Bufonii lui Gigi
https://www.ziarulmetropolis.ro/bufonii-lui-gigi/

Am fost la premiera spectacolului „Folia, Shakespeare & co.” al coregrafului, balerinului, profesorului Gigi Căciuleanu, mare maestru internaţional, directorul artistic al Baletului Naţional din Chile, dar nu numai, om care se împarte, dacă nu se sfâşie, între munca sa din America Latină, Paris, Bucureşti, Constanţa şi aşa mai departe.

Un articol de Andrei Crăciun|24 aprilie 2014

Gigi Căciuleanu a fost decorat cu titlul de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor, în Franţa, dar şi cu Steaua României în grad de Cavaler.

Pot vedea arta într-un spectacol precum cel de miercuri de la Teatrul Metropolis, deși nu e arta mea. S-a dansat îndrăcit, curajos, pe viață și pe moarte, s-a interpretat un Shakespeare inedit, într-o engleză clasică, pentru care sunt greu de găsit și vorbitori și ascultători.

O pot vedea, deși nu e arta mea. Mă tulbură istoriile pe care oamenii reușesc să le scrie cu trupurile lor, mă încântă selecția unor texte din Marele Will în care abundă tema bufonului, singurul precum știm care chiar spune adevărul.

Știți poate ce este folia. Și-a avut gloria două veacuri. Cine, de acum, mai poate spera la o asemenea șansă postumă? Spectacolul e greu, se destramă la un moment dat inclusiv globul pământesc și fiecare rămâne cu meridianul personal, cu bufonul din el, cu Cupidonul chinuindu-l, cu toată acea nebunie pe care doar iubirea, de când lumea, o cuprinde.

Când târfele sfințesc altare

Dansatorii lui Gigi Căciuleanu au reușit să dea totul. Shakespeare, care tocmai a împlinit primele patru secole și jumătate de nemurire, are, precum cunoaștem, texte de o acută eternitate.

Iată de pildă penultima secvență din spectacolul lui Gigi. E actul III, scena II din Regele Lear. Îi putem spune fără să exagerăm și aria nebunului.

Text: „Când popii scot panglici pe nas/ Și cârciumarii vinu-l strică/ Când croitorii n-au chembrică/ Să facă lorzilor obraz/ Când fetele nu știu de frică/ Și fac vrăji noaptea la pârleaz/ Când tot ce-i drept în strâmb se schimbă/ Și-i plină țara de datornici/ Când cei cu otrăvită limbă/ La-nalte cinuri toți sunt spornici;/ Când ni s-au boierit pungașii/ Și umplu strada cămătarii;/ Și când se plâng enoriașii/ Că târfele sfințesc altare;/ Păi, Albioane prea-nălțate/Se uită lumea să te vadă,/ Tu cel mai frunte-ntre regate/ Cât te mai lași călcat pe coadă?”.

E ceva aici care s-ar cuveni rescris?

Folia Copyright Simion Buia - 0763654920-0467

Gigi Căciuleanu, la Teatrul Metropolis, în timpul repetiţiilor pentru „Folia, Shakespeare & co.“. Foto: Simion Buia

La finalul premierei, Gigi Căciuleanu a urcat scena și a spus câteva cuvinte. Era emoționant, și-a admis intimitatea cu viața bufonilor, a mulțumit cui se cuvenea, și a mărturisit că fiecare cuvânt din Shakespeare e o fereastră care deschide o ușă care deschide o altă fereastră care deschide o altă ușă. Iar la sfârșit s-ar putea să te întâlnești cu tine.

Pentru cine nu are exercițiul unei asemenea filosofii nu în versuri, ci în trupuri de oameni, spectacolul poate îngrozitor plictisi. Totul însă, totul, nu-i așa?, se învață.

La urmă vine actul III, scena IV din Romeo și Julieta, când stă pentru totdeauna spus: “Este atât de târziu încât putem/Să spunem că-i devreme… Noapte bună”.

Foto de la repetiţiile pentru spectacolul „Folia, Shakespeare & co.” – Simion Buia

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.