Călătorie în „Țara Rutubaga”
https://www.ziarulmetropolis.ro/calatorie-in-tara-rutubaga/

Spectacolul „Țara Rutubaga. Hoinăreală în zig-zag” propune nivele de lectură care-l fac captivant pentru o audienţă fără limită de vârstă, de la copii, la adolescenţi şi adulţi. Premiera va avea loc sâmbătă, 10 aprilie 2021, de la ora 18, cu respectarea riguroasă a condiţiilor de protecţie sanitară în vigoare.

Un articol de Liliana Matei|30 martie 2021

„Nici chiar regii Egiptului, cu toate cămilele lor cățărătoare și cu toate șopârlele lor de mare viteză, pestrițe și norocoase, n-au făcut o călătorie ca asta”, promit artiștii –păpușari care repetă în aceste zile pentru viitoarea premieră a Teatrului pentru Copii și Tineret Merlin: „Țara Rutubaga. Hoinăreală în zig-zag”, un spectacol în regia lui Levente Kocsárdi.

O familie disfuncțională, aproape obișnuită, în bucătăria ei, după un mic dejun „cu cafea și prăjiturele”: toate închipuite! Toți ai casei în care „clanțele deschid ușile, iar fumul iese pe horn”  stau cu ochii în telefoane, butonează, scroll-ează, își verifică like-urile și, poate, își trimit unii altora inimioare virtuale: o scenă atât de familiară azi, încât e greu să nu te vezi în ea. Fiecare, în telefonul lui, în lumea lui. Cum să ne recuperăm acel ”împreună”, scindat de ecrane, rețele de socializare, gadgeturi noi și dependențe virtuale? „Să ne jucăm!”. O carte, plăcerea redescoperită a lecturii, câteva povești, multă imaginație și joacă adevărată. Legumele, lingurile, coada de mătură și tot ce  se mai găsește prin bucătărie devin personaje și vehicule spre poveste, bucătăria însăși se preschimbă într-un spațiu fantastic, o altă țară a minunilor. Așa că „i-au lăsat să se boteze singuri”, iar pregătirea unui prânz… aproape obișnuit a devenit o aventură: Dă-mi Securea, Te Rog Dă-mi,  Nu Mă-ntreba Nimic și toți ai casei pornesc, pe șinele în zig-zag, spre Țara Rutabaga, un loc fascinant, din care nimeni n-ar mai vrea să plece vreodată. Trec prin Țara de Sus și de Jos, prin Țara Culegătorilor de Baloane, prin cea a Clovnilor de Circ și ajung în satul Ficat cu Ceapă, unde-l întâlnesc pe Orbul cu Fața de Cartof, află care-i rostul generozității, al bunătății, și care-i adevărata orbire,  despre acceptare, empatie, fericire și familie, ce puteri au năzdrăvăniile din piele-aurită de căprioară, ce se-ntâmplă dacă strănuți când nu trebuie în fața cui nu trebuie,  cum a fost  la nunta Păpușii de Cârpă cu Coadă de Mătură și cum te dai, în sus, pe toboganul Lunii. Toate, într-o zi aproape obișnuită, de la micul dejun, la prânz.

Spectacolul e un puzzle scenic din opt Povești  din Țara Rutabaga (titlul original: „Rootabaga Stories”), carte a  lui Carl Sandburg (1878-1967), scriitor, jurnalist, poet suedezo-american, triplu laureat cu Premiul Pulitzer și deținător al unui trofeu Grammy. Cartea, apărută în 1922, a fost publicată în România în 1969 și nu a mai fost niciodată reeditată în limba română, devenind astăzi o carte pe cât de frumoasă, pe atât de rară. Cele opt povești au fost adaptate și dramatizate pentru spectacol de Simona Donici și „pigmentate” cu  jucăușe inserții de slam-poetry de Mirela Iacob. Muzica originală a spectacolului este compusă de Levente Kocsárdi, iar decorul este creația lui Bajko Attila, la fel ca și foarte inspiratele păpuși construite de Tomos Tűnde. O excelentă trupă de actori-păpușari colorează cu fantezia ei Țara Rutabaga: Mădălina Ghițescu Petre, Cristi Brătoiu, Raul Lăzărescu, Raluca Grumăzescu, Raul Bastean, Luana Uncruțiu, Robert Copoț. Asistența de regie și complicatul reglaj al finețurilor păpușărești au fost misiunea Mariei Gornic. Echipa de creație este întregită de Sebastian Hamburger (video-proiecții), Lucian Moga (light-design). La pupitrul tehnic stau: Ion Chipăilă (lumini), Aurelian Giuchici (sunet) și Alexandru Uncruțiu (operare video).

„Este primul spectacol în România inspirat de cartea lui Carl Sandburg și prima montare dintr-o trilogie Rutabaga pe care am gândit-o de câțiva ani. Întâia călătorie în zig-zag prin Rutabaga  propune redescoperirea unor sentimente profunde, a unor obișnuințe bune precum mâncatul sănătos, plăcerea lecturii și a timpului-împreună, a unor valori precum altruismul și acceptarea diversității, o pledoarie pentru carte, joacă și evadarea în fantastic ca antidot  la plictiseală, la refugiul în internet, fast-food și înstrăinare, un ghid imaginar de călătorie  pentru orice familie mai mult sau mai puțin (dis)funcțională”, explică regizorul Levente Kocsárdi. Regizor, actor, compozitor, Levente Kocsárdi a jucat mai mult de o sută de roluri în maghiară și română, a regizat piese clasice și contemporane, musical, theater-concert, animație, monodrame. Este director de scenă al companiei independente Arte-Factum și al stagiunii independente Nocturnalii.

Foto © Alin Zelenco & Teatrul Merlin

13
/09
/22

Vineri, 16 septembrie, de la ora 16.00, în prezența lui Gabriel Liiceanu, magazinul Humanitas-Takumi Lipscani 42 se va adăuga lanțului de librării Humanitas. Un parter, trei etaje de cărți și încă un etaj ocupat de Takumi, unul dintre cele mai mari și mai rafinate magazine de cadouri japoneze din Europa. 350 de metri pătrați dedicați cărților și celor mai frumoase cadouri.

12
/09
/22

Numărul 7-8 al revistei Teatrul azi* este gata de lectură! Dar începutul stagiunii 2022-2023 nu anunţă doar apariţia unei noi ediţii, ci şi câteva schimbări editoriale. Astfel, publicaţia ia startul toamnei cu o structură tematică actualizată şi un nou aspect vizual!

12
/09
/22

GREEN HOURS LIVE(S) caută povești și istorii personale legate de Green Hours, pe care le va transforma într-o instalație multimedia.

09
/09
/22

CENTENAR La 100 de ani de la nașterea lui Marin Preda, ne amintim de arta și de universului unui prozator unic. Ziarul Metropolis vă prezintă un dialog de arhivă despre relația scriitorului cu teatrul.

09
/09
/22

Muzeul Național al Literaturii Române din București va organiza, în perioada 12 – 18 septembrie 2022, cea de-a XI-a ediție a Târgului Național al Cărții de Poezie și a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Poezie București (FIPB).

09
/09
/22

Experimente audiovizuale inovatoare care abordează în maniere adesea surprinzătoare problematici relevante pentru lumea contemporană, scurtmetrajele incluse anul acesta în Competiția Internațională BIEFF propun noi perspective asupra stării de echilibru fragil – definitorie pentru momentul istoric pe care îl traversăm.