Bobi Pricop revine la Teatrul Naţional Târgu-Mureş cu „Trădare“ de Harold Pinter
https://www.ziarulmetropolis.ro/bobi-pricop-revine-la-teatrul-national-targu-mures-cu-tradare-de-harold-pinter/

Duminică, 12 septembrie, la ora 19.00, Compania „Liviu Rebreanu“ a Teatrului Naţional Târgu-Mureş anunţă premiera spectacolului „Trădare“ de Harold Pinter, în regia lui Bobi Pricop, scenografia Oana Micu şi coregrafia Eduard Gabia.

Un articol de Liliana Matei|9 septembrie 2021

Pe fundalul aparent idilic al unor familii „de succes“, se proiectează eşecul a trei adulţi incapabili să-şi gestioneze prieteniile, pasiunile şi duplicitatea care începe să le definească vieţile. Aceasta este tema centrală a piesei „Trădare“, scrisă de dramaturgul englez Harold Piner, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură. O reconstituire percutantă, în cronologie inversă, a formării şi dezintegrării unui triunghi amoros, prin retrăirea momentelor esenţiale în care trădarea a devenit adevărata natură a relaţiilor de prietenie, iubire și încredere.

Spectacolul se va juca la Sala Mare, în regim studio, cu publicul pe scenă, iar regizorul Bobi Pricop propune și de această dată o abordare neconvenţională și profund actuală a unor teme fundamentale pentru natura umană:

Ce m-a interesat la acest text, dincolo de poveste, a fost această convenție a cronologiei inverse. „Trădare”, împreună cu Old Times (1971) și „No Man’s Land” (1975) sunt piesele lui Pinter asociate cu ideea de memory play, pe care a inventat-o Tennessee Williams, odată cu Menajeria de sticlă. În piesele astea contează mai mult ce-și amintesc personajele sau ce interpretare dau ele realității, decât ce s-a întâmplat de fapt. Și mi s-a părut foarte valoroasă ideea asta de vizitare a trecutului, ca pe un fel de sit arheologic al unor istorii personale și a modului în sunt ambalate de creierul nostru. Mi s-a părut că e un prilej de interogare a propriilor noastre amintiri și traume, vulnerabile la tot felul de experiențe exterioare, a modului în care întâmplări ulterioare influențează și modifică în memoria noastră un anumit moment din trecut.

Cred că acesta este primul spectacol, după experiența cu „Rinocerii”, de Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova, unde i-am fost asistent de regie, în care am simțit atât de puternic influența lui Bob Wilson. Dar este evident și produsul întâlnirii cu scenografa Oana Micu. Pregătim de un an conceptul, inspirați de niște artiști vizuali precum Gillian Wearing, fotografele Nadia Lee Cohen și Cindy Sherman, sau regizoarea Susanne Kennedy.

Așa că am imaginat un fel de muzeu, o capsulă izolată în timp și spațiu, unde o amintire există, în sine, ca un fel de exponat antropologic, un tip de comportament uman expus în vitrină. Dar această capsulă este deopotrivă și o celulă a memoriei, care ne permite să observăm detașat modul în care creierul stochează o anumită amintire. Spectacolul permite tocmai această dublă perspectivă, de formare a unei amintiri și de observare a ei într-un fel de laborator aseptic emoțional, în care experiențele umane cele mai profunde, ale unor oamenii trăind în anii 1970, sunt revizitate cândva în viitor de niște personaje-androizi, spune Bobi Pricop, regizorul spectacolului.

Din distribuţie fac parte actorii Elena Purea – Emma, Richard Balint – Robert, Theo Marton – Jerry şi Mihai Crăciun – Chelnerul.

Regizorul Bobi Pricop este una dintre cele mai provocatoare și relevante voci din tânăra generație de regizori, un artist care îmbină conştiinţa socială activă cu interesul pentru noile media şi tehnologiile emergente, pentru a testa limitele teatrului și convențiilor artistice. Montează cu predilecţie texte contemporane, este dublu nominalizat UNITER la categoria Cel mai bun regizor şi a obţinut numeroase nominalizări şi premii naţionale şi internaţionale. La Compania „Liviu Rebreanu“, Bobi Pricop a semnat regia spectacolului „Teroare“ de Ferdinand von Schirach, la Sala Mare, în 2018. Revine în stagiunea 2021-2022 cu spectacolul „Trădare“ de Harold Pinter.

Traducerea piesei e semnată de Bobi Pricop, regia tehnică a spectacolului e asigurată de Teodora Crăciun, iar lighting design-ul e realizat de Attila Kaszoni.

Producţia are o durată de 1 oră şi 30 minute şi este recomandată persoanelor cu vârsta peste 14 ani.

Spectacolul va fi supratitrat în limba maghiară.

