Brexit-ul pe înţelesul începătorilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/brexit-ul-pe-%c3%aen%c5%a3elesul-%c3%aencep%c4%83torilor/

CRONICĂ DE FILM Deşi ieşirea Regatului Unit din UE nu s-a finalizat încă, britanicii au lansat deja un film, producţia de televiziune „Brexit”, regizată de Toby Haynes şi cu Benedict Cumberbatch în rolul principal, care încearcă să reconstituie campania de dinaintea referendumului din 2016. Disponibil pe HBO şi HBO GO.

Un articol de Ionuţ Mareş|4 Februarie 2019

Benedict Cumberbatch, unul din actorii britanici vedetă ai momentului, îl joacă pe Dominic Cummings, strategul politic din spatele principalei campanii în favoarea ieşirii Marii Britanii din Uniunea Europeană.

Premierul conservator de atunci, David Cameron, decide organizarea unei consultări populare istorice, pentru ca britanicii să fie întrebaţi dacă vor să rămână sau să iasă din UE.

Filmul nu discută şi motivele (în principal electoral-populiste) pentru care a fost convocat referendumul ce a avut loc în iunie 2016.

Iar rolul, totuşi major, pe care şeful guvernului l-a avut este aproape complet ocultat în film, ceea ce îl face inofensiv şi deloc critic politic. Asta în ciuda eforturilor de caricaturizare a unor politicieni ei înşişi deja caricaturali, ca Nigel Farage (liderul partidului naţionalist UKIP) sau Boris Johnson (atunci primarul Londrei, ulterior ministru de externe).

Bazat pe personaje şi fapte reale, dar aranjate într-o structură ficţională, „Brexit: The Uncivil War” începe cu cooptarea de către o parte a taberei „Leave”, mai onorabilă decât cea a lui Farage, a lui Dominic Cummings, un personaj necunoscut publicului larg.

Dar un personaj aparent celebru în lumea consultanţilor politici, pe care, în buna tradiţie a cinema-ului mainstream care are în centru aşa-numţii geeks, filmul îl portreziează, destul de previzibil, ca fiind nonconformist, diabolic de inteligent, independent, capricios, cinic, dar nu lipsit totuşi de conştiinţa morală a gesturilor sale (aşa cum o arată şi finalul convenţional).

Apoi urmăreşte momentele esenţiale din lunile care au precedat votul, de la stabilirea ideilor centrale ale campaniei (în special sloganul de succes „Take Back Control”) şi până la decizia prezentată ca decisivă, şi extrem de controversată, de a apela la o mică firmă specializată pentru a răspândi milioane de mesaje prin intermediul Facebook, pe baza unor algoritmi complicaţi, către categoria numeroasă a persoanelor indecise sau dezinteresate de tema votului (este menţionat, în treacăt, şi scandalul separat legat de Cambridge Analytica).

Tocmai această luptă câştigată pe mediul online, pe care politicienii tradiţionali par să îl fi ignorat, este prezentată ca fiind punctul cheie al campaniei, cel care ar fi făcut diferenţa.

Indiferent cât de valabilă este o astfel de idee şi în ciuda structurii sale lipsite de inventivitate, filmul surprinde, cu certitudine, una din trăsăturile epocii în care trăim – instrumentalizarea reţelelor de socializare în campanii ce pot avea consecinţe majore, unele nefaste. Este o miză câştigată şi un atu al filmului.

Altfel, Toby Haynes construieşte „Brexit: The Uncivil War” urmând convenţia de televiziune conform căreia, narativ, totul trebuie să fie cât mai clar, pentru a nu rămâne nimic neexplicat, iar asta se face printr-un dialog abundent, pe alocuri greu de urmărit. Apoi, stilistic, filmul trebuie să fie cât mai dinamic şi spectaculos – totul pare să se desfăşoare contracronometru, pe măsura presupusei anverguri a evenimentului.

Pentru asta, sunt introduse, didactic, personaje şi scene al căror scop este să prezinte cât mai multe din poziţionările faţă de referendum, iar filmul se bazează pe opoziţia dintre strategia şi stilul uşor extravagante ale lui Dominic Cummings şi caracterul previzibil al campaniei taberei care a susţinut rămânerea în UE. Este o simplificare, bineînţeles, însă e eficientă în schema dramaturgică propusă. 

Montajul paralel, dominant, şi decupajul extrem de alert, dublate de marcarea scurgerii timpului până la vot, dau filmului un dinamism pe alocuri forţat, menit a reflecta zgmotul (metaforic) despre care Dominic spune că îl aude venind din societatea britanică. Însă senzaţia este că ai mai văzut tratarea asta de multe ori şi că doar subiectul diferă, dar şi că o astfel de abordare mai curând senzaţionalistă este problematică – realitatea este mult mai banală şi mai ambiguă pentru a fi redusă la influenţa unui singur om.

