaţie pe care acesta îl va susţine, timp de două ore, la Cinema Elvira Popescu. Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.

Foto: Bill Plympton – animest.ro

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.