Brâncuși. Expoziție-eveniment la Centre Pompidou din Paris
https://www.ziarulmetropolis.ro/brancusi-expozitie-eveniment-la-centre-pompidou-din-paris/

Cea mai importantă retrospectivă dedicată operei lui Constantin Brâncuşi în Franţa, un omagiu adus părintelui sculpturii moderne, este organizată de celebrul muzeu de artă modernă Centre Pompidou din Paris.

Un articol de Liliana Matei|22 martie 2024

Expoziția este organizată în parteneriat instituțional cu Institutul Cultural Român și Ambasada României în Republica Franceză, în perioada 27 martie – 1 iulie 2024. Expoziția-tribut va reuni aproape 200 de sculpturi, fotografii, desene, filme, documente de arhivă, precum și elemente de mobilier din atelierul parizian al artistului.

Viziunea curatorială îi aparține Arianei Coulondre, care propune și o experiență imersivă în atelierul lui Brâncuși, realizată cu ajutorul scenografului Pascal Rodriguez, completată de un spațiu destinat informării.

Proiectul expozițional amplu este posibil cu sprijinul mai multor muzee internaționale care dețin lucrări brâncușiene, precum Tate Modern, MoMA, Guggenheim Museum, Philadelphia Museum of Art, The Art Institute of Chicago, Dallas Museum of Art, Muzeul Național de Artă al României (MNAR), Muzeul de Artă din Craiova etc.

„Fragmentarea pe care o aduce Brâncuși în istoria sculpturii este triplă: o revoluție a gestului, o revoluție a formei și o revoluție a spațiului“, a declarat curatoarea Ariane Coulondre într-un interviu publicat în revista Centre Pompidou. În opinia sa, Brâncuși a extins conceptul de artă aducând în discuție soclul, piedestalul, în mod tradițional utilizat pentru a demarca opera de mediul înconjurător, artistul român transformând soclurile în lucrări de artă autonome, fără a mai stabili o ierarhie a pieselor. Coloana Infinitului, spune curatoarea, a fost creată pornind de la un soclu a cărui formă este repetată pe verticală, acesta putând fi considerat un moment decisiv în istoria sculpturii. Totodată, este amintit celebrul moment din 1926, când lucrarea brâncușiană din metal „Pasăre în văzduh“, aparținând fotografului Edward Steichen, a fost subiectul unei dispute la Vama Statelor Unite ale Americii, ceea ce a condus, într-un fel, la redefinirea noțiunii de artă.

Alături de lucrările expuse, curatoarea a ales să dezvăluie și unele detalii despre afinitățile muzicale ale sculptorului român, dansul și muzica fiind parte importantă a vieții sale. Un meloman desăvârșit, Brâncuși a fost impresionat de muzica unor compozitori precum Erik Satie, Darius Milhaud sau Marcel Mihalovici.

Ca un element inedit al expoziției, lucrarea Leda va fi prezentată în mișcare, pe un piedestal rotativ, în perpetuă metamorfoză, așa cum însuși Brâncuși o prezenta în atelierul său. „Nu trebuie să îmi respectați sculpturile“ – spunea artistul –„ci trebuie să le iubiți și să vă jucați cu ele.“

Ariane Coulondre este specializată în istoria avangardei în Franța. Printre expozițiile curatoriate se numără „Fernand Léger, le beau est partout“ (Centre Pompidou-Metz, 2017), „Le Cubisme“ (Centre Pompidou, 2018), „Germaine Richier“ (Centre Pompidou, 2023), în ultimii ani devenind interesată în mod deosebit de sculptură.

Ultima retrospectivă Brâncuși din Franța a avut loc la Centre Pompidou în 1995, fiind curatoriată de Margit Rowell.

Constantin Brâncuși s-a născut la 19 februarie 1876 în satul Hobița din județul Gorj. După studii de specialitate la Craiova (Școala de Arte și Meserii) și București (Școala de Bellearte), ajunge la Paris în 1905, unde interacționează cu avangarda artistică; activitatea sa creatoare va atinge apogeul între 1914 și 1940. După ce obține cetățenia franceză, în 1952, Constantin Brâncuși lasă statului francez, în 1956, atelierul și lucrările sale pariziene. Moare la 16 martie 1957, fiind înmormântat la cimitirul Montparnasse din Paris.

27
/07
/24

Vanner Collective anunță proiectul artistic multidisciplinar Să cunoști lumea, reunind sub umbrela empatiei și inclusivității o serie de activități menite să apropie persoanele cu dizabilități de propria lor expresivitate, de la ateliere creative și de dezvoltare personală, la terapie prin artă, educație vizuală și psiho-relațională, culminând cu sesiuni de fotografie menite să surprindă frumusețea și capacitatea de a inspira a participanților.

25
/07
/24

În weekendul 27-28 iulie, programul artistic „Străzi deschise, București – Promenadă Urbană” propune bucureștenilor și turiștilor concerte live, spectacole de acrobații, activități creative și concursuri menite să aducă un plus de energie și efervescență pe Calea Victoriei.

25
/07
/24

Accesul la ce era dincolo de masca timidă, uneori chiar veselă, purtată de fata blondă numită Sarah Kane, care credea în alt fel de teatru, este imposibil. Dar cuvintele care o definesc cel mai bine rămân acestea: „să faci din disperare ceva frumos”.

25
/07
/24

Cea de-a cincea ediție a festivalului Classix Festival s-a încheiat pe 26 februarie cu un concert la București, după opt zile de concerte și evenimente sold out la Iași. Vara anului 2024 aduce un nou proiect semnat de organizatori: Classix Lab - desfășurat între 26 iulie și 1 august la Iași, Suceava și Vatra Dornei.

23
/07
/24

Hermetica este o denumire generică pentru un ansamblu variat de texte cu alură filosofico-religioasă, compuse într-o perioadă relativ întinsă (secolele III î.d.H. - III d.H.).

22
/07
/24

Ce credea pictorul însuși despre tablourile sale? Că seninătatea atemporală pe care o degaja e departe de misterul la care a vrut să ajungă, că cenzura rațiunii orientează pensula altfel decât ar fi mișcat-o imaginația singură.

22
/07
/24

În fiecare joi, între 25 iulie și 03 octombrie, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) publicul este așteptat pentru o experiență de cinema unică: programul de filme rare în aer liber CINEVARA se întoarce pentru a 6-a ediție.