Chiar şi aşa, urmărind povestea acestui personaj, deopotrivă detestabil pentru cinismul său şi lăudabil pentru inteligenţa sa, filmul reuşeşte să defrişeze ceva din complexitatea unui moment care va rămâne în istorie şi ale cărui urmări nu sunt deocamdată clare. 



17
/07
/19

Inspirat dintr-un caz real petrecut într-un sat izolat din Italia anilor ‘80, în urma căruia au fost descoperiți 50 de muncitori exploatați de o familie de aristocrați, cel de-al treilea lungmetraj al lui Alice Rohrwacher, „Lazzaro cel fericit” /„Lazzaro felice”, ajunge pe marile ecrane din România din 26 iulie, distribuit de Independența Film.

16
/07
/19

26, 27, 28 iulie - trei seri de filme scurte cum nu s-au mai văzut! Amuzante până la lacrimi, înnebunitor de frumoase, sensibile și apoi brusc brutale, delicios de deștepte și pe alocuri perfecte, scurtmetrajele de la Marele Picnic de anul acesta vor rămâne cu tine mult, mult după ce s-a terminat proiecția. Le vezi din hamace și de pe pătura de picnic, dar unde te duc ele - asta e cu totul și cu totul altă aventură.

15
/07
/19

CRONICĂ DE FILM Încă un film românesc despre comunism? Va fi, probabil, prima întrebare a spectatorului obișnuit când va afla despre „Arest” (2019). Însă scenaristul și regizorul Andrei Cohn, ajuns la al doilea lungmetraj (după „Acasă la tata”, din 2015), propune o tratare diferită.

15
/07
/19

„Caravana filmului românesc – Capodopere ale cinematografiei naționale” invită spectatorii, cu mic, cu mare, să se bucure de o paletă diversă de filme româneşti de succes. Intrarea este liberă la proiecţiile în aer liber, din Piațeta Centrului Civic. Înscrieţi-vă în agendă fiecare seară din perioada 15-21 iulie, ora 21.00.

15
/07
/19

A şasea ediţie a Festivalului Ceau, Cinema! se deschide joi la Timişoara cu filmul de epocă „Domnişoara Paradis”, în prezenţa cunoscutei actriţe germane de origine română Maria Drăguş. Timp de patru zile, publicul cinefil va putea să aleagă dintre cele 30 de titluri incluse în selecția acestei ediţii, care are ca temă filmul „noir”.

13
/07
/19

Serialul documentar spaniol „El Pionero/Pionierul” despre Jesús Gil, politician de origine spaniolă, mogul al fotbalului și magnat al proprietăților imobiliare – una dintre cele mai fascinante și controversate personalități din ultimele decenii, are premiera pe 14 iulie pe HBO GO.

12
/07
/19

A intrat în cinematografele din țara noastră filmul artistic italian „Notti magiche” (regia Paolo Virzi). Specialiștii - și aici putem lăsa un hohot binefăcător de râs – îl descriu „comedie întunecată”.

12
/07
/19

Vești bune pentru cinefili: vara aceasta, Paramount Channel  aduce filme clasice în fiecare început de săptămână pe terasa  Fabrica Gastropub. În perioada 15 iulie – 2 septembrie,  poți viziona lungmetraje celebre proiectate de Paramount Channel în aer liber, în fiecare luni, începând cu ora 21:00. Intrarea este gratuită.

12
/07
/19

HISTORY® marchează aniversarea istorică de 50 de ani de la primul pas al omului pe Lună, prin lansarea în premieră și exclusivitate, a documentarului „Aselenizarea: Înregistrările pierdute.” Transmis pe 17 iulie, de la ora 21:00, documentarul prezintă călătoria omului pe Lună într-o manieră inedită, bazată pe înregistrările audio și video transmise în exclusivitate, nemaivăzute până acum.

12
/07
/19

44 de filme de scurt-metraj fac parte din selecția Filmul de Piatra #12 – Camp Edition! Dintr-un număr-record de 210 filme înscrise în festival, criticul de film Flavia Dima și directorul festivalului Andrei Dăscălescu au selecționat cele mai bune filme de scurtmetraj din România și Republica Moldova ale ultimului an.

09
/07
/19

Distribuită de Vertical Entertainment, filmul de acțiune „ANNA, regizat de Luc Besson, va avea premiera pe marile ecrane din România pe 19 iulie.

09
/07
/19

Peter Parker revine la Cinema City în rolul supereroului prietenos în „Spider-Man: Far From Home”, următorul capitol al seriei care se continuă după acțiunea din „Avengers: Endgame”. Deși decide să se alăture celor mai buni prieteni ai lui într-o vacanță europeană, planul lui de a renunța la statutul de supererou pentru câteva săptămâni este lăsat în urmă rapid când acceptă să îl ajute pe Nick Fury să descopere misterul atacurilor care creează haos pe continent.

Page 1 of 24112345...102030...Last »