Bufonii lui Gigi
https://www.ziarulmetropolis.ro/bufonii-lui-gigi/

Am fost la premiera spectacolului „Folia, Shakespeare & co.” al coregrafului, balerinului, profesorului Gigi Căciuleanu, mare maestru internaţional, directorul artistic al Baletului Naţional din Chile, dar nu numai, om care se împarte, dacă nu se sfâşie, între munca sa din America Latină, Paris, Bucureşti, Constanţa şi aşa mai departe.

Un articol de Andrei Crăciun|24 Aprilie 2014

Gigi Căciuleanu a fost decorat cu titlul de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor, în Franţa, dar şi cu Steaua României în grad de Cavaler.

Pot vedea arta într-un spectacol precum cel de miercuri de la Teatrul Metropolis, deși nu e arta mea. S-a dansat îndrăcit, curajos, pe viață și pe moarte, s-a interpretat un Shakespeare inedit, într-o engleză clasică, pentru care sunt greu de găsit și vorbitori și ascultători.

O pot vedea, deși nu e arta mea. Mă tulbură istoriile pe care oamenii reușesc să le scrie cu trupurile lor, mă încântă selecția unor texte din Marele Will în care abundă tema bufonului, singurul precum știm care chiar spune adevărul.

Știți poate ce este folia. Și-a avut gloria două veacuri. Cine, de acum, mai poate spera la o asemenea șansă postumă? Spectacolul e greu, se destramă la un moment dat inclusiv globul pământesc și fiecare rămâne cu meridianul personal, cu bufonul din el, cu Cupidonul chinuindu-l, cu toată acea nebunie pe care doar iubirea, de când lumea, o cuprinde.

Când târfele sfințesc altare

Dansatorii lui Gigi Căciuleanu au reușit să dea totul. Shakespeare, care tocmai a împlinit primele patru secole și jumătate de nemurire, are, precum cunoaștem, texte de o acută eternitate.

Iată de pildă penultima secvență din spectacolul lui Gigi. E actul III, scena II din Regele Lear. Îi putem spune fără să exagerăm și aria nebunului.

Text: „Când popii scot panglici pe nas/ Și cârciumarii vinu-l strică/ Când croitorii n-au chembrică/ Să facă lorzilor obraz/ Când fetele nu știu de frică/ Și fac vrăji noaptea la pârleaz/ Când tot ce-i drept în strâmb se schimbă/ Și-i plină țara de datornici/ Când cei cu otrăvită limbă/ La-nalte cinuri toți sunt spornici;/ Când ni s-au boierit pungașii/ Și umplu strada cămătarii;/ Și când se plâng enoriașii/ Că târfele sfințesc altare;/ Păi, Albioane prea-nălțate/Se uită lumea să te vadă,/ Tu cel mai frunte-ntre regate/ Cât te mai lași călcat pe coadă?”.

E ceva aici care s-ar cuveni rescris?

Folia Copyright Simion Buia - 0763654920-0467

Gigi Căciuleanu, la Teatrul Metropolis, în timpul repetiţiilor pentru „Folia, Shakespeare & co.“. Foto: Simion Buia

La finalul premierei, Gigi Căciuleanu a urcat scena și a spus câteva cuvinte. Era emoționant, și-a admis intimitatea cu viața bufonilor, a mulțumit cui se cuvenea, și a mărturisit că fiecare cuvânt din Shakespeare e o fereastră care deschide o ușă care deschide o altă fereastră care deschide o altă ușă. Iar la sfârșit s-ar putea să te întâlnești cu tine.

Pentru cine nu are exercițiul unei asemenea filosofii nu în versuri, ci în trupuri de oameni, spectacolul poate îngrozitor plictisi. Totul însă, totul, nu-i așa?, se învață.

La urmă vine actul III, scena IV din Romeo și Julieta, când stă pentru totdeauna spus: “Este atât de târziu încât putem/Să spunem că-i devreme… Noapte bună”.

Foto de la repetiţiile pentru spectacolul „Folia, Shakespeare & co.” – Simion Buia

18
/02
/19

Unul dintre cei mai mari dirijori români, CRISTIAN MANDEAL – care se bucură de peste 45 de ani de activitate, în care a dirijat sute de concerte pe 4 continente, în 35 de ţări – și tânărul violoncelist român ȘTEFAN CAZACU (25 de ani), care cântă pe un violoncel creat în urmă cu 101 ani, la Torino (Italia), de către lutierul Georg Ullman – își dau întâlnire pe scena Sălii Radio, într-un concert extraordinar prezentat vineri, 22 februarie (19.00), alături de ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO.

17
/02
/19

CRONICĂ DE FILM În „Marele Dictator” (1940), Chaplin îl parodia pe Hitler. Scena jocului macabru cu globul pământesc folosit ca balon a devenit cult. Un portret sarcastic al unui om diabolic care influenţează întreaga lume face şi regizorul Adam McKay în „Vice”, o satiră la adresa fostului vicepreşedinte american Dick Cheney.

14
/02
/19

Actorul George Ivașcu, directorul Teatrului Metropolis din București, împlinește 51 de ani, pe 15 februarie. Șase artiști care au un impact uriaș asupra repertoriului teatrului: directorul de scenă Victor Ioan Frunză, scenografa Adriana Grand, regizoarea Chris Simion-Mercurian, actrița, regizoarea și dramaturgul Lia Bugnar, actorul și regizorul Emanuel Pârvu și dramaturgul și regizorul Mimi Brănescu, povestesc câteva întâmplări cu George Ivașcu.

13
/02
/19

Biletele puse în vânzare pentru concertul de jazz „Tenderly”, susținut de Luiza Zan Trio pe 14 februarie, la ora 20:00 la ARCUB s-au epuizat. „Joy of Life” - următorul concert din programul stagiunii de jazz ARTIST IN RESIDENCE, organizat de Primăria Capitalei prin ARCUB, va fi susținut de trioul de senzație al artistului Petrică Andrei în data de 28 februarie, ora 20:00, la ARCUB, Sala Mare.

13
/02
/19

Duminică, 17 februarie (17.00), îndrăgostiții de toate vârstele sunt invitați la Sala Radio la tradiționalul concert de Dragobete, oferit în fiecare an în luna februarie de Orchestra de Muzică Populară Radio. Sub bagheta dirijorului Adrian Grigoraş concertul prezentat de Orchestra de Muzică Populară Radio sub titlul „DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” va fi susţinut de tineri artişti şi cupluri deja cunoscute ale scenei folclorice românești.

13
/02
/19

Opera Națională București desfășoară în perioada 11 februarie - 30 iunie 2019 un proiect cultural propriu în contextul preluării de către România a președinției Consiliului Uniunii Europene. Spectacolele acestei săptămâni, 11 februarie – 17 februarie 2019 sunt dedicate Austriei, considerată în întreaga lume ca fiind „țara muzicii”. Mozart, Haydn, Schubert, Bruckner sau Mahler s-au născut în Austria.

Page 1 of 77612345...102030...Last »