Camerata Salzburg – „Capriccio classico” la Ateneu. Sau Mozart, Lipatti, Dediu
https://www.ziarulmetropolis.ro/camerata-salzburg-capriccio-classico-la-ateneu-sau-mozart-lipatti-dediu/

În prima parte a Festivalului Internaţional ”George Enescu” a avut loc un concert special la Ateneu: Camerata Salzburg, sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare a interpretat lucrări de W.A. Mozart, Dinu Lipatti şi Dan Dediu.

Un articol de Corina Dima|27 septembrie 2017

Muzica clasică, cultă, cu pleiada sa de perioade componistice şi implicit cu trăiri atât de diferite (rezultate din combinaţia de ansambluri instrumentale ori vocale, forme şi genuri muzicale variate), vorbeşte pe limba fiecărui meloman sau specialist, cu sensibilităţi şi preferinţe felurite.

Fiecare rezonează şi îşi caută inspiraţia în anumite genuri muzicale, compozitori sau şcoli ori curente, epoci componistice sau chiar preferinţa pentru anumite instrumente muzicale…  Poate parfumul vechi din partiturile vocale a cappella scrise de Palestrina, o  dantelă în filigran a unui pian cântând o nocturnă de Chopin, o lucrare vocal-simfonică amplă, poate Recviem-ul lui Mozart, sau poate piese instrumentale aparţinând unor şcoli naţionale cu dansuri ungare sau slave sau lucrări programatice, poate o operă de Claudio Monteverdi, poate muzica unui balet rus, sunetele disparate dintr-un concert de vioară de Alban Berg sau curgerea muzicii baroce dintr-un Concert brandenburgic de Bach sau irizaţiile sonore ale instrumentelor de suflat dintr-o lucrare de Debussy sau Ravel.

Şi lista poate continua la nesfârşit, cu piese scrise în urmă cu sute sau zeci de ani care reuşesc să transmită bucurie, mister, exuberanţă, melancolie, tristeţe, jovialitate… sub bagheta unor dirijori pricepuţi şi ansambluri deosebite.

Seara de 9 septembrie, prin concertul de la Ateneu de la ora 22:30 a fost cu totul aparte, atât prin repertoriul abordat cât şi prin interpretarea acestuia. Ansamblul instrumental Camerata Salzburg, avându-l la pupitru pe talentatul şi energicul dirijor Tiberiu Soare, a oferit o mostră de înalt profesionalism şi sensibilitate – o orchestră foarte tânără, plină de forţă, receptivă, cu un nivel tehnic muzical de invidiat.

Programul serii a fost compus din 3 lucrări care s-a constituit, asemeni metricii versului din ritmica antică, sub forma unui ‘’anapest’’, din punct de vedere al materialului muzical (două silabe scurte urmate de una lungă sau două silabe neaccentuate urmate de una accentuată).

Deschiderea a fost reprezentată de o uvertură clasică, tonală, partitura compusă  de W.A. Mozart, uvertura ’’La Clemenza di Tito’’, urmată de o lucrare atonală scrisă de Dinu Lipatti – Simfonia concertantă op. 5 pentru două piane și orchestră de coarde (lucrare scrisă în 1938, cu dedicaţia compozitorului “A mon Maître Charles Münch”). Soliştii pianişti, ambii laureaţi al Concursului Internațional „George Enescu”, ediția  din 1991 şi 2016, Viniciu Moroianu şi Victoria Vassilenko, cu personalităţi pregnante, au avut o prestaţie artistică pe măsură. Simfonia concertantă de Lipatti este o lucrare în 3 părţi, de o sensibilitate aparte (o parte mediană de un lirism copleşitor reliefat de liniile melodice ale instrumentelor soliste şi o parte de final energică ce pune în valoare atât cele 2 piane cât şi întregul aparat orchestral).

Parte finală a concertului, Simfonia a III-a „Capriccio classico” de Dan Dediu, (partitură compusă în anul 1996) a venit ca o completare a ethosului conturat de primele două lucrări (W.A. Mozart şi Dinu Lipatti), aducând împreună elemente stilistice, componistice, din aceste piese, într-o manieră originală.

Compozitorul Dan Dediu şi-a structurat simfonia pe tiparul simfoniei clasice în patru părţi. Temele muzicale şi tipul de orchestraţie este plin de surprize însă, neaşteptat.

Apar teme ‘’clasice’’, de parcă ai asculta o simfonie scrisă de Mozart sau Haydn (reprezentanţi ai clasicismului vienez) care treptat se transformă, se dezintegrează, ca într-un joc, şi apare altceva. O scriitură clasică se transformă uşor, pe nisimţite, într-una contemporană.

Compozitorul dă dovadă de foarte multă creativitate, punând împreună planuri sonore specifice unor epoci componistice diferite (o abordare diferită faţă de cum suntem obişnuiţi noi să ascultăm, cum suntem expuşi să ascultăm lucrări diferite scrise astfel).

În muzica sa, Dan Dediu întrepătrunde lumi sonore diferite care se coagulează şi dispar într-o joacă permanentă, într-un balans creativ tonal – atonal. Structurile de bază (melodic, armonic şi ritmic) sunt foarte bine definite ca desfăşurare în timp, astfel încât apariţia unei cadenţe clasice tonale după un pasaj atonal  sau invers creionează o atmosferă  nostimă, dinamică, plină de prospeţime.

