Călătorie în „Țara Rutubaga”
https://www.ziarulmetropolis.ro/calatorie-in-tara-rutubaga/

Spectacolul „Țara Rutubaga. Hoinăreală în zig-zag” propune nivele de lectură care-l fac captivant pentru o audienţă fără limită de vârstă, de la copii, la adolescenţi şi adulţi. Premiera va avea loc sâmbătă, 10 aprilie 2021, de la ora 18, cu respectarea riguroasă a condiţiilor de protecţie sanitară în vigoare.

Un articol de Liliana Matei|30 martie 2021

„Nici chiar regii Egiptului, cu toate cămilele lor cățărătoare și cu toate șopârlele lor de mare viteză, pestrițe și norocoase, n-au făcut o călătorie ca asta”, promit artiștii –păpușari care repetă în aceste zile pentru viitoarea premieră a Teatrului pentru Copii și Tineret Merlin: „Țara Rutubaga. Hoinăreală în zig-zag”, un spectacol în regia lui Levente Kocsárdi.

O familie disfuncțională, aproape obișnuită, în bucătăria ei, după un mic dejun „cu cafea și prăjiturele”: toate închipuite! Toți ai casei în care „clanțele deschid ușile, iar fumul iese pe horn”  stau cu ochii în telefoane, butonează, scroll-ează, își verifică like-urile și, poate, își trimit unii altora inimioare virtuale: o scenă atât de familiară azi, încât e greu să nu te vezi în ea. Fiecare, în telefonul lui, în lumea lui. Cum să ne recuperăm acel ”împreună”, scindat de ecrane, rețele de socializare, gadgeturi noi și dependențe virtuale? „Să ne jucăm!”. O carte, plăcerea redescoperită a lecturii, câteva povești, multă imaginație și joacă adevărată. Legumele, lingurile, coada de mătură și tot ce  se mai găsește prin bucătărie devin personaje și vehicule spre poveste, bucătăria însăși se preschimbă într-un spațiu fantastic, o altă țară a minunilor. Așa că „i-au lăsat să se boteze singuri”, iar pregătirea unui prânz… aproape obișnuit a devenit o aventură: Dă-mi Securea, Te Rog Dă-mi,  Nu Mă-ntreba Nimic și toți ai casei pornesc, pe șinele în zig-zag, spre Țara Rutabaga, un loc fascinant, din care nimeni n-ar mai vrea să plece vreodată. Trec prin Țara de Sus și de Jos, prin Țara Culegătorilor de Baloane, prin cea a Clovnilor de Circ și ajung în satul Ficat cu Ceapă, unde-l întâlnesc pe Orbul cu Fața de Cartof, află care-i rostul generozității, al bunătății, și care-i adevărata orbire,  despre acceptare, empatie, fericire și familie, ce puteri au năzdrăvăniile din piele-aurită de căprioară, ce se-ntâmplă dacă strănuți când nu trebuie în fața cui nu trebuie,  cum a fost  la nunta Păpușii de Cârpă cu Coadă de Mătură și cum te dai, în sus, pe toboganul Lunii. Toate, într-o zi aproape obișnuită, de la micul dejun, la prânz.

Spectacolul e un puzzle scenic din opt Povești  din Țara Rutabaga (titlul original: „Rootabaga Stories”), carte a  lui Carl Sandburg (1878-1967), scriitor, jurnalist, poet suedezo-american, triplu laureat cu Premiul Pulitzer și deținător al unui trofeu Grammy. Cartea, apărută în 1922, a fost publicată în România în 1969 și nu a mai fost niciodată reeditată în limba română, devenind astăzi o carte pe cât de frumoasă, pe atât de rară. Cele opt povești au fost adaptate și dramatizate pentru spectacol de Simona Donici și „pigmentate” cu  jucăușe inserții de slam-poetry de Mirela Iacob. Muzica originală a spectacolului este compusă de Levente Kocsárdi, iar decorul este creația lui Bajko Attila, la fel ca și foarte inspiratele păpuși construite de Tomos Tűnde. O excelentă trupă de actori-păpușari colorează cu fantezia ei Țara Rutabaga: Mădălina Ghițescu Petre, Cristi Brătoiu, Raul Lăzărescu, Raluca Grumăzescu, Raul Bastean, Luana Uncruțiu, Robert Copoț. Asistența de regie și complicatul reglaj al finețurilor păpușărești au fost misiunea Mariei Gornic. Echipa de creație este întregită de Sebastian Hamburger (video-proiecții), Lucian Moga (light-design). La pupitrul tehnic stau: Ion Chipăilă (lumini), Aurelian Giuchici (sunet) și Alexandru Uncruțiu (operare video).

„Este primul spectacol în România inspirat de cartea lui Carl Sandburg și prima montare dintr-o trilogie Rutabaga pe care am gândit-o de câțiva ani. Întâia călătorie în zig-zag prin Rutabaga  propune redescoperirea unor sentimente profunde, a unor obișnuințe bune precum mâncatul sănătos, plăcerea lecturii și a timpului-împreună, a unor valori precum altruismul și acceptarea diversității, o pledoarie pentru carte, joacă și evadarea în fantastic ca antidot  la plictiseală, la refugiul în internet, fast-food și înstrăinare, un ghid imaginar de călătorie  pentru orice familie mai mult sau mai puțin (dis)funcțională”, explică regizorul Levente Kocsárdi. Regizor, actor, compozitor, Levente Kocsárdi a jucat mai mult de o sută de roluri în maghiară și română, a regizat piese clasice și contemporane, musical, theater-concert, animație, monodrame. Este director de scenă al companiei independente Arte-Factum și al stagiunii independente Nocturnalii.

Foto © Alin Zelenco & Teatrul Merlin

07
/11
/13

Adele: Capitolele 1 și 2 (La Vie d'Adèle: titlul original, Blue Is The Warmest Color, titlul în limba engleză), câştigătorul Palme d’Or 2013, a stârnit o serie de controverse încă de la terminarea filmărilor, având în vedere subiectul, relaţia dintre două adolescente.

06
/11
/13

CRONICĂ DE TEATRU „Deseori neobservat” ne vorbeşte despre desfigurarea fiinţei sub apăsarea uneia dintre cele mai mari nedreptăţi din istoria umanităţii. Tragedia este pusă în scenă atent şi mascată cu tandreţe de o meditaţie asupra vieţii.

06
/11
/13

Teatrul Metropolis din Bucureşti, condus de George Ivaşcu, a împlinit pe 1 noiembrie şase ani de existenţă. Publicul este cel care a menţinut viu teatrul, în toţi aceşti ani, şi a scris, alături de creatori, o mare poveste de succes. Pentru a marca sărbătoarea pe care o traversează, Teatrul Metropolis îi va premia pe spectatorii săi cu 6 invitaţii duble, la mai multe spectacole din repertoriul curent, pe tot parcursul lunii noiembrie.

06
/11
/13

Cele două reprezentaţii ale concertului Bellissimi, desfăşurate în cadrul Festivalului Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical „Viaţa e frumoasă!”, vor avea loc vineri, 8 noiembrie, de la ora 20.00, la Grand Cinema Digiplex şi duminică, 10 noiembrie, de la ora 19.00, la Centrul Cultural „Ion Manu” din Otopeni.

06
/11
/13

În urma întâlnirii de ieri de la Godot, care marca şi deschiderea Festivalului Naţional de Teatru Independent, am putut să-mi fac şi eu o idee despre ce cred că înseamnă pentru mine această sintagmă de teatru independent şi am decis să mă retrag din această categorie atunci când vorbesc despre creaţiile proprii.