Cannes-ul se mută pentru o săptămână la Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/cannesul-se-muta-pentru-o-saptamana-la-bucuresti/

Ajuns la a patra ediţie (25-31 octombrie), festivalul „Les films de Cannes a Bucarest” a devenit cel mai important eveniment cinematografic din Capitală.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 octombrie 2013

Ajuns la a patra ediţie (25-31 octombrie), festivalul „Les films de Cannes a Bucarest” a devenit cel mai important eveniment cinematografic din Capitală. Dovada o constituie bătălia pentru bilete la majoritatea filmelor, invitaţii de anvergură şi interesul mass-media.

Pentru a diminua cât mai mult frustrarea cinefililor care, la ediţiile precedente, nu au mai prins loc la filmele favorite, organizatorii au adăugat în acest an încă o sală de proiecţii, CinemaPRO, care completează astfel „tradiţionalele” cinematografe Studio (aparţinând UCIN) şi Elvira Popescu (aparţinând Institutului Francez).

De altfel, acestea trei sunt singurele săli din Bucureşti (în afara cinematografelor din mall-uri) echipate corespunzător pentru a găzdui în condiţii optime filme de asemenea calibru.

Deşi încăpătoare, Patria şi Scala (chiar şi Corso) au rămas într-o altă epocă şi funcţionează mai mult din inerţie, sala Horia Bernea (NCRR) de la Muzeul Ţăranului Român este mai degrabă o improvizaţie nu foarte prietenoasă (dar utilă), sala Union, deşi cochetă, este prea mică, iar cinematografe încă funcţionale şi decente precum Glendale Studio şi Europa nu sunt foarte aproape de centru.

Introducerea unei noi săli în program este şi semnalul că această sărbătoare a filmului iniţiată în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux, a luat amploare. Evenimentul ar trebui adăugat la reuşitele lui Cristian Mungiu, la loc de cinste alături de filme ca „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” şi „După dealuri”.

Din spusele regizorului, festivalul Les films de Cannes a Bucarest a pornit de la o dorinţă proprie: deşi participa la Cannes cu filmele sale, nu apuca să vadă şi alte producţii, aşa că s-a gândit să le aducă la Bucureşti şi să împărtăşească bucuria vizionării lor şi cu alţii. În primăvară, cineastul român a bifat, în calitate de membru al juriului la Cannes, toate filmele din competiţie.

Doi mari regizori, invitaţi la festivalul bucureştean

Pentru această a patra ediţie, proiecţiile s-au înmulţit semnificativ, numărul filmelor a crescut, iar invitaţii s-au diversificat. Deşi mai puţin cunoscuţi publicului larg, regizorii invitaţi în acest an, Abdellatif Kechiche (franco-tunisian) şi Amat Escalante (mexican), nu sunt doar câştigătorii premiului Palme d’Or (cu „La vie d’Adele”, foto sus) şi, respectiv, al celui pentru regie (cu „Heli”) la Cannesul din luna mai, dar şi două dintre cele mai curajoase şi inovatoare voci ale cinematografiei contemporane.

les films de cannes

Imagine din filmul „Heli“, prezentat de Amat Escalante, în cadrul festivalului Les films de Cannes a Bucarest

Iar controversatele lor filme (care vor intra în noiembrie şi în circuitul normal al cinematografelor) vor fi cu siguranţă experienţe intense, din categoria celor greu de uitat. Kechiche şi Escalante vor susţine şi câte un masterclass cu intrarea liberă la sala de cinema a UNATC.

Discuţiile vor fi moderate de doi reputaţi critici de film de limbă engleză, de asemenea invitaţi de onoare: Nick James, redactor-şef al revistei britanice „Sight & Sound”, şi Scott Foundas, chief film critic la publicaţia americană „Variety”.

Tot la capitolul invitaţi merită semnalată şi celebra actriţă franceză Sandrine Bonnaire, care va prezenta, în premieră în România, un film pe care l-a regizat anul trecut „J’enrange de son absence”, dar şi câteva din filmele cineastului care, în anii ’80, a descoperit-o şi făcut-o celebră: Maurice Pialat.

De altfel, organizatorii i-au consacrat o retrospectivă lui Pialat (1925-2003), ale cărui filme sunt o sursă de inspiraţie pentru mulţi cineaşti ai momentului, inclusiv români (Sylvie Pialat, producătoarea şi partenera de viaţă a regizorului, va fi la rândul ei la Bucureşti).