Compozitorul compune şi descompune cu mult umor linii melodice (cu preluări de la un instrument la altul, în acelaşi joc tonal-atonal), planuri armonice (cu multe cadenţe de tip clasic întrerupte de câte un acord atonal, ca o surpriză), cu aducerea unor semnale de corn într-un mod ludic, ironic (atât de des utilizate în scriitura compozitorilor clasici), cu o formă de dans tip menuet în partea a treia dar dezvoltat altfel (Menuet-ul face aluzie la forma clasică de simfonie) şi cu tot felul de alte surpize (feluri diverse de bătăi cu arcuşul, atacuri ale sunetului sau accente neaşteptate sau chiar sunete rostite de instrumentişti, vocal).   

O simfonie dinamică, cu un tip de scriitură foarte proaspăt şi actual, ce vine cu multă creativitate, inventivitate (prin jonglarea cu atâtea tipuri de scriituri şi tehnici de compoziţie) şi atât de mult umor rafinat. Un tărâm al muzicii clasice, cea contemporană, mai puţin explorat dar care merită cu vârf şi îndesat atenţie şi care poată să aducă surpize plăcute, nebănuite.

Aşa cum nu toate lucrările compozitorilor ‘’clasici’’ ne plac, şi avem preferinţe (în urma ascultării diverselor partituri), la fel şi lucrările compozitorilor contemporani  merită explorate, ascultate, până găsim acele lucrurile frumoase, speciale, care ne fac să ‘’rezonăm’’ şi ne aduc inspiraţie.



03
/06
/20

Joi, 4 iunie 2020, de la ora 19.00, în cadrul stagiunii online, Orchestra Simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de Cristian Măcelaru, va avea în program lucrările „Amurg de toamnă” de Alfred Alessandrescu, „Poemul iubirii şi al mării” de Ernest Chausson și „Simfonia nr. 2”, în mi minor, op. 27 de Serghei Rahmaninov. Solistă este mezzosoprana Aura Twarowska.

02
/06
/20

Andi Dumitrescu anunță lansarea primului single de pe albumul solo, Orbitor, un featuring cu Doru Trăscău de la The Mono Jacks. Andi Dumitrescu este fondatorul și compozitorul trupei de folk - rock ambiental Bucium, cu care a înregistrat până acum patru albume - Voievozii, Live în Codrul Ascuns, Miorița și Zimbrul Alb. În paralel cu albumele conceptuale Bucium, Andi Dumitrescu a compus câteva zeci de cântece ce se pot încadra în folk, indie rock, singer/songwriter.

29
/05
/20

OAMENII MUZICII Pe 24 mai 1974 murea colosul jazzului, Duke Ellington, unul dintre cei mai activi și influenți muzicieni ai secolului XX. A scris peste 3.000 de cântece, multe dintre ele fiind hit-uri și astăzi, și timp de aproape 50 de ani a colindat lumea ca pianist și șef de orchestră de jazz. A fost de 12 ori câștigător de Premii Grammy (dintre care trei postum).

24
/05
/20

Program de excepție în cea de-a treia lună de #EnescuOnline, începând de sâmbătă 23 mai 2020: iubitorii muzicii vor putea să revadă pe www.festivalenescu.ro patru dintre spectacolele de operă din ediția 2019 care au dus la nominalizarea Festivalului Enescu de către 2020 International Opera Awards în top 5 evenimente de gen care promovează muzica de operă la nivel mondial.

22
/05
/20

Ținând cont de situația actuală a artiștilor, care din cauza crizei Coronavirus nu au mai putut performa, iar multe apariții concertistice le-au fost anulate pe plan internațional, la inițiativa violonistului vienez Daniel AUNER a fost creată platforma konzertsaal.at pentru a le oferi artiștilor posibilitatea atât de a susține concerte în această perioadă, cât și pentru a rămâne în contact cu publicul larg prin intermediul transmisiilor on-line.

20
/05
/20

Concertul pe care artista LP ar fi trebuit să îl susțină vara aceasta este amânat din motive de siguranță pentru vara anului viitor. Mai exact, întâlnirea cu publicul din România va avea loc pe data de 11 iulie 2021 la Arenele Romane . Spectacolul de anul acesta a fost amânat ca urmare a Ordonanței Militare numărul 1 din data de 18 martie 2020.

19
/05
/20

Joi, 21 mai 2020, de la ora 19.00, în cadrul stagiunii online, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de maestrul Christian Badea, îl are invitat pe solistul Liviu Prunaru, concertmaistru al Orchestrei Regale Concertgebouw din Amsterdam. În program, Concertul în la minor pentru vioară şi orchestră, op. 53 de Antonin Dvořák și Simfonia nr. 1, în do minor, op. 68 de Johannes Brahms.

17
/05
/20

Vă invităm să o descoperiți pe legendara Billie Holiday prin intermediul cărții „Lady Sings the Blues”, semnată de artistă alături de William Dufty și publicată recent și în limba română, la editura Nemira.

Page 1 of 14712345...102030...Last »