„Cancún”, la Teatrul Nottara
https://www.ziarulmetropolis.ro/cancun-la-teatrul-nottara/

Premiera oficială a spectacolului „Cancún” de Jordi Galceran, în traducerea Luminiţei Voina-Răuţ, cea mai recentă montare a regizorului Felix Alexa. Va avea loc vineri, 3 iunie, şi sâmbătă, 4 iunie, de la ora 19:30, la Sala „George Constantin”.

Un articol de Liliana Matei|27 mai 2022

Felix Alexa semnează regia, lighting design-ul și ilustrația muzicală, scenografia este realizată de Andrada Chiriac, iar din distribuție fac parte actorii Cerasela Iosifescu, Gabriel Răuță, Ada Navrot și Alexandru Jitea.

„«Cancún» este un spectacol despre fragilitatea relațiilor umane. Despre cât de relativă și ambiguă e fericirea în cuplu, în viață în general. Despre frustrări adunate în zeci de ani, care izbucnesc violent în prezentul concret și în lumi imaginare ale psihicului fiecăruia dintre noi. O comedie amară despre descompunerea senzațiilor sufletești cele mai intime, despre cât de sublimă, dar și ridicolă e viața însăși. «Cancún» e despre noi toți, aflați uneori față în față cu noi înșine.”, spune regizorul Felix Alexa.

Cuplurile Reme – Vicente și Laura – Pablo își petrec fiecare vacanță împreună. Sunt prieteni de douăzeci și cinci ani și aparent nu mai există nici un secret între ei, își știu pasiunile, capriciile, tabieturile. În mult visata călătorie în Cancún, celebra stațiune din Mexic, speră că vor avea pauza binemeritată de la rutina vieții lor, se vor bucura de peisaje exotice și de seri târzii, cu șampanie și râsete. Acești patru prieteni se simt norocoși că sunt atât de apropiați chiar și după atâția ani, că au fost alături în cele mai importante momente din viețile lor. Dar dinamica aceasta perfectă a grupului lor se schimbă în urma unui joc al lui „ce-ar fi fost dacă…”, un exercițiu de imaginație despre cum ar fi arătat viața lor dacă ar fi luat în trecut alte decizii. Pe parcurs, își dau seama de faptul că nu doar nu se cunosc atât de bine unul pe celălalt, ci că există dorințe atât de adânc ascunse în ei, încât, odată ieșite la suprafață, le pot schimba viețile definitiv.

Textul jonglează permanent cu granița dintre realitate și imaginație, împlinire și aspirație, cu replici ce mustesc de comic la un prim nivel, dar care construiesc, cu finețe și precizie aproape matematică, o realitate interioară complexă, nuanțată. Vacanța devine o călătorie în propriul sine, iar personajele se confruntă pentru prima oară cu adevăratele lor temeri, nesiguranțe, dar și dorințe, ce se pot materializa în universuri paralele.

„Câteodată introduc jocuri în piesele mele, dar în general gândesc piesa în sine ca pe un joc: între personaje și cu spectatorul. Pentru mine, să scriu o piesă de teatru înseamnă să creez un univers, o tablă de joc, un spațiu unde să se deruleze acest joc. Trebuie să stabilești niște reguli bine definite astfel încât spectatorul să știe în ce paradigmă se află în fiecare moment.”, explică Jordi Galceran.

Jordi Galceran (n. 1964, Barcelona), dramaturg, scenarist și traducător catalan, a devenit recunoscut la nivel internațional pentru piesa Metoda Grönholm (2013), montată în peste 60 de țări. A adaptat pentru scenă opere literare, a tradus și a semnat împreună cu compozitorul Alberto Guinovart musicalurile Gaudi (2002) și Parais (2005), ambele recompensate cu Premiul Butaca pentru cele mai bune musicaluri. A scris mai multe scurtmetraje, scenarii de televiziune și de film.

Prima montare a piesei „Cancún” a avut premiera mondială la Teatrul Borras din Barcelon, în noiembrie 2008. Ulterior, autorul a realizat o serie de modificări ale piesei, varianta finală fiind jucată în 2014, la Teatrul Infanta Isabel din Madrid.

Foto: Andrei Gîndac

21
/02
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

20
/02
/24

De vineri, 23 februarie, în 15 orașe din România va putea fi urmărit unul dintre cele mai premiate și apreciate filme din ultimul an: Sauna Secretelor / Smoke Sauna Sisterhood (regia Anna Hints), proaspăt distins cu trofeul pentru Cel mai bun documentar al anului la Premiile Academiei Europene din Film 2023, inclus de prestigioasa publicație The New York Times în Top 10 al celor mai valoroase filme din 2023.

20
/02
/24

După cum ne-am obișnuit în ultimii 3 ani, luna februarie marchează primul anunț de artiști al Jazz in the Park! Primele nume confirmate la ediția a XII-a sunt: Cymande (UK), Avishai Cohen Trio (IL), Manu Katche (FR), Tigran Hamasyan Trio (AM), Jazzanova Live (DE), Kinga Glyk (POL), KRiSPER (RO), Amphitrio (RO), Oreglo (UK) și Wasted Generation (IT)!

20
/02
/24

Horia, filmul de debut în lungmetraj al regizoarei Ana-Maria Comănescu, va fi lansat pe marile ecrane din țară în 10 aprilie și este distribuit de August Film. Vladimir Țeca, Angelina Pavel sunt în rolurile principale. Din distribuție mai fac parte Liviu Cheloiu, Daniela Nane,  Mihaela Velicu, Dragoș Olaru și Robert Onofrei.

19
/02
/24

Crime Scene Press vă propune o lectură perfectă pentru luna februarie: romanul proaspăt ieșit de sub tipar Stăpânul Muntelui, de Anders de la Motte (trad. Daniela Ionescu), unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori suedezi de crime. Acest mistery care dă dependență, cu o atmosferă care te va bântui, te prinde de la prima pagină, urmărind o detectivă talentată care investighează una dintre cele mai întunecate laturi ale psihicului omenesc.

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.