Când se aplaudă la un concert de muzică clasică?
https://www.ziarulmetropolis.ro/cand-se-aplauda-la-un-concert-de-muzica-clasica/

Mic îndrumar (or îndreptar) de cum să păşeşti spre primul concert de muzică clasică. Pentru că tot începe Festivalul Enescu, pe 30 august…

Un articol de Corina Dima|28 August 2015

Ieri am primit un telefon de la un amic care îmi cerea disperat ajutorul: «Ce să fac, de unde să o apuc?… Am primit o invitaţie de la mătuşă-mea Smaranda să merg la Festivalul Enescu, la un concert la Sala Palatului… Nu am fost în viaţa mea la un concert de muzică clasică, dar sunt curios, aş vrea să mă duc, să văd şi eu cum este.

Nu ştiu la ce să mă aştept, cam cât durează, habar nu am cu ce trebuie să mă îmbrac, cum să mă pregătesc. Aşa de-a lungul timpului, m-am mai gândit eu că mi-ar plăcea să merg o dată, să văd cum e… Că mai ascult, când şi când, nişte bucăţi faine, am nişte CD-uri în maşină… dar niciodată nu am reuşit să mă mobilizez, să aleg concertul, să iau bilete etc. Acum cred că e momentul… am bilete şi vreau să mă duc la concert! Daaar, ce să fac, cum se face?…»

Şi iată ”intriga” acestei conversaţii…

Păi, hai să o luam pe rând, întâi cu sosirea acolo, la concert, cu ora de începere…
Concertul începe la 19:30 la Sala Palatului (aşa încep toate concertele de la Sala Palatului) asta înseamnă să ajungi acolo la ora 19:10/ 19:15. Pentru că o să îţi ia timp atât parcarea cât si găsitul locului în sală (gândeşte-te că sala are peste 4.000 locuri, deci o să dureze ceva timp să intre atâta lume şi să îşi ocupe scaunul fiecare …).

Şi, ca la orice spectacol, trebuie să fii pe locul tău înainte să apară artiştii pe scenă! După ce au intrat aceştia, gata cu mişcările de trupe şi căutatul locurilor prin sală!

Sunt oameni şi oameni care întârzie (na, se mai întâmplă), care ajung în sală după ce concertul a început. Şi ce să vezi, unii dintre ei chiar vor să ajungă imediat la locurile lor şi n-o să-ţi vină să crezi dar ridică câte jumătate de rând în picioare… Poate că nu-şi dau seama dar nu derajează doar oamenii pe care îi ridică în picioare ci şi toate persoanele din spatele acelui rând. Alţi întârziaţi stau cuminţi într-un colţ, sprijiniţi undeva, pe o latură a sălii şi îţi ocupă locul la pauză. Aşa e firesc, aşa ar trebui să facă toată lumea.

Apropos de situaţii hilare într-un astfel de context – odată am asistat la o scenă la Ateneu: începuse concertul şi 2 persoane au ocupat repede nişte locuri care rămăseseră libere pe mijlocul unui rând (nu aveau bilete pentru ele). După 5 minute au venit şi cei care aveau biletele si au intrat şi ei pe rând. Îţi dai seama ce penibil, unii dădeau să intre, alţii să iasă, fiecare bombănea în legea lui, fiecare se simţea ofensat şi zicea că are dreptate… Şi uite-aşa au reuşit să deranjeze foarte multă lume din sală, posibil şi artiştii de pe scenă…

Dar cu ce mă îmbrac, nu mi-ai spus…

Subiectul acesta este foarte vast şi are multe nuanţe şi multe interpretări. Sunt însă nişte repere clare, eu aş recomanda 2 variante: elegant şi (smart) casual, cum ar spune eticheta.

Unii domni se simt eleganţi şi confortabili atunci când poartă frac cu papion iar doamnele când îşi expun perlele la o rochie preţioasă de seară. Pentru alţii un costum înseamnă să fii şic şi cu bun-gust. Nu este obligatorie niciuna dintre aceste ţinute…

Important este să te îmbraci decent, frumos şi să te simți bine în pielea ta, cu ceea ce porţi – o cămaşă cu un pantalon de stofă/ o fustă sau o rochiţă, după caz. Varianta (smart) casual pentru domni înseamnă fără cravată (e opțională), iar sacoul şi pantalonul nu trebuie să fie de la acelaşi costum, ci piese diferite combinate.