07
/07
/22

Miercuri, 7 iulie, în Sala Mare a Ateneului s-a încheiat prima ediție a Athenaeum Summer Festival – un concept inovator și modern ce a avut ca scop atragerea unei noi categorii de public dar și fidelizarea celui deja existent printr-o serie de evenimente speciale care s-au bucurat un public numeros. Ultima seara de festival a adus în atenția spectatorilor un eveniment special – concertul Athenaeum Wind Orchestra, dirijată de Adrian Petrescu, alături de solistul Daniel Crespo – trompetă.

06
/07
/22

A doua ediție a Festivalului de Teatru și Film „Șerban Ionescu” va avea loc în perioada 17 - 23 iulie 2022, în stațiunea 2 Mai. Timp de o săptămână, iubitorii de artă de toate vârstele se vor putea bucura de peste 20 de evenimente culturale cu intrare liberă, de la concerte și proiecții de film în aer liber și până la spectacole, expoziții, masterclassuri și ateliere de teatru pentru copii și adolescenți.

06
/07
/22

Avishai Cohen Quartet (IL), Roberto Fonseca Trio (CU), Mircea Tiberian Trio (RO), GANNA (UKR), Elena Mîndru Quartet (RO), Mădălina Pavăl Orchestra (RO), Apifera (IL) și Paperjam (RO) completează lista artiștilor care vor concerta la a X-a ediție a festivalului Jazz in the Park, ce va avea loc în Parcul Etnografic din Cluj-Napoca, în 1-4 septembrie.

05
/07
/22

Marți, 5 iulie 2022, a început la Craiova de-a IV-a ediție a Festivalului Tinerilor Regizori Theater Networking Talents - #TNT2022. Unul dintre cele mai dinamice și provocatoare evenimente culturale ale verii, dedicat artiștilor de teatru din noua generație, TNT aduce pe scena Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova 14 spectacole de teatru, instalații, concerte, dezbateri și proiecții de film. Lansarea platformei #TNT2022 a avut loc pe 5 iulie, de la ora 20:00, în foaierul Teatrului Național „Marin Sorescu”, după spectacolul care deschide această ediție.

05
/07
/22

Pe 1 iulie EUROPAfest#29 a debutat în forță cu un duo de excepție format din câștigătorii „Deutscher Rock und Pop Preis“, eveniment considerat Oscarul muzical al Europei. Opening Gala Concert i-a avut ca nume de afiș pe “Best guitarist” 2021 – Peter Autschbach | Germania și “Best Voice” 2019 - Samira Saygili | Turcia, Germania, care au susținut un concert de neuitat alături de artiști din Italia, Statele Unite și Indonezia.

05
/07
/22

Luni, 4 iulie, la Palatul Culturii din Bistrița a avut loc ediția cu numărul 30 a Galei Premiilor UNITER. Întreaga Gală a fost o reverență adusă omului de cultură Ion Caramitru, președintele uniunii timp de 31 de ani, inițiatorul acestui program.

05
/07
/22

Minionii (ființe mici, galbene, cilindrice, cu unul sau doi ochi acoperiți de ochelari, care vorbesc limba „minioneză” pe care doar maleficul lor stăpân, Gru, pare s-o stăpânească la perfecție) și-au câștigat celebritatea binemeritată și au ajuns, iată, cap de afiș al celui de-al doilea lungmetraj dedicat poveștii lor.

05
/07
/22

15 profesioniști de top din domeniul cultural, marketing și antreprenoriat au acceptat invitația de a deveni mentori la prima ediție Whatifany, programul inovator de orientare profesională dedicat liceenilor. Un demers educațional gândit ca o completare a eforturilor depuse de-a lungul celor 12 ani de studiu, programul debutează cu o ediție-pilot în luna septembrie, la București. Organizat în două etape, începând cu luna septembrie, Whatifany le va oferi participanților șansa de a interacționa atât cu experții din cele trei domenii, cât și cu mediile profesionale în care aceștia activează, în cadrul unor stagii de internship.

05
/07
/22

Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal va deschide miercuri, 6 iulie 2022, ora 19.30, la Ateneul Român, celebrul festival international “Vara Magică”. Programul va cuprinde Ludwig van Beethoven – Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 61, solist Josef Špaček şi Modest Musorgski/Maurice Ravel – Tablouri dintr-o expoziție.

05
/07
/22

Teatrul Național din Timișoara deschide drumuri. Face parte din istoria lui, din destinul lui. Așa cum România modernă va trebui să își asume momentul în care actorii Naționalului au oprit spectacolul de pe scenă și le-au deschis revoluționarilor strânși în Piața Victoriei, în 16 decembrie 1989, porțile Teatrului în numele libertății și al adevărului, schimbând istoria, tot așa, în același spirit, urmându-și rostul și rolul său de creator de spectacole, dar urmărind excelența, profesionalismul, Teatrul Național deschide drumuri în direcția civismului, a determinării, a umanității în toate aspectele pe care le reunește acest concept.