BOLERO-ul lui RAVEL la SALA RADIO!
https://www.ziarulmetropolis.ro/bolero-ul-lui-ravel-la-sala-radio/

Obsesiv, senzual sau banal de minimalist? Celebrul Bolero semnat de RAVEL – una dintre lucrările care au captivat cel mai mult imaginaţia publicului de-a lungul timpului – va fi interpretat de Orchestra Naţională Radio,  vineri, 15 martie (19.00), la Sala Radio, sub bagheta lui GABRIEL BEBEŞELEA.

Un articol de Petre Ivan|11 martie 2019

Bolero-ul este cea mai cunoscută lucrare semnată de compozitorul francez Maurice Ravel și a fost creat inițial pentru Ida Rubinstein, o apreciată dansatoare și actriță de origine rusă a epocii, care a dansat câțiva ani în cadrul celebrei companii Ballets Russes.

Ravel fusese atras de ideea de a crea o lucrare bazată pe o singură temă care să ”crească” prin ”acumulare” instrumentală. Bolero-ul său a avut un succes extraordinar la premiera de la Opera din Paris, din 1928, în coregrafia Bronislavei Nijinska, sora balerinului Vaslav Nijinsky.

Afișul serii cuprinde și alte trei creații care fac din concertul Orchestrei Naționale Radio un eveniment de excepție: suita Valses nobles et sentimentales, intitulată de Ravel în acest mod ca un omagiu adus marelui compozitor austriac Franz Schubert (care a compusese o lucrare intitulată asemănător), ENESCU – Suita nr. 2 pentru orchestră și RACHMANINOV – Concertul nr. 1 pentru pian şi orchestră. La pian îl veți aplauda pe HORIA MIHAIL, solist al Orchestrelor și Corurilor Radio România, cunoscut publicului larg mai ales prin turneele sale naționale derulate sub titlul ”Pianul Călător”.

Dirijor Principal al Filarmonicii ”Transilvania” din Cluj Napoca, la doar 31 de ani GABRIEL BEBEȘELEA este unul dintre cei mai apreciați tineri dirijori români. A câștigat premiul Ia Competiția de dirijat “Lovro von Matacic” (Zagreb – 2015) și premiul I  la Concursul de dirijat Jeunesses Musicales, Bucureşti – 2010. De asemenea, a fost semifinalist al concursului de dirijat Donatella Flick, organizat de London Symphony Orchestra (2014) și semifinalist al cunoscutei competiții Gustav Mahler – Bamberg (Germania), 2016.

Printre colaborările importante din agenda sa din stagiunea curentă și din cele viitoare se numără: Royal Philharmonic Orchestra, Rundfunk-Sinfonieorchester – Berlin, Konzerthausorchester – Berlin, Barcelona Symphony Orchestra, Orchestra Națională a Filarmonicii din Rusia, Singapore Symphony Orchestra ș.a.

A fost numit dirijor al Operei Naţionale Române Iaşi în stagiunea 2011-2012, cel mai tânăr dirijor care ocupa o astfel de funcţie. Bursa oferită în 2011 de Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti i-a permis un stagiu de asistenţă la  renumita Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam. Această participare  a fost o şansă unică în dezvoltarea sa muzicală. Astfel a avut ocazia să participe la repetiţiile şi concertele „celei mai bune orchestre din lume” (Gramophone 2008) şi să îi vadă la lucru pe cei mai reprezentativi dirijori contemporani: Mariss Jansons, Bernard Haitink, Herbert Blomstedt, Christoph von Dohnanyi, Philippe Herreweghe, David Zinman, Eliahu Inbal.

Despe HORIA MIHAIL:

După 14 ani de studii în România, HORIA MIHAIL a urmat cursurile Universităţii din Illinois, obţinând diplomele de absolvire şi de masterat în 1995, după o perioadă de trei ani. După ce a fost lector universitar la Boston University, Horia Mihail a revenit la Braşov în toamna anului 2002 ca solist al filarmonicii din oraș şi membru al deja cunoscutei formaţii ”Romanian Piano Trio”, alături de violonistul Alexandru Tomescu şi violoncelistul Răzvan Suma, cu care a susţinut concerte de mare succes în ţară şi străinătate.

Horia Mihail

În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra, în Danemarca, Germania, Ungaria, Spania, Bulgaria sau Republica Moldova, dar şi în Argentina, Chile, Statele Unite, China, Malayesia sau Japonia.

Proiectele în care artistul a fost implicat în fiecare an sunt Pianul călător, Duelul viorilor, alături de Liviu Prunaru şi Gabriel Croitoru, Flautul de aur, alături de flautistul Ion Bogdan Ştefănescu şi Vioara lui George Enescu la sate, alături de Gabriel Croitoru.