Pentru doamne, e mai amplă descrierea – la fel, nu trebuie să poarte piesele de la deux-piece, poate fi combinaţie de fustă (lungime decentă) cu bluză, cămaşă, în culori uni or imprimeuri etc. Ca la orice spectacol care se desfăşoară seara, într-o sală de spectacol, nu o să venim în pantaloni scurţi sau în rochie de plajă cu şlapi. Personal, mi se pare rezonabil şi un blug simplu, clasic (adică fără să fie sfâşiat pe toate părţile sau plin de ştrasuri sau ţinte strălucitoare) alături de o cămaşă cu mânecă lungă, eventual şi cu sacou.

Unora nu li se pare potrivit să vii în jeans, consideră o ţinută sport, ne-eligibilă pentru un concert. E vorba, până la urmă, de un aspect decent şi îngrijit şi nu cred să existe o reţetă, să te îmbraci într-un anumit fel la un concert. Cu toţii avem în garderobă multe haine, şi, cu siguranţă vom găsi ceva decent pentru un concert.

Si, un lucru foarte important, telefonul mobil

Înainte de începerea concertului, telefonul mobil se dă pe silent, flight mode sau se închide. Aceasta este o regulă de (atât de) minim bun-simţ, regulă de bază, atunci când te afli într-o sală de spectacol (fie el concert, film, teatru, dans…).

Ca să nu mai adaug că muzica se exprimă prin sunete, adică acesta este materialul prin care ea se manifestă, aşa ajunge la noi mesajul – şi, ce să vezi, telefoanele scot sunete!, deci bruiază, intervin brutal în discursul sonor… ce interesant!

Mezzo 3_o

Cât durează un concert?

Un concert de muzică clasică, muzică simfonică, este organizat, ca principiu, în 2 părţi, având o pauză la mijloc. Din punct de vedere al timpului, întreg concertul durează aproximativ 2 ore.
Ca descriere/ tipuri de lucrări muzicale: prima parte înseamna un concert pentru un anumit instrument sau instrumente soliste – exemplu Concert pentru pian şi orchestră, Concert pentru vioară, violoncel şi orchestră etc., precedat sau nu de o lucrare scurtă (gen uvertură, suită etc.).

Partea a doua a concertului este reprezentată de o lucrare mai amplă, de cele mai multe ori este o simfonie (poate fi şi o lucrare vocal-simfonică, adică, pe lângă orchestră, să participe şi corul). Există multe excepţii, însă acesta este structura de bază.

Dar când se aplaudă?…

Regula de bază, atunci când poţi să aplauzi: dirijorul lasă mâinile în jos şi se întoarce înspre public. Să îţi explic – fiecare lucrare muzicală este alcătuită dintr-o succesiune de mai multe părţi (care sunt separate între ele de o mică pauză; între părţile lucrării nu se aplaudă ci doar la finalul piesei muzicale).

Întotdeauna există şi un program de sală unde sunt trecute lucrările şi numărul de
părţi care compune piesa respectivă. E bine să te uiţi peste program înainte, să ştii ce urmează să se interpreteze în seara respectivă.

Aşa cum în literaratură sunt diverse genuri (ex. poezie, nuvelă, basm, roman etc), la fel sunt şi în muzică – genuri muzicale (sonată, concert, simfonie, opera etc) care implică anumite reguli de scriitură şi combinaţii de instrumente-voci. Părţile care intră în componenţa unei lucrări muzicale se cântă cu o mică pauză între ele; spre exemplu, cele 4 părţi ale unei simfonii se cântă cu o mică pauză, ca o respiraţie – ca pauza între strofele unei poezii. Deci, între părțile unei lucrări nu se aplaudă, ci doar la finalul său.

Însă, cel mai important: du-te la concert!

Şi vezi acolo dacă te poţi împrieteni cu muzica or ba! Proba valorii şi a timpului a trecut-o (ascultăm anumite piese de peste 300 ani!…). Vezi cum ţi se par sonorităţile, ce spun ele, cum sună piesele din anumite perioade muzicale şi stiluri, cu ce compozitori rezonezi, cum e dirijorul, ce instrumente preferi. Nu trebuie să te documentezi, să studiezi ceva anume ca să poţi intra în sală.

Muzica nu este zămislită doar pentru cei avizaţi, care cunosc notele muzicale… nu, muzica este pentru toată lumea! Trebuie doar să îţi îndrepţi un pic atenţia înspre ea şi o să îţi povestească.

