„Brainstorm”, o incursiune în creierul adolescenților
https://www.ziarulmetropolis.ro/brainstorm-o-incursiune-in-creierul-adolescentilor/

Sensibilitatea tinerilor în formare, precum şi felul în care ei se raportează la realitate şi la ei înşişi sunt puse sub lupă într-un spectacol susţinut la Teatrul Metropolis de viitori actori profesionişti.

Un articol de Ziarul Metropolis|19 iunie 2022

Poate mai mult decât oricând, astăzi universul adolescenților face obiectul multor dezbateri, îmbracă diverse forme și în care se exprimă multiple puncte de vedere. Una dintre forme poate fi, ca în acest caz, un spectacol susținut pe scena unui teatru profesionist. „Brainstorm”, adaptare de Diana Mănăilă după Ned Glasier, Emily Lim și Company Three, face o incursiune în lumea încă fără repere a tinerilor care parcurg trecerea dinspre copilărie spre vârsta următoare, scop în care apelează la o creație colectivă, oferindu-i publicului o mulțime de întrebări la care să găsească răspuns și un mesaj pe care fiecare spectator îl va putea interpreta pentru sine.

În regia semnată de George Lepădatu, „Brainstorm” vine în fața publicului cu mai multe tipuri de adolescenți. Sânzi, Aron, Elisa și toți ceilalți au însă în comun o serie de trăsături tipice perioadei prin care trec: dezordinea, confuzia, sentimentul de a nu fi înțeles, nevoia pronunțată de afecțiune, dorința de independență, dar și dorința de a fi în centrul atenției etc. Scenografia realizată de Ana-Maria Mănăilă creează un cadru sigur, pentru acești adolescenți nesiguri, aflați într-o etapă greu de înțeles și pentru cei din jur, și pentru ei înșiși. Pentru adolescenți, lumea abia prinde contur, sensurile se configurează greoi și ezitant, personalitatea are, în mod clar, tendințe egocentrice. Trăind un fel de prelungire a copilăriei ce nu se lasă înlocuită de o maturitate care aduce altă perspectivă, protagoniștii ilustrează cu umor și empatice comportamentul tipic adolescenților. În cele două ore în care îi urmărim din sală pe Daniel Stănciucu, Andrei Marius Barbu, Alexandra Oiște, Adrian Ionescu, Kiki Simion, Diana Mănăilă, Irina Sibef, David Mandache, Răzvan Mîndruță, Sven Răducanu, Jawad Shahbazimoghadam, se conturează o întreagă problematică, clasică, dar deloc simplă. Și în prim-plan rămân în permanență nevoile și dorințele acestor copii mari, gata să înceapă o nouă viață: nevoia de susținere necondiționată, nevoia de a primi explicații și, poate în primul rând, nevoia de a fi liberi. Acestora li se adaugă, desigur, dorința de a hotărî singuri, de a alege singuri un drum sau altul.

Universul sonor creat de Daniel Stănciucu și coregrafia semnată de Teodora Velescu contribuie la conturarea și livrarea mesajului „de pace” către spectatori, pe care îi îndeamnă să-și pună altfel problema și să le privească cu alți ochi pe aceste ființe delicate, neliniștite, ezitante, care-și caută un loc al lor, fără să poată estima greutatea problemelor ce vor veni. Căci, uneori agresive și de multe ori timide, aceste ființe care își caută reperele și, fără să știe, își aleg valorile ce le vor ghida, se etalează în fața publicului cu defectele, cu sensibilitățile și cu vulnerabilitățile lor pentru a transmite un mesaj prin intermediul teatrului: „Aveți grijă de oamenii care vom deveni! Răspunderea este, în mare măsură, a voastră și de voi, părinți, depinde viața noastră de mâine!”

Se observă că micile lecții de psihologie practică pe care le propune „Brainstorm” se situează în zona moderației, nealunecând spre niciun fel de extremă și spre nicio zonă extremă a gândirii adolescentine. Gesturile extreme, frecvente în lumea noastră, ar presupune o explorare specială și ele nu-și au locul în spectacol, care se concentrează pe tipologia clasică a adolescentului, de oriunde și de oricând. Bun venit, deci, în lumea dezordonată și haotică a acestor băieți și fete cool, care stau tot timpul cu căștile în urechi, care-și scot din minți părinții și nu vor nicicum să facă ce trebuie!

18
/04
/22

Cea mai recentă carte a scriitoarei Elena Ferrante, Invențiile ocazionale, a fost publicată recent în traducere la Editura Pandora M, în cadrul colecției Anansi. World Fiction. Este vorba despre un volum de eseuri care le oferă cititorilor o perspectivă asupra lumii interioare a autoarei și a identității sale de scriitoare, texte însoțite de o serie de ilustrații ingenioase semnate de Andrea Ucini – un tur de forță vizuală.

18
/04
/22

Cele mai bune materiale jurnalistice ale anului vor fi premiate în cadrul galei #Superscrieri11 care va avea loc pe 16 mai 2022. Superscrieri este o inițiativă independentă a Fundației Friends For Friends (FFFF.ro ), realizată împreună cu oameni și companii care vor să susțină responsabilitatea în documentarea și transmiterea realității.

18
/04
/22

În cadrul celebrării a 30 de ani de relații diplomatice între Republica Kazahstan și România, în data de 3 mai 2022, ora 19:00, va avea loc pe scena Operei Naționale București concertul „Muzica Marii Stepe – Uly Dala Sazy” susținut de către Orchestra Academică de Stat Folclor și Etnografie "Otyrar Sazy", cu suportul Ambasadei Republicii Kazahstan în România.

18
/04
/22

Așa cum și-au obișnuit publicul meloman, Orchestrele și Corurile Radio România propun în fiecare an, în apropierea Paștelui, un concert deosebit cu un repertoriu axat în special pe o tematică religioasă, o seară muzicală a cărei emoție este o pregătire în sine pentru sărbătoarea pascală.

18
/04
/22

Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely din Timișoara organizează al treisprezecelea Festival Euroregional de Teatru Timișoara – TESZT, o ediție care-și propune să restaureze relația teatru-public, după o pauză de doi ani generată de pandemie, să fie un veritabil „boost” al poftei de teatru pentru spectatorii săi.

18
/04
/22

Săptămâna viitoare, vă invităm să urmăriți spectacolele de operă „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” de Pietro Mascagni și Ruggero Leoncavallo, „Norma” de Vincenzo Bellini, recitalul de foaier „Note de primăvară” și spectacolul de balet „Giselle” de Adolphe Charles Adam, toate făcând parte din repertoriul actual al operei bucureștene.