Brâncuşi: o perspectivă britanică
https://www.ziarulmetropolis.ro/brancusi-o-perspectiva-britanica/

În urmă cu 140 de ani, pe 19 februarie 1876, se năştea, la Hobiţa, cel pe care celebra Peggy Guggenheim îl descria ca fiind „jumătate zeu, jumătate ţăran” – marele Constantin Brâncuşi. Cu prilejul acestei aniversări importante din calendarul artei moderne, Institutul Cultural Român din Londra organizează, la sediu, un eveniment chiar în ziua naşterii sale, care îşi propune să pună în valoare mai ales conexiunile britanice ale marelui sculptor.

Un articol de Petre Ivan|18 februarie 2016

Seara se va deschide cu proiecția documentarului BBC “Tony Cragg on Constantin Brâncuşi” (1992, r. Christopher Swayne), în prezenţa cineastului Bruno Wollheim, realizatorul filmului, şi va continua cu o discuţie despre receptarea lui Brâncuşi în Marea Britanie în compania câtorva dintre cei mai cunoscuți exegeți britanici ai acestuia: Sanda Miller, Eric Shanes şi Jonathan Vernon.

Sanda Miller

Sanda Miller este cercetător la Southampton Solent University şi profesor invitat al Institutului Marangoni, secţia Design vestimentar. Timișoreancă de origine, și-a început cariera la începutul anilor 1980 cu un studiu despre Constantin Brâncuşi şi complexul sculptural de la Târgu Jiu, continuând apoi să publice numeroase cărţi de autor, ediții îngrijite, cataloage și articole de specialitate dedicate artei moderne. Cartea sa „Constantin Brancusi: A Survey of His Work” (Clarendon Press, 1995) este, probabil, cel mai complet studiu dedicat vieţii şi operei marelui sculptor roman în spațiul anglo-saxon, conţinând mai multe piese documentare inedite.

Eric ShanesBrancusi

Eric Shanes este pictor, istoric și critic de artă, cu un interes special în exegeza sculpturii moderne. Cartea sa dedicată lui Constantin Brâncuși, publicată în seria “Modern Masters”, s-a vândut în peste 20.000 de exemplare, fiind caracterizată drept “o carte minunată, atât din punct de vedere intelectual, cât şi vizual”. Eric Shanes este considerat o autoritate în opera lui Turner, fiind autorul unui număr impresionant de lucrări despre opera acestuia, dar și vicepreşedinte al Societăţii Turner și editor, între anii 1980 și 1991, al revistei “Turner Studies”, tipărită de Tate Gallery. Printre cărțile sale exegeză, se mai numără şi studii dedicate lui Dali, Warhol şi impresioniştilor din Londra.

Jonathan Vernon

Jonathan Vernon este, începând din 2014, editor al “Burlington Magazine”, unde a publicat numeroase recenzii la studii dedicate lui Constantin Brâncuşi, dar şi altor mari artiști moderni. Articolele sale au apărut în “New Statesman”, “Gagosian Quarterly” și publicațiile specializate ale muzeelor Tate și Courtauld Gallery. Între proiectele sale editoriale cele mai recente figurează realizarea catalogului expoziţiei “Generation Painting c. 1955–1965”, care se va deschide curând la Cambridge, dar şi un studiu ce urmează să fie publicat în colecția “Henry Moore: Sculptural Process and Public Identity” a muzeului Tate Britain. În prezent, Jonathan Vernon finalizează o amplă cercetare dedicată marelui Brâncuși.

Bruno Wollheim

Bruno Wollheim, fiul filosofului britanic Richard Wollheim, este un cunoscut producător și regizor de filme documentare, care conduce în present compania Coluga Pictures. Printre producţiile sale cele mai apreciate, atât de critici, cât și de public,  se numără seria de documentare “Artists’ Journeys”, realizată pentru BBC, în care importanți artişti contemporani discută influența pe care diferiți maeștri din trecut au exercitat-o asupra lor. Parte a acestei serii, “Tony Cragg on Constantin Brancusi” prezintă călătoria în România a renumitului sculptor britanic, în căutarea surselor geniului brâncușian.

Foto:Brâncuşi: o perspectivă britanică – wikipedia

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.

08
/10
/21

Proiectul Vitrine Imposibile, o instalație performativă produsă de Vanner Collective, în regia Iuliei Grigoriu, aduce în văzul lumii Supra Fețele, creaturi care prind contur în spațiile a trei galerii din centrul capitalei, aflate pe Calea Victoriei, în datele de 9, 10, 23 și 24 octombrie.

05
/10
/21

Muzeul Național de Artă al României în parteneriat cu Asociațiile Artelier D, Proiecte pentru copii, ArtCrowd, artiști în educație și De-a arhitectura, lansează o nouă ofertă educativă pentru anul școlar 2021-2022, structurată pe grupe vârste, corelată cu ciclurile preșcolar, primar, gimnazial și liceal.

04
/10
/21

Între 15 septembrie și 3 octombrie 2021, Art Safari a oferit publicului 18 zile de bucurie, socializare și artă. Mii de vizitatori au luat la pas cei 6.000 de metri pătrați ai Palatului Dacia-România, sediul principal al Pavilionului, pentru a privi cele peste 800 de opere de artă expuse.

30
/09
/21

Website-ul digitizArte, platforma interactivă online de debut și auto-publicare (self-publishing) destinată tinerilor creativi - muzicieni, artișt plasticii, designeri, ilustratori, graficieni - susține artiștii emergenți înscriși printr-un un program educațional compus din cinci ateliere online, ce pot fi urmate pe website, un ghid pentru tinerii creativi și o galerie cu lucrările câștigătoare alese în urma apelului deschis. Cele șapte activități pot fi urmate pe digitizArte, începând din luna septembrie.

30
/09
/21

Asociația Qolony - Colonia pentru Artă și Știință organizează prima conferință internațională Fusion: Talks, ediția I, 2021. Conferința este un eveniment hibrid, care se desfășoară online și, în funcție de evoluția situației epidemiologice și a restricțiilor aferente, cu public la POINT Hub, str. General Eremia Grigorescu nr. 10, București, în perioada 11-14 octombrie 2021.