„Bucuria” lui Pippo Delbono
https://www.ziarulmetropolis.ro/bucuria-lui-pippo-delbono/

„Acest spectacol a renăscut pe moartea lui Bobò”. Am încercat în „La Gioia“ să redau sufletul lui. El este aici, trăieşte încă, prin memoria, prin viaţa sa.

Un articol de Monica Andronescu|8 iunie 2023

Spectacolul începe după dispariția lui. Este o bucurie în care se amestecă elemente. Absența sa a devenit o prezență foarte puternică. Este o înmormântare cu elemente de bucurie, în care simțim prezența lui Bobò.”

Este mărturisirea lui Pippo Delbono, artistul total, care construiește pe scenă un tip de teatru personal, unic, un tip de spectacol/poem în care arta teatrală se redefinește și se transformă într-o confesiune stranie, în care fiecare cuvânt, și fiecare gest, și fiecare imagine, și fiecare floare, și fiecare emoție, și tristețea, și bucuria, totul capătă energia unei explozii ce urmează să se întâmple și să spulbere ordinea cunoscută.

Spectacolul despre care Pippo Delbono spune „este ultimul reper al unui drum pe care îl parcurg de peste 20 de ani”, „La Gioia”/ „Bucuria”, a fost prezentat la Timișoara, care în acest an este Capitală Culturală Europeană, în cadrul programului Anotimpurile FEST-FDR, la Sala Mare a Teatrului Național.

„Vreau să o iau de la capăt după moartea lui Bobò, pentru a crea o nouă dimensiune a vieții posibile. Dar spectacolul renaște și pentru că a fost complet regândit după moartea lui”. Bobò, omul care i-a schimbat viața lui Pippo Delbono, și-a petrecut mai bine de 40 de ani din viață într-un azil de psihiatrie din Aversa, lângă Napoli. De aici l-a luat Pippo Delbono în urmă cu mai bine de 20 de ani și el i-a devenit cel mai important partener de scenă. Era surdomut și analfabet.

„Misterul a ceea ce se întâmplă după moarte continuă în budism și în creștinism. Dar când vezi că unul dintre cei apropiați ție dispar, simți absența oamenilor, un vid. Am simțit asta și după dispariția mamei și a altor oameni care mi-au influențat viața. Mintea nu poate să înțeleagă așa ceva la nivel spiritual. Simți prezența celui dispărut, simți ceva care continuă și este dificil să numești acele lucruri. Nu putem înlocui morții, ei sunt plecați, dar, în teatru, categoriile spațiului și timpului se deplasează și pot deveni altceva. Bobò este aici, cu noi. Cum, nu știu, dar este aici, în inima noastră. Îl simțim în stomac, în amintiri. El aduce cu el marele mister, secretul teatrului. N-ar putea să moară niciodată, deja, când era viu era situat într-un alt spațiu și alt timp. El plecase acolo dinainte. El era un mort viu când era deja în viață. Și-a continuat călătoria și trăiește în necunoscut și în mister.”

O căutare disperată, un strigăt după fericire, un amestec de neputință cu speranță, un om închis într-o cușcă, mormane de haine din care oamenii lipsesc, o mare de frunze uscate și o scenă plină de flori superbe de plastic, ca un mormânt mare și vesel în care simți o prezență apăsătoare. Și un om care, cu vocea lui magică, umple spațiul dintre lumi: „Marea noastră, care nu ești în ceruri…” Poemul straniu ca o rugăciune laică al lui Erri De Luca adâncește golul care se deschide în față mascat de căutarea unei bucurii care nu există. „Dov’è la gioia?” rămâne strigătul pe care-l iei cu tine. Unde e bucuria? „Eu întreb unde este: în mine? În afara mea? Lumea e plină de tristețe, de neliniște, de durere, de nedreptate, de rasism, de furie. Unde se află această bucurie? Tot ce vedem sunt oameni care se închid, ziduri care se ridică.”

O căutare a bucuriei, dincolo de sentimentul morții și al neputinței, care străbate fiecare secundă dintr-un spectacol din care păstrezi pentru totdeauna refrenul din „Maldita primavera”, interpretat pe scenă cu o stranietate imposibil de uitat, acesta este sensul din „La Gioia”.

