„Brainstorm”, o incursiune în creierul adolescenților
https://www.ziarulmetropolis.ro/brainstorm-o-incursiune-in-creierul-adolescentilor/

Sensibilitatea tinerilor în formare, precum şi felul în care ei se raportează la realitate şi la ei înşişi sunt puse sub lupă într-un spectacol susţinut la Teatrul Metropolis de viitori actori profesionişti.

Un articol de Ziarul Metropolis|19 iunie 2022

Poate mai mult decât oricând, astăzi universul adolescenților face obiectul multor dezbateri, îmbracă diverse forme și în care se exprimă multiple puncte de vedere. Una dintre forme poate fi, ca în acest caz, un spectacol susținut pe scena unui teatru profesionist. „Brainstorm”, adaptare de Diana Mănăilă după Ned Glasier, Emily Lim și Company Three, face o incursiune în lumea încă fără repere a tinerilor care parcurg trecerea dinspre copilărie spre vârsta următoare, scop în care apelează la o creație colectivă, oferindu-i publicului o mulțime de întrebări la care să găsească răspuns și un mesaj pe care fiecare spectator îl va putea interpreta pentru sine.

În regia semnată de George Lepădatu, „Brainstorm” vine în fața publicului cu mai multe tipuri de adolescenți. Sânzi, Aron, Elisa și toți ceilalți au însă în comun o serie de trăsături tipice perioadei prin care trec: dezordinea, confuzia, sentimentul de a nu fi înțeles, nevoia pronunțată de afecțiune, dorința de independență, dar și dorința de a fi în centrul atenției etc. Scenografia realizată de Ana-Maria Mănăilă creează un cadru sigur, pentru acești adolescenți nesiguri, aflați într-o etapă greu de înțeles și pentru cei din jur, și pentru ei înșiși. Pentru adolescenți, lumea abia prinde contur, sensurile se configurează greoi și ezitant, personalitatea are, în mod clar, tendințe egocentrice. Trăind un fel de prelungire a copilăriei ce nu se lasă înlocuită de o maturitate care aduce altă perspectivă, protagoniștii ilustrează cu umor și empatice comportamentul tipic adolescenților. În cele două ore în care îi urmărim din sală pe Daniel Stănciucu, Andrei Marius Barbu, Alexandra Oiște, Adrian Ionescu, Kiki Simion, Diana Mănăilă, Irina Sibef, David Mandache, Răzvan Mîndruță, Sven Răducanu, Jawad Shahbazimoghadam, se conturează o întreagă problematică, clasică, dar deloc simplă. Și în prim-plan rămân în permanență nevoile și dorințele acestor copii mari, gata să înceapă o nouă viață: nevoia de susținere necondiționată, nevoia de a primi explicații și, poate în primul rând, nevoia de a fi liberi. Acestora li se adaugă, desigur, dorința de a hotărî singuri, de a alege singuri un drum sau altul.

Universul sonor creat de Daniel Stănciucu și coregrafia semnată de Teodora Velescu contribuie la conturarea și livrarea mesajului „de pace” către spectatori, pe care îi îndeamnă să-și pună altfel problema și să le privească cu alți ochi pe aceste ființe delicate, neliniștite, ezitante, care-și caută un loc al lor, fără să poată estima greutatea problemelor ce vor veni. Căci, uneori agresive și de multe ori timide, aceste ființe care își caută reperele și, fără să știe, își aleg valorile ce le vor ghida, se etalează în fața publicului cu defectele, cu sensibilitățile și cu vulnerabilitățile lor pentru a transmite un mesaj prin intermediul teatrului: „Aveți grijă de oamenii care vom deveni! Răspunderea este, în mare măsură, a voastră și de voi, părinți, depinde viața noastră de mâine!”

Se observă că micile lecții de psihologie practică pe care le propune „Brainstorm” se situează în zona moderației, nealunecând spre niciun fel de extremă și spre nicio zonă extremă a gândirii adolescentine. Gesturile extreme, frecvente în lumea noastră, ar presupune o explorare specială și ele nu-și au locul în spectacol, care se concentrează pe tipologia clasică a adolescentului, de oriunde și de oricând. Bun venit, deci, în lumea dezordonată și haotică a acestor băieți și fete cool, care stau tot timpul cu căștile în urechi, care-și scot din minți părinții și nu vor nicicum să facă ce trebuie!

09
/10
/13

CRONICĂ DE TEATRU Despre ce ne vorbeşte Omul care a vazut moartea? Pentru a ne răspunde acestei întrebări, Teatrul Naţional din Bucureşti ne invită să pătrundem în miezul unui spectacol tragi-comic, care se joacă pe scena iluziilor existenţiale – un tărâm dominat de dorinţa de putere şi înavuţire.

09
/10
/13

Premiera spectacolului „Omul cu chitara“ de Jon Fosse, în regia lui Mihai Măniuțiu şi cu Marius Bodochi în rolul principal, va deschide a doua ediție a Festivalului de Teatru şi Arte Performative Teatru pe Drumul Sarii de la Turda. Evenimentul va avea loc între 16-18 octombrie.

08
/10
/13

Heiner Müller şi-a definit dramaturgia ca o muncă a memoriei şi a reconcilierii cu morţii, o invocare a acestora, o înregistrare împotriva uitării, mai ales prin spectacolul Hamletmachine, care va avea premiera la Teatrul Naţional din Iaşi, pe 10 octombrie.