Bufonii lui Gigi
https://www.ziarulmetropolis.ro/bufonii-lui-gigi/

Am fost la premiera spectacolului „Folia, Shakespeare & co.” al coregrafului, balerinului, profesorului Gigi Căciuleanu, mare maestru internaţional, directorul artistic al Baletului Naţional din Chile, dar nu numai, om care se împarte, dacă nu se sfâşie, între munca sa din America Latină, Paris, Bucureşti, Constanţa şi aşa mai departe.

Un articol de Andrei Crăciun|24 aprilie 2014

Gigi Căciuleanu a fost decorat cu titlul de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor, în Franţa, dar şi cu Steaua României în grad de Cavaler.

Pot vedea arta într-un spectacol precum cel de miercuri de la Teatrul Metropolis, deși nu e arta mea. S-a dansat îndrăcit, curajos, pe viață și pe moarte, s-a interpretat un Shakespeare inedit, într-o engleză clasică, pentru care sunt greu de găsit și vorbitori și ascultători.

O pot vedea, deși nu e arta mea. Mă tulbură istoriile pe care oamenii reușesc să le scrie cu trupurile lor, mă încântă selecția unor texte din Marele Will în care abundă tema bufonului, singurul precum știm care chiar spune adevărul.

Știți poate ce este folia. Și-a avut gloria două veacuri. Cine, de acum, mai poate spera la o asemenea șansă postumă? Spectacolul e greu, se destramă la un moment dat inclusiv globul pământesc și fiecare rămâne cu meridianul personal, cu bufonul din el, cu Cupidonul chinuindu-l, cu toată acea nebunie pe care doar iubirea, de când lumea, o cuprinde.

Când târfele sfințesc altare

Dansatorii lui Gigi Căciuleanu au reușit să dea totul. Shakespeare, care tocmai a împlinit primele patru secole și jumătate de nemurire, are, precum cunoaștem, texte de o acută eternitate.

Iată de pildă penultima secvență din spectacolul lui Gigi. E actul III, scena II din Regele Lear. Îi putem spune fără să exagerăm și aria nebunului.

Text: „Când popii scot panglici pe nas/ Și cârciumarii vinu-l strică/ Când croitorii n-au chembrică/ Să facă lorzilor obraz/ Când fetele nu știu de frică/ Și fac vrăji noaptea la pârleaz/ Când tot ce-i drept în strâmb se schimbă/ Și-i plină țara de datornici/ Când cei cu otrăvită limbă/ La-nalte cinuri toți sunt spornici;/ Când ni s-au boierit pungașii/ Și umplu strada cămătarii;/ Și când se plâng enoriașii/ Că târfele sfințesc altare;/ Păi, Albioane prea-nălțate/Se uită lumea să te vadă,/ Tu cel mai frunte-ntre regate/ Cât te mai lași călcat pe coadă?”.

E ceva aici care s-ar cuveni rescris?

Folia Copyright Simion Buia - 0763654920-0467

Gigi Căciuleanu, la Teatrul Metropolis, în timpul repetiţiilor pentru „Folia, Shakespeare & co.“. Foto: Simion Buia

La finalul premierei, Gigi Căciuleanu a urcat scena și a spus câteva cuvinte. Era emoționant, și-a admis intimitatea cu viața bufonilor, a mulțumit cui se cuvenea, și a mărturisit că fiecare cuvânt din Shakespeare e o fereastră care deschide o ușă care deschide o altă fereastră care deschide o altă ușă. Iar la sfârșit s-ar putea să te întâlnești cu tine.

Pentru cine nu are exercițiul unei asemenea filosofii nu în versuri, ci în trupuri de oameni, spectacolul poate îngrozitor plictisi. Totul însă, totul, nu-i așa?, se învață.

La urmă vine actul III, scena IV din Romeo și Julieta, când stă pentru totdeauna spus: “Este atât de târziu încât putem/Să spunem că-i devreme… Noapte bună”.

Foto de la repetiţiile pentru spectacolul „Folia, Shakespeare & co.” – Simion Buia

25
/08
/15

Prima ediție a evenimentului cultural Theaterstock Bacău, desfășurată între 1 și 16 august, și-a închis porțile lăsând în urmă frânturi de muzică bună, amintirea unor spectacole bune, unele chiar foarte bune, dar și a micilor probleme cu care s-au confruntat organizatorii și participanții.

25
/08
/15

Misterul zâmbetului celebru al Mona Lisei a fost descifrat de o echipă de cercetători din Marea Britanie. Aceştia au analizat o altă pictură realizată de Leonardo da Vinci şi au ajuns la concluzia că maestrul renascentist s-a folosit de o iluzie optică.

25
/08
/15

În perioada 1-5 septembrie are loc prima ediție a Festivalului Ambasadelor, unde bucureştenii vor avea ocazia de-a face înconjurul lumii în doar câteva zile, luând parte la o sărbătoare a diversității internaționale, o aventură menită să arate Bucureştiul drept o capitală multiculturală, promotoare a dialogului intercultural.

24
/08
/15

QuartFest este primul festival dedicat în totalitate cvartetelor de coarde din România şi unul dintre foarte puţinele festivaluri de acest gen din Europa Centrală şi de Est. Ediţia de anul trecut a QuartFest s-a bucurat, în cele trei seri de festival, de prezenţa a 9 cvartete româneşti apreciate la nivel naţional şi internaţional: Rua Quartet, Cantabile Quartet, Four Season Quartet, Grazioso Quartet, Napocensis Quartet, Nuages Quartet, Q Quartet, Unique Quartet, Accord Quartet.

24
/08
/15

Woody Allen aduce pe marile ecrane povestea unui profesor de filozofie plin de îndoieli, care îşi regăseşte pofta de viaţă după ce comite un act existenţial. Filmul, scris şi regizat de cineastul în vârstă de 79 de ani, cu Joaquin Phoenix şi Emma Stone în distribuţie, va avea premiera în cinematografe pe 28 august.

24
/08
/15

„Filmul poate salva viaţa”, crede Răzvan Georgescu, unul dintre cei mai importanţi regizori români de documentare. Mărturiseşte că lucrul la „Testimonial” (2008) şi, mai apoi, la „Paşaport de Germania” (2014) l-a ajutat în lupta împotriva tumorii cerebrale maligne cu care a fost diagnosticat în urmă cu câţiva ani.

24
/08
/15

Cea de-a treia ediție a Concursului Internațional de Canto ,,Le Grand Prix de l’Opéra” s-a încheiat aseară la Opera Națională București, juriul internațional desemnându-i pe câștigătorii competiției din acest an. Premiul întâi a fost câștigat de soprana Deirdre Judith Angenent din Olanda.

24
/08
/15

Astăzi, 24 august, se joacă în cadrul festivalului de teatru independent (de orice) – Undercloud primul spectacol din secțiunea „Focus Moldova“ – „Nekrotitanium“, în regia Luminiței Țîcu. În zilele următoare, sunt programate celelalte două spectacole din Focus Moldova: „Sex & Perestroika“

23
/08
/15

Am douăzeci de ani și învăț istoria politică a diferite țări din Europa la Universitatea din București. Am de scris o lucrare de semestru. Trebuie să aleg un stat pe care să îl studiez. Fără absolut niciun motiv, aleg Suedia. Nu am nicio șansă să ajung vreodată în Suedia, cu atât mai mult cu cât nici nu îmi doresc așa ceva.