Camerata Salzburg – „Capriccio classico” la Ateneu. Sau Mozart, Lipatti, Dediu
https://www.ziarulmetropolis.ro/camerata-salzburg-capriccio-classico-la-ateneu-sau-mozart-lipatti-dediu/

În prima parte a Festivalului Internaţional ”George Enescu” a avut loc un concert special la Ateneu: Camerata Salzburg, sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare a interpretat lucrări de W.A. Mozart, Dinu Lipatti şi Dan Dediu.

Un articol de Corina Dima|27 septembrie 2017

Muzica clasică, cultă, cu pleiada sa de perioade componistice şi implicit cu trăiri atât de diferite (rezultate din combinaţia de ansambluri instrumentale ori vocale, forme şi genuri muzicale variate), vorbeşte pe limba fiecărui meloman sau specialist, cu sensibilităţi şi preferinţe felurite.

Fiecare rezonează şi îşi caută inspiraţia în anumite genuri muzicale, compozitori sau şcoli ori curente, epoci componistice sau chiar preferinţa pentru anumite instrumente muzicale…  Poate parfumul vechi din partiturile vocale a cappella scrise de Palestrina, o  dantelă în filigran a unui pian cântând o nocturnă de Chopin, o lucrare vocal-simfonică amplă, poate Recviem-ul lui Mozart, sau poate piese instrumentale aparţinând unor şcoli naţionale cu dansuri ungare sau slave sau lucrări programatice, poate o operă de Claudio Monteverdi, poate muzica unui balet rus, sunetele disparate dintr-un concert de vioară de Alban Berg sau curgerea muzicii baroce dintr-un Concert brandenburgic de Bach sau irizaţiile sonore ale instrumentelor de suflat dintr-o lucrare de Debussy sau Ravel.

Şi lista poate continua la nesfârşit, cu piese scrise în urmă cu sute sau zeci de ani care reuşesc să transmită bucurie, mister, exuberanţă, melancolie, tristeţe, jovialitate… sub bagheta unor dirijori pricepuţi şi ansambluri deosebite.

Seara de 9 septembrie, prin concertul de la Ateneu de la ora 22:30 a fost cu totul aparte, atât prin repertoriul abordat cât şi prin interpretarea acestuia. Ansamblul instrumental Camerata Salzburg, avându-l la pupitru pe talentatul şi energicul dirijor Tiberiu Soare, a oferit o mostră de înalt profesionalism şi sensibilitate – o orchestră foarte tânără, plină de forţă, receptivă, cu un nivel tehnic muzical de invidiat.

Programul serii a fost compus din 3 lucrări care s-a constituit, asemeni metricii versului din ritmica antică, sub forma unui ‘’anapest’’, din punct de vedere al materialului muzical (două silabe scurte urmate de una lungă sau două silabe neaccentuate urmate de una accentuată).

Deschiderea a fost reprezentată de o uvertură clasică, tonală, partitura compusă  de W.A. Mozart, uvertura ’’La Clemenza di Tito’’, urmată de o lucrare atonală scrisă de Dinu Lipatti – Simfonia concertantă op. 5 pentru două piane și orchestră de coarde (lucrare scrisă în 1938, cu dedicaţia compozitorului “A mon Maître Charles Münch”). Soliştii pianişti, ambii laureaţi al Concursului Internațional „George Enescu”, ediția  din 1991 şi 2016, Viniciu Moroianu şi Victoria Vassilenko, cu personalităţi pregnante, au avut o prestaţie artistică pe măsură. Simfonia concertantă de Lipatti este o lucrare în 3 părţi, de o sensibilitate aparte (o parte mediană de un lirism copleşitor reliefat de liniile melodice ale instrumentelor soliste şi o parte de final energică ce pune în valoare atât cele 2 piane cât şi întregul aparat orchestral).

Parte finală a concertului, Simfonia a III-a „Capriccio classico” de Dan Dediu, (partitură compusă în anul 1996) a venit ca o completare a ethosului conturat de primele două lucrări (W.A. Mozart şi Dinu Lipatti), aducând împreună elemente stilistice, componistice, din aceste piese, într-o manieră originală.

Compozitorul Dan Dediu şi-a structurat simfonia pe tiparul simfoniei clasice în patru părţi. Temele muzicale şi tipul de orchestraţie este plin de surprize însă, neaşteptat.

Apar teme ‘’clasice’’, de parcă ai asculta o simfonie scrisă de Mozart sau Haydn (reprezentanţi ai clasicismului vienez) care treptat se transformă, se dezintegrează, ca într-un joc, şi apare altceva. O scriitură clasică se transformă uşor, pe nisimţite, într-una contemporană.

