„Brainstorm”, o incursiune în creierul adolescenților
https://www.ziarulmetropolis.ro/brainstorm-o-incursiune-in-creierul-adolescentilor/

Sensibilitatea tinerilor în formare, precum şi felul în care ei se raportează la realitate şi la ei înşişi sunt puse sub lupă într-un spectacol susţinut la Teatrul Metropolis de viitori actori profesionişti.

Un articol de Ziarul Metropolis|19 iunie 2022

Poate mai mult decât oricând, astăzi universul adolescenților face obiectul multor dezbateri, îmbracă diverse forme și în care se exprimă multiple puncte de vedere. Una dintre forme poate fi, ca în acest caz, un spectacol susținut pe scena unui teatru profesionist. „Brainstorm”, adaptare de Diana Mănăilă după Ned Glasier, Emily Lim și Company Three, face o incursiune în lumea încă fără repere a tinerilor care parcurg trecerea dinspre copilărie spre vârsta următoare, scop în care apelează la o creație colectivă, oferindu-i publicului o mulțime de întrebări la care să găsească răspuns și un mesaj pe care fiecare spectator îl va putea interpreta pentru sine.

În regia semnată de George Lepădatu, „Brainstorm” vine în fața publicului cu mai multe tipuri de adolescenți. Sânzi, Aron, Elisa și toți ceilalți au însă în comun o serie de trăsături tipice perioadei prin care trec: dezordinea, confuzia, sentimentul de a nu fi înțeles, nevoia pronunțată de afecțiune, dorința de independență, dar și dorința de a fi în centrul atenției etc. Scenografia realizată de Ana-Maria Mănăilă creează un cadru sigur, pentru acești adolescenți nesiguri, aflați într-o etapă greu de înțeles și pentru cei din jur, și pentru ei înșiși. Pentru adolescenți, lumea abia prinde contur, sensurile se configurează greoi și ezitant, personalitatea are, în mod clar, tendințe egocentrice. Trăind un fel de prelungire a copilăriei ce nu se lasă înlocuită de o maturitate care aduce altă perspectivă, protagoniștii ilustrează cu umor și empatice comportamentul tipic adolescenților. În cele două ore în care îi urmărim din sală pe Daniel Stănciucu, Andrei Marius Barbu, Alexandra Oiște, Adrian Ionescu, Kiki Simion, Diana Mănăilă, Irina Sibef, David Mandache, Răzvan Mîndruță, Sven Răducanu, Jawad Shahbazimoghadam, se conturează o întreagă problematică, clasică, dar deloc simplă. Și în prim-plan rămân în permanență nevoile și dorințele acestor copii mari, gata să înceapă o nouă viață: nevoia de susținere necondiționată, nevoia de a primi explicații și, poate în primul rând, nevoia de a fi liberi. Acestora li se adaugă, desigur, dorința de a hotărî singuri, de a alege singuri un drum sau altul.

Universul sonor creat de Daniel Stănciucu și coregrafia semnată de Teodora Velescu contribuie la conturarea și livrarea mesajului „de pace” către spectatori, pe care îi îndeamnă să-și pună altfel problema și să le privească cu alți ochi pe aceste ființe delicate, neliniștite, ezitante, care-și caută un loc al lor, fără să poată estima greutatea problemelor ce vor veni. Căci, uneori agresive și de multe ori timide, aceste ființe care își caută reperele și, fără să știe, își aleg valorile ce le vor ghida, se etalează în fața publicului cu defectele, cu sensibilitățile și cu vulnerabilitățile lor pentru a transmite un mesaj prin intermediul teatrului: „Aveți grijă de oamenii care vom deveni! Răspunderea este, în mare măsură, a voastră și de voi, părinți, depinde viața noastră de mâine!”

Se observă că micile lecții de psihologie practică pe care le propune „Brainstorm” se situează în zona moderației, nealunecând spre niciun fel de extremă și spre nicio zonă extremă a gândirii adolescentine. Gesturile extreme, frecvente în lumea noastră, ar presupune o explorare specială și ele nu-și au locul în spectacol, care se concentrează pe tipologia clasică a adolescentului, de oriunde și de oricând. Bun venit, deci, în lumea dezordonată și haotică a acestor băieți și fete cool, care stau tot timpul cu căștile în urechi, care-și scot din minți părinții și nu vor nicicum să facă ce trebuie!

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.