Bobi Pricop revine la Teatrul Naţional Târgu-Mureş cu „Trădare“ de Harold Pinter
https://www.ziarulmetropolis.ro/bobi-pricop-revine-la-teatrul-national-targu-mures-cu-tradare-de-harold-pinter/

Duminică, 12 septembrie, la ora 19.00, Compania „Liviu Rebreanu“ a Teatrului Naţional Târgu-Mureş anunţă premiera spectacolului „Trădare“ de Harold Pinter, în regia lui Bobi Pricop, scenografia Oana Micu şi coregrafia Eduard Gabia.

Un articol de Liliana Matei|9 septembrie 2021

Pe fundalul aparent idilic al unor familii „de succes“, se proiectează eşecul a trei adulţi incapabili să-şi gestioneze prieteniile, pasiunile şi duplicitatea care începe să le definească vieţile. Aceasta este tema centrală a piesei „Trădare“, scrisă de dramaturgul englez Harold Piner, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură. O reconstituire percutantă, în cronologie inversă, a formării şi dezintegrării unui triunghi amoros, prin retrăirea momentelor esenţiale în care trădarea a devenit adevărata natură a relaţiilor de prietenie, iubire și încredere.

Spectacolul se va juca la Sala Mare, în regim studio, cu publicul pe scenă, iar regizorul Bobi Pricop propune și de această dată o abordare neconvenţională și profund actuală a unor teme fundamentale pentru natura umană:

Ce m-a interesat la acest text, dincolo de poveste, a fost această convenție a cronologiei inverse. „Trădare”, împreună cu Old Times (1971) și „No Man’s Land” (1975) sunt piesele lui Pinter asociate cu ideea de memory play, pe care a inventat-o Tennessee Williams, odată cu Menajeria de sticlă. În piesele astea contează mai mult ce-și amintesc personajele sau ce interpretare dau ele realității, decât ce s-a întâmplat de fapt. Și mi s-a părut foarte valoroasă ideea asta de vizitare a trecutului, ca pe un fel de sit arheologic al unor istorii personale și a modului în sunt ambalate de creierul nostru. Mi s-a părut că e un prilej de interogare a propriilor noastre amintiri și traume, vulnerabile la tot felul de experiențe exterioare, a modului în care întâmplări ulterioare influențează și modifică în memoria noastră un anumit moment din trecut.

Cred că acesta este primul spectacol, după experiența cu „Rinocerii”, de Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova, unde i-am fost asistent de regie, în care am simțit atât de puternic influența lui Bob Wilson. Dar este evident și produsul întâlnirii cu scenografa Oana Micu. Pregătim de un an conceptul, inspirați de niște artiști vizuali precum Gillian Wearing, fotografele Nadia Lee Cohen și Cindy Sherman, sau regizoarea Susanne Kennedy.

Așa că am imaginat un fel de muzeu, o capsulă izolată în timp și spațiu, unde o amintire există, în sine, ca un fel de exponat antropologic, un tip de comportament uman expus în vitrină. Dar această capsulă este deopotrivă și o celulă a memoriei, care ne permite să observăm detașat modul în care creierul stochează o anumită amintire. Spectacolul permite tocmai această dublă perspectivă, de formare a unei amintiri și de observare a ei într-un fel de laborator aseptic emoțional, în care experiențele umane cele mai profunde, ale unor oamenii trăind în anii 1970, sunt revizitate cândva în viitor de niște personaje-androizi, spune Bobi Pricop, regizorul spectacolului.

Din distribuţie fac parte actorii Elena Purea – Emma, Richard Balint – Robert, Theo Marton – Jerry şi Mihai Crăciun – Chelnerul.

Regizorul Bobi Pricop este una dintre cele mai provocatoare și relevante voci din tânăra generație de regizori, un artist care îmbină conştiinţa socială activă cu interesul pentru noile media şi tehnologiile emergente, pentru a testa limitele teatrului și convențiilor artistice. Montează cu predilecţie texte contemporane, este dublu nominalizat UNITER la categoria Cel mai bun regizor şi a obţinut numeroase nominalizări şi premii naţionale şi internaţionale. La Compania „Liviu Rebreanu“, Bobi Pricop a semnat regia spectacolului „Teroare“ de Ferdinand von Schirach, la Sala Mare, în 2018. Revine în stagiunea 2021-2022 cu spectacolul „Trădare“ de Harold Pinter.

Traducerea piesei e semnată de Bobi Pricop, regia tehnică a spectacolului e asigurată de Teodora Crăciun, iar lighting design-ul e realizat de Attila Kaszoni.

Producţia are o durată de 1 oră şi 30 minute şi este recomandată persoanelor cu vârsta peste 14 ani.

Spectacolul va fi supratitrat în limba maghiară.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.