Compozitorul dă dovadă de foarte multă creativitate, punând împreună planuri sonore specifice unor epoci componistice diferite (o abordare diferită faţă de cum suntem obişnuiţi noi să ascultăm, cum suntem expuşi să ascultăm lucrări diferite scrise astfel).

În muzica sa, Dan Dediu întrepătrunde lumi sonore diferite care se coagulează şi dispar într-o joacă permanentă, într-un balans creativ tonal – atonal. Structurile de bază (melodic, armonic şi ritmic) sunt foarte bine definite ca desfăşurare în timp, astfel încât apariţia unei cadenţe clasice tonale după un pasaj atonal  sau invers creionează o atmosferă  nostimă, dinamică, plină de prospeţime.

Compozitorul compune şi descompune cu mult umor linii melodice (cu preluări de la un instrument la altul, în acelaşi joc tonal-atonal), planuri armonice (cu multe cadenţe de tip clasic întrerupte de câte un acord atonal, ca o surpriză), cu aducerea unor semnale de corn într-un mod ludic, ironic (atât de des utilizate în scriitura compozitorilor clasici), cu o formă de dans tip menuet în partea a treia dar dezvoltat altfel (Menuet-ul face aluzie la forma clasică de simfonie) şi cu tot felul de alte surpize (feluri diverse de bătăi cu arcuşul, atacuri ale sunetului sau accente neaşteptate sau chiar sunete rostite de instrumentişti, vocal).   

O simfonie dinamică, cu un tip de scriitură foarte proaspăt şi actual, ce vine cu multă creativitate, inventivitate (prin jonglarea cu atâtea tipuri de scriituri şi tehnici de compoziţie) şi atât de mult umor rafinat. Un tărâm al muzicii clasice, cea contemporană, mai puţin explorat dar care merită cu vârf şi îndesat atenţie şi care poată să aducă surpize plăcute, nebănuite.

Aşa cum nu toate lucrările compozitorilor ‘’clasici’’ ne plac, şi avem preferinţe (în urma ascultării diverselor partituri), la fel şi lucrările compozitorilor contemporani  merită explorate, ascultate, până găsim acele lucrurile frumoase, speciale, care ne fac să ‘’rezonăm’’ şi ne aduc inspiraţie.



22
/12
/23

„Mamma Mia!”, un spectacol de divertisment de calitate marca Musicals.ro, care rivalizează cu marile producții din Occident, o va readuc pe scena Sălii Palatului pe Loredana în rolul principal, Donna Sheridan, alături de alți artiști consacrați, care urmează să fie anunțați în curând.

19
/12
/23

Pe 19 și 20 decembrie, de la ora 19:00, Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”, dirijat de Anna Ungureanu, susține spectacolul extraordinar „Pe drumul Crăciunului”, la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București.

19
/12
/23

Crăciunul într-un sat ucrainean este decorul în care se petrece o poveste de dragoste presărată cu elemente fantastice: fierarul satului, Vakula, este nefericit în dragostea ce i-o poartă Oksanei, fiica unui moșier, care îi promite că se va căsători cu el doar dacă îi aduce pantofii auriți ai țarinei. Disperat, fierarul face un pact cu diavolul pentru a îndeplini dorința iubitei.

18
/12
/23

Pe 21 ianuarie 2024, la Sala Palatului, va avea loc un nou şi captivant show DISNEY : FROZEN – 10 ani.  Spectacolul face parte din turneul prin care Disney celebrează la nivel mondial 10 ani de la lansarea personajului fenomen ce a revoluționat lumea filmelor de animație.

11
/12
/23

Un concert extraordinar de muzică de film va avea loc la Opera Naţională din Bucureşti pe 12 decembrie, de la ora 19.00, organizat de Universitatea Națională de Muzică din București în parteneriat cu Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, Opera Națională din București, Arhiva Națională de Filme și universități de teatru și film din țară.

11
/12
/23

Pentru 10 zile, Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” s-a aflat în Statele Unite ale Americii în cadrul turneului aniversar „Madrigal 60 – The Magic of Winter”, primul pe care artiștii l-au susținut în America după 35 de ani.

07
/12
/23

Electric Castle 2024 sună epic! Cu Massive Attack, Bring Me The Horizon și Queens of The Stone Age ca headliners confirmați, a 10-a ediție a festivalului se anunță cu foarte mult rock și trip hop.

05
/12
/23

„O, ce veste minunată!”, „La Vitleem colo-n jos”, „Bună dimineața la Moș Ajun”, „Have Yourself a Merry Little Christmas” sau „Noël”? Cele mai frumoase și mai îndrăgite colinde românești, dar și cântece internaționale de Crăciun vor răsuna pe scena Sălii Radio în luna decembrie, în cadrul a patru concerte extraordinare.