Camera groazei. E ceva putred în Danemarca
https://www.ziarulmetropolis.ro/camera-groazei-e-ceva-putred-in-danemarca/

CRONICĂ DE FILM. „Camera groazei”, un film danez cu succes la publicul din ţara sa, este un thriller care bifează corect, dar fără vervă şi originalitate, mărcile genului. Filmul lui Mikkel Norgaard se păstrează într-o zonă mainstream şi afişează o sfioşenie surprinzătoare, atât narativ, cât şi vizual.

Un articol de Ionuţ Mareş|27 August 2014

Un thriller poate fi considerat bun dacă regizorul jonglează cu lejeritate cu principalele convenții ale genului, oferind publicului exact ceea ce așteaptă. Un thriller este însă excepțional dacă autorul său reevaluează cu dexteritate aceleași jaloane și oferă un produs proaspăt și surprinzător.

Promovat ca lider în box office-ul din Danemarca în 2013, „Camera groazei” (”The Keeper of Lost Causes”), în regia lui Mikkel Norgaard, se califică, la limită, doar în prima categorie.

Adaptare a unui best seller din 2007 – al unui autor danez, Jussi Adler-Olsen, aparent influențat de mult mai celebrul scriitor și jurnalist suedez Stieg Larsson -, filmul bifează – corect, dar fără vervă – o bună parte din mărcile care au consacrat genul, inclusiv cu accentele sale scandinave.

De la detectivul rebel și super-meseriaș, traumatizat de moartea unui coleg și de povara cazurilor întâlnite de-a lungul carierei, și investigația sa pe cont propriu, până la psihopatul cu intenții vindicative (și chipul terifiant) și redeschiderea unui caz vechi de dispariție (sinucidere sau crimă?) – toate sunt prezente în „Camera groazei”.

Filmul este îndatorat peliculei suedeze „The Girl with the Dragon Tattoo” (2009), și asta în primul rând pentru că ambele au același scenarist – Nikolaj Arcel.

Spre deosebire însă de antrenantul film al lui Niels Arden Oplev – după care a făcut un remake și David Fincher în 2011 -, „Camera groazei” se desfășoară într-o zonă mult mai mainstream, de unde probabil și succesul său de public.

Psihologia și traiectoria personajelor sunt previzibile, chiar și pentru tipologiile cărora le aparțin acestea. La fel și trama narativă, care păstrează până la final o cumințenie și o sfioșenie surprinzătoare pentru premisele de la care pornește. Nu lipsesc nici notele tematice scandinave – în principal mesajul, uzat, că în subteranele unei societăți dezvoltate se ascund lucruri teribile.

Nici la nivel formal filmul nu se desprinde de masa producțiilor de gen, indiferent din ce țară ar proveni ele. Predomină tonurile întunecate, imaginile insistent-explicative și unghiurile convenționale ale camerei – astfel încât spectatorul să plece de la cinema cu senzația că nu a riscat nimic intrând la film.

Distribuit de Independența Film, „Camera groazei” poate fi văzut în cinematografe din 29 august.

INFO

Camera groazei (The Keeper of Lost Causes, Danemarca, 2013)

Regia: Mikkel Nørgaard
Cu: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Sonja Richter

Rating: ●●○○○

Foto din „Camera groazei“ – capturi film

20
/03
/19

Paul Schrader, David Lowery și Kent Jones sunt trei dintre regizorii ale căror filme vor fi proiectate în premieră în România în cadrul American Independent Film Festival. Ediția a 3-a a festivalului va avea loc între 12 și 18 aprilie, la Cinema PRO și Cinema Muzeul Țăranului din București, iar biletele vor fi disponibile în curând pe eventbook.ro și în rețeaua Eventbook.

20
/03
/19

OPINIE Pentru al doilea an consecutiv, trofeul Gopo pentru cel mai bun film ajunge la un lungmetraj care s-a remarcat în special prin succes la public, și mai puțin prin prezențe în festivaluri sau elogiile criticii. În acest caz, „Moromeții 2”, de Stere Gulea. Este reconfirmarea unei schimbări în receptarea filmului românesc.

15
/03
/19

Privind în ochi trecutul apropiat... La 30 de ani de la căderea regimurilor comuniste, discursul antisemit pare să revină în forţă în ţările Europei Centrale şi de Est. Pentru a readuce în memorie câteva dintre lecţiile uneori uitate ale trecutului, între 16 şi 19 martie, Festivalul Internaţional de Documentar și Drepturile Omului „One World Romania” şi Forumul Cultural Austriac Bucureşti propun o „Retrospectivă extraordinară Ruth Beckermann”.

15
/03
/19

Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe organizează cu ocazia ediției a treia a American Independent Film Festival, care va avea loc în București, în perioada 12-18 aprilie 2019, concursul de scenarii intitulat: WRITE A SCREENPLAY FOR.

15
/03
/19

Rulează în cinematografe (distribuit de Bad Unicorn) filmul „Păsări călătoare”, regizat de Ciro Guerra și Cristina Gallego. E o peliculă columbiană care arată douăzeci de ani din istoria tribului Wayuu din deșertul Guajira. Și ce treabă avem noi cu Wayuu și Guajira? Avem.

14
/03
/19

Vă scriu după ce am văzut a doua oară, tot la cinema, acolo unde ar trebui vizionate toate filmele dvs., „Sub umbra părului sălbatic”. Prima dată am văzut acest film minunat în octombrie, la Les Films de Cannes à Bucharest, din primul rând, cu o sală Cinema PRO plină.

Page 1 of 23112345...102030...Last »