„Am ales să dau spectacolului titlul „Bucuria” – un cuvânt care mă sperie, care îmi amintește de poze de familie, de copii veseli, de peisaje vesele. Toți sunt morți, toți sunt falși (…) Această „La Gioia”, această bucurie sau, cum îmi place să spun, „drum către bucurie” este un spectacol care trece prin durere, care luptă pentru a o descoperi, pentru a ajunge la ea.”

Iar tipul de teatru pe care-l face Pippo Delbono, extrem de personal, cu căutări viscerale, este o formă de metabolizare artistică a durerii, a tristeții, a depresiei, a iubirii.

„Lupt în continuare cu pesimismul, iar în „Bucuria“ povestesc această tristețe. Încă lupt pentru a ieși din tristețe și sper că voi reuși.”

01
/11
/24

Începutul anului 2025 aduce în atenția publicului un eveniment unic, ce va reuni două figuri emblematice ale cercetării științifice și spirituale contemporane. Profesorul neurolog și psihiatru Dumitru Constantin-Dulcan, autorul cărții „Inteligența materiei”, și Neale Donald Walsch, autorul celebrei serii internaționale „Conversații cu Dumnezeu”, vor oferi o experiență de neuitat la Sala Palatului.

31
/10
/24

Festivalul SoNoRo începe mâine, 1 noiembrie 2024, cu un concert care deschide ediția nr. 19, intitulată Ex libris, la Palatul Bragadiru. Concertul „Păstorii nopții”, inspirat de cartea cu același titlu a scriitorului brazilian Jorge Amado, va fi susținut de Alexis Cárdenas & RECOVECO. Festivalul se va desfășura în București până în 11 noiembrie, apoi va continua în Cluj-Napoca în perioada 12-17 noiembrie.

30
/10
/24

PROFIL Pe actorul Robert Oprea îl puteți vedea la Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiești, în spectacole precum „Ivanov” sau „Birlic”. De asemenea, îl puteți descoperi în „Cântăreața cheală” sau „Crimă la Howard Johnson”. Mai nou, face parte din distribuția spectacolului independent „Orfani” de Dennis Kelly, regizat de Laura Ducu, găzduit de Teatrelli. Despre provocările aduse de noul rol și despre drumul său în teatru am discutat într-un dialog pe care vă invităm să-l citiți.

30
/10
/24

Pe 22 octombrie 2024, la ora 17.00, Asociația Narative a lansat website-ul www.lumilaintersecții.ro în cadrul unui eveniment public care s-a desfășurat la Biblioteca Centrală Universitară „Eugen Todoran” din Timișoara.

29
/10
/24

Anastasia Dade este actriță și aduce pe scenă autenticitate și emoție în rolul său din „Papiloma Party”, un proiect care deschide discuții despre educația sexuală și sănătatea publică.

29
/10
/24

Institutul Cultural Român a acordat duminică, 27 octombrie, în cadrul celei de-a XII-a ediții aFestivalului Internațional de Literatură și Traducere de la Iași – FILIT, pentru al treilea an consecutiv, Premiul pentru cea mai bună traducere a unei cărți din limba română, inițiativă a Institutului Cultural Român care urmărește recunoașterea impactului literaturii române în lume, prin efortul exemplar al traducătorilor, excelenți ambasadori ai cărților românești în afara granițelor țării.

23
/10
/24

Timp de trei zile, între 1 și 3 noiembrie, Bucureștiul va fi transformat într-o platformă de expresie culturală, care va aduce arta în prim-planul vieții urbane, cu evenimente desfășurate în diferite locuri din oraș, la care accesul este gratuit.

23
/10
/24

Editura Litera anunță, în regim de sincronicitate cu edițiile internaționale, apariția volumului „Patriot”, memoriile disidentului rus Aleksei Navalnîi. Cartea, îngrijită de soția acestuia, Iulia Navalnaia, reprezintă un moment în sine în istoria recentă și în lumea editorială.

22
/10
/24

Pornind de la arhiva de istorie orală coordonată de scriitoarea Smaranda Vultur, un grup multidisciplinar de artiști recontextualizează povestea Anei Cumpănaș, o veritabilă femme fatale din Banat, care a contribuit la uciderea celui mai mare gangster din America, John Dillinger, în 1934, la Chicago.