Călătorie în „Țara Rutubaga”
https://www.ziarulmetropolis.ro/calatorie-in-tara-rutubaga/

Spectacolul „Țara Rutubaga. Hoinăreală în zig-zag” propune nivele de lectură care-l fac captivant pentru o audienţă fără limită de vârstă, de la copii, la adolescenţi şi adulţi. Premiera va avea loc sâmbătă, 10 aprilie 2021, de la ora 18, cu respectarea riguroasă a condiţiilor de protecţie sanitară în vigoare.

Un articol de Liliana Matei|30 martie 2021

„Nici chiar regii Egiptului, cu toate cămilele lor cățărătoare și cu toate șopârlele lor de mare viteză, pestrițe și norocoase, n-au făcut o călătorie ca asta”, promit artiștii –păpușari care repetă în aceste zile pentru viitoarea premieră a Teatrului pentru Copii și Tineret Merlin: „Țara Rutubaga. Hoinăreală în zig-zag”, un spectacol în regia lui Levente Kocsárdi.

O familie disfuncțională, aproape obișnuită, în bucătăria ei, după un mic dejun „cu cafea și prăjiturele”: toate închipuite! Toți ai casei în care „clanțele deschid ușile, iar fumul iese pe horn”  stau cu ochii în telefoane, butonează, scroll-ează, își verifică like-urile și, poate, își trimit unii altora inimioare virtuale: o scenă atât de familiară azi, încât e greu să nu te vezi în ea. Fiecare, în telefonul lui, în lumea lui. Cum să ne recuperăm acel ”împreună”, scindat de ecrane, rețele de socializare, gadgeturi noi și dependențe virtuale? „Să ne jucăm!”. O carte, plăcerea redescoperită a lecturii, câteva povești, multă imaginație și joacă adevărată. Legumele, lingurile, coada de mătură și tot ce  se mai găsește prin bucătărie devin personaje și vehicule spre poveste, bucătăria însăși se preschimbă într-un spațiu fantastic, o altă țară a minunilor. Așa că „i-au lăsat să se boteze singuri”, iar pregătirea unui prânz… aproape obișnuit a devenit o aventură: Dă-mi Securea, Te Rog Dă-mi,  Nu Mă-ntreba Nimic și toți ai casei pornesc, pe șinele în zig-zag, spre Țara Rutabaga, un loc fascinant, din care nimeni n-ar mai vrea să plece vreodată. Trec prin Țara de Sus și de Jos, prin Țara Culegătorilor de Baloane, prin cea a Clovnilor de Circ și ajung în satul Ficat cu Ceapă, unde-l întâlnesc pe Orbul cu Fața de Cartof, află care-i rostul generozității, al bunătății, și care-i adevărata orbire,  despre acceptare, empatie, fericire și familie, ce puteri au năzdrăvăniile din piele-aurită de căprioară, ce se-ntâmplă dacă strănuți când nu trebuie în fața cui nu trebuie,  cum a fost  la nunta Păpușii de Cârpă cu Coadă de Mătură și cum te dai, în sus, pe toboganul Lunii. Toate, într-o zi aproape obișnuită, de la micul dejun, la prânz.

Spectacolul e un puzzle scenic din opt Povești  din Țara Rutabaga (titlul original: „Rootabaga Stories”), carte a  lui Carl Sandburg (1878-1967), scriitor, jurnalist, poet suedezo-american, triplu laureat cu Premiul Pulitzer și deținător al unui trofeu Grammy. Cartea, apărută în 1922, a fost publicată în România în 1969 și nu a mai fost niciodată reeditată în limba română, devenind astăzi o carte pe cât de frumoasă, pe atât de rară. Cele opt povești au fost adaptate și dramatizate pentru spectacol de Simona Donici și „pigmentate” cu  jucăușe inserții de slam-poetry de Mirela Iacob. Muzica originală a spectacolului este compusă de Levente Kocsárdi, iar decorul este creația lui Bajko Attila, la fel ca și foarte inspiratele păpuși construite de Tomos Tűnde. O excelentă trupă de actori-păpușari colorează cu fantezia ei Țara Rutabaga: Mădălina Ghițescu Petre, Cristi Brătoiu, Raul Lăzărescu, Raluca Grumăzescu, Raul Bastean, Luana Uncruțiu, Robert Copoț. Asistența de regie și complicatul reglaj al finețurilor păpușărești au fost misiunea Mariei Gornic. Echipa de creație este întregită de Sebastian Hamburger (video-proiecții), Lucian Moga (light-design). La pupitrul tehnic stau: Ion Chipăilă (lumini), Aurelian Giuchici (sunet) și Alexandru Uncruțiu (operare video).

„Este primul spectacol în România inspirat de cartea lui Carl Sandburg și prima montare dintr-o trilogie Rutabaga pe care am gândit-o de câțiva ani. Întâia călătorie în zig-zag prin Rutabaga  propune redescoperirea unor sentimente profunde, a unor obișnuințe bune precum mâncatul sănătos, plăcerea lecturii și a timpului-împreună, a unor valori precum altruismul și acceptarea diversității, o pledoarie pentru carte, joacă și evadarea în fantastic ca antidot  la plictiseală, la refugiul în internet, fast-food și înstrăinare, un ghid imaginar de călătorie  pentru orice familie mai mult sau mai puțin (dis)funcțională”, explică regizorul Levente Kocsárdi. Regizor, actor, compozitor, Levente Kocsárdi a jucat mai mult de o sută de roluri în maghiară și română, a regizat piese clasice și contemporane, musical, theater-concert, animație, monodrame. Este director de scenă al companiei independente Arte-Factum și al stagiunii independente Nocturnalii.

Foto © Alin Zelenco & Teatrul Merlin

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.