Ea transmite, emană, şopteşte, gângureşte, îmbie, glumeşte, plânge, zboară, inspiră, pluteşte, visează, zăboveşte, adie, alină, umple, stârneşte, cucereşte… e viaţă!
Ascultă şi ia aminte la ce îţi spune ţie!

 

FOTO: Facebook Mezzo

30
/09
/19

Opera Națională București deschide Stagiunea 2019-2020 cu  premiera spectacolului „Samson și Dalila” de Camille Saint-Saëns. Regia poartă semnătura lui Giandomenico Vaccari, coregrafia a fost realizată de către Davide Bombana, iar decorul și costumele de către Andreea Koch. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.

28
/09
/19

Fundaţia Calea Victoriei te invită pe 7 octombrie, ora 19.00, la un concert călătorie între Orient şi Occident, ce va avea loc în Sala de Spectacole a Cercului Militar Național. Evenimentul marchează închiderea proiectului Laboratorul Schimbării și e o ocazie rară de a asculta live muzică veche și muzică etnică.

27
/09
/19

În deschiderea stagiunii simfonice 2019-2020  a Filarmonicii „George Enescu”, care va avea loc, joi și vineri, 3 și 4 octombrie 2019, de la ora 19.00, la Ateneul Român, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de maestrul Christian Badea, îl are invitat pe solistul Liviu Prunaru, concertmaistru al Orchestrei Regale Concergebouw.

26
/09
/19

Octombrie este una dintre lunile preferate ale iubitorilor de literatură, de film, de teatru și, de ce nu, de festivaluri. Iată ce ne atrage atenția în mod special dintre spectaculoasele evenimente ale lunii!

25
/09
/19

Ediția 2019 a Festivalului Internațional George Enescu - “…le rendez-vous de la planète musicale” - s-a încheiat în acordurile Simfoniei nr.1, de Ceaikovski, cu viziunea copleșitoare a Orchestrei Regale Concertgebow din Amsterdam. Melomanii au petrecut aproape 200 de ore imersați în muzică interpretată la cel mai înalt nivel internațional.

20
/09
/19

Soprana Olga Bezsmertna, solistă a Operei de Stat din Viena, va interpreta rolul Donnei Elvira în spectacolul Don Giovanni de Mozart, prezentat de Orchestra de Cameră din Basel, în data de 22 septembrie, la Ateneul Român. Soprana Miah Persson, anunțată anterior în distribuție și-a anulat deplasarea la București din cauza unor urgențe de familie.

19
/09
/19

Joi, 19 septembrie, începe la Sfântu Gheorghe (Covasna) Festivalul de Arte Contemporane pulzArt, un prilej foarte bun pentru cei care nu și-au făcut încă planuri pentru weekend să își facă spontan o bucurie. Frumusețea locului și a împrejurimilor este completată de pulzArt, un festival care oferă șansa iubitorilor de artă și frumos de a veni în contact cu ce mai e nou, care sunt formele de exprimare artistică la zi, care sunt tendințele în diferite domenii artistice și ce îndrăgește publicul de afară. 

17
/09
/19

Cea de-a XIV-a ediție a Festivalului SoNoRo va avea loc în perioada 1-17 noiembrie 2019, în București, Sibiu și Cluj-Napoca. Anul acesta, Festivalul va purta numele DaDa și va fi dedicat puternicei energii creatoare a fenomenului dadaist, pornit la începutul secolului XX, în Zürich, de un grup de artiști europeni, organizat în jurul scriitorului de origine română, Tristan Tzara.

16
/09
/19

Dirijorul Emerit Mariss Janson a fost nevoit să își anuleze concertele alături de Orchestra Regală Concertgebouw din Amsterdam în datele de 18 și 19 septembrie și pe 21 septembrie la București, din motive de sănătate. Orchestra este recunoscătoare dirijorului român Cristian Măcelaru, care a fost de acord să preia programul neschimbat în timp atât de scurt.

16
/09
/19

Pe scurt, în cifre, a doua treime a Festivalului Internațional „George Enescu” a însemnat 25 de spectacole, 68 de lucrări, apartinând unui număr de 38 de compozitori, de la contemporani, chiar patru prime audiții, la Beethoven, Rahmaninov, Wagner, Sostacovich, Britten, Richard Strauss, Poulenc, Grieg, Ravel, Brahms, Lutoslavki, Simanowski, Lipatti, Ligeti și, în fiecare zi, cel puțin o lucrare semnată George Enescu.

Page 3 of 14012345...102030...Last »