Concertele pot fi ascultate în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet, pe www.radioromaniacultural.ro și www.romania-muzical.ro.

Biletele la concertele Orchestrelor şi Corurilor Radio sunt disponibile pe www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în magazinele Inmedio semnalizate bilete.ro şi la Casa de bilete a Sălii Radio.

Pentru alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio vă rugăm să consultaţi site-ul www.orchestreradio.ro.

Foto: Bolero, Sala Radio  – orchestreradio.ro.

21
/04
/21

Vineri, 23 aprilie 2021, de la ora 19.00, Filarmonica „George Enescu” va transmite, pe canalele online, înregistrarea unui concert condus de Horia Andreescu în luna februarie 2020, cu un program integral Ludwig van Beethoven. Marea pianistă Elisabeth Leonskaja a fost solista invitată să interpreteze, în seria „Beethoven 250“, Concertul nr. 2, în si bemol major, pentru pian şi orchestră, op. 19 al marelui compozitor german.

19
/04
/21

Care este sensul existenței tale sau care este ikigai-ul tău? Trei artiști îndrăgiți provoacă publicul la o importantă temă de gândire prin concertul-concept „Ikigai. Lebensgrund”, avându-i ca protagoniști pe violonista Rafaela Fernandez Samodaiev, violoncelistul Makcim Fernandez Samodaiev și pianista Monica Florescu, care vor interpreta lucrări de Franz Schubert. Concertul înregistrat în Sala Oglinzilor a Forumului German Sibiu va fi difuzat duminică, 25 aprilie, de la ora 17:00, pe pagina de Facebook „Florescu-Fernandez & Friends”.

19
/04
/21

După „Iubita mea doarme” și ”Fata cu ochii verzi”, Toulouse Lautrec continuă să lucreze la material nou și revin acum cu o nouă piesă – „Revin in 5 minute”! Pentru acest cântec actorul Victor Rebengiuc a tras vocea de pe intro, iar pentru filmul de fundal trupa a folosit "found footage" cu fete din anii 60 care dansează la bustul gol - inspiraţia şi nebunia tinereţii actualilor noştri bunici.

16
/04
/21

SoNoRo Interferenţe, programul educativ al Festivalului Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo, ajunge în 2021 la 15 ani de existență. Anul acesta vor fi acordate în premieră burse pentru cursuri de canto, muzica de cameră cu voce fiind una dintre perlele repetoriului muzical clasic. Astfel, elevii și studenții la canto vor avea șansa de a participa la acest program, alături de colegii care studiază un instrument.

16
/04
/21

Anul 2021 stă sub semnul intersectării destinelor unora dintre cei mai importanți compozitori din istoria muzicii. Aniversările și comemorările din acest an realizează o panoplie componistică extraordinară, întinsă pe mai bine de două secole, din baroc până în zilele noastre. Astfel, comemorarea celor 280 de ani de la moartea lui Antonio Vivaldi la Viena, devine punctul de referință al turneului internațional online JAZZT Vivaldi., orașul nașterii lui Vivaldi – Veneția și cel al dispariției sale – Viena, fiind incluse în această incursiune în evoluția creației sale.

16
/04
/21

Spectacolul va fi transmis online duminică, 18 aprilie, începând cu orele 19:00. Biletele se pot achiziționa de pe https://tickets.operanb.ro/ până miercuri, 21 aprilie, orele 19:00. Înregistrarea va fi disponibilă spre vizionare timp de 72 de ore, începând de duminică, 18 aprilie, orele 19:00.

06
/04
/21

Sâmbătă, 10 aprilie 2021, de la ora 18.30, Opera Brașov vă invită să vizionați online, în transmisiune directă, spectacolul cu opera bufă „La Cenerentola” de Gioachino Rossini.

05
/04
/21

În aşteptarea întâlnirii cu publicul, spectacolul „Maria Tănase. O poveste”, pus în scenă de regizoarea Carmen Lidia Vidu la Teatrul de Stat din Constanţa, şi-a avut repetiţia generală, într-un weekend înnorat şi friguros. O vreme ce poate amplifica dezolarea pe care i-o sugerează unui nou-venit multe din clădirile în paragină din centrul oraşului.

01
/04
/21

Opera bucureșteană sărbătorește astăzi, 1 aprilie 2021, un moment important din istoria sa: chiar dacă existența unei Companii de Operă găzduite de Teatrul Național de pe Calea Victoriei datează încă din 1885, la 1 aprilie 1921 are loc instituționalizarea acesteia sub titulatura Opera Română din București, printr-un decret guvernamental care îl avea printre semnatari pe Ministrul Culturii din acea vreme, poetul Octavian Goga.