Săli pline vor face cu siguranţă şi celelalte filme din palmaresul competiţiei oficiale a Cannesului, din care merită amintite: „Le passe”, de iranianul Asghar Farhadi, pentru care Berenice Bejo („The Artist”) a fost aleasă cea mai bună actriţă; „Nebraska”, de Alexander Payne, pentru care Bruce Dern a câştigat trofeul pentru cel mai bun actor; „Like Father, Like Son”, în regia japonezului Koreeda Hirokazu (Premiul Juriului); „A Touch of Sin”, de chinezul Jia Zhangke (premiu pentru scenariu); „Inside Llewyn Davis”, de Joel şi Ethan Coen (Marele Premiu).

les films de cannes

Filmul lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive“, va fi proiectat în festivalul Les films de Cannes a Bucarest

Premiate sau nu, alte filme de neocolit sunt: „Only God Forgives”, noua colaborare între regizorul Nicolas Winding Refn şi actorul Ryan Gosling după succesul uriaş cu „Drive” (2011); „Jimmy P. (Psychotherapy of a Plains Indian)”, de Arnaud Desplechin şi cu Benicio del Toro şi Mathieu Amalric în distribuţie; „Manuscripts Don’t Burn”, de Mohammad Rasoulof, filmat în secret în Iran; „All is Lost”, un tur de forţă al lui Robert Redford, sub regia lui J. C. Chandor; „Only Lovers Left Alive”, un „romance cu vampiri retro cool” sub bagheta lui Jim Jarmusch; „Grand Central”, de Rebecca Zlotowski, cu Tahar Rahim şi Léa Seydoux; „Fruitvale Station”, în regia lui Ryan Coogler, dublu premiat la Sundance cu Marele Premiu al Juriului şi Premiul Publicului şi distins la Cannes cu Prix de l’avenir în secţiunea Un Certain Regard.

Citiţi şi: Abdellatif Kechiche, regizorul premiat la Cannes, vine în Bucureşti

Întâlnirea din mai dintre Cristian Mungiu şi nimeni altul decât Steven Spielberg, care a prezidat juriul festivalului de pe Croazetă, a fost, se pare, de bun augur, pentru că „Les films de Cannes a Bucarest” va prezenta, în condiţii nemaiîntâlnite până acum acum în România, trei dintre primele filme ale cineastului american: capodopera „Duel” (1971), „The Sugarland Express” (1974) şi „E.T. Extraterestrul” (1982). Intrarea la cele trei proiecţii este liberă.

Pentru a vedea care sunt celelalte filme şi pentru a consulta programul complet şi toate detaliile despre eveniment, accesaţi site-ul festivalului.

Foto: capturi din filmele din programul festivalului Les films de Cannes a Bucarest

18
/02
/20

CRONICĂ DE FILM Chiar dacă titlul său trimite, în primul rând, la teribilul incendiu din 2015, documentarul „colectiv” (2019), regizat de Alexander Nanau, urmărește mai degrabă efectele tragediei asupra societății. Este o alegere ambițioasă, dar nu lipsită nici de riscuri.

17
/02
/20

„Călătoria fantastică a Maronei” (r. Anca Damian), „La Gomera” (r. Corneliu Porumboiu), „Monștri.” (r. Marius Olteanu), „Parking” (r. Tudor Giurgiu) și „Touch Me Not” (r. Adina Pintilie) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj. Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 24 martie, la Teatrul Național I.L. Caragiale din București.

17
/02
/20

Timp de două săptămâni, realizatorii și protagoniștii filmului ”colectiv” se vor întâlni cu publicul din Cluj, Sibiu, Timișoara, Craiova, Sfântu Gheorghe, Brașov, București, Iași, Galați, Constanța, Piatra Neamț și Bacău

13
/02
/20

CRONICĂ DE FILM La aproape 90 de ani, Clint Eastwood nu se lasă: propune un nou film ca regizor, „Richard Jewell” (2019), ajuns acum şi în cinematografele din România. O altă poveste inspirată din realitate despre un erou apărător al Americii, regizată cu aparentă simplitate, dar şi cu obişnuitul patos.

13
/02
/20

Cea de-a 5-a ediție Alpin Film Festival este un tribut adus alpinistului Zsolt Török, pornit în 2019 într-o ultimă expediție, în munții Făgăraș. Sâmbătă, pe 28 februarie, un eveniment special în memoria celui care a dus numele României pe cele mai înalte culmi va avea loc la Castelul Cantacuzino din Bușteni.

12
/02
/20

Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe lansează cea de-a 2-a ediție a concursului de scenarii: WRITE A SCREENPLAY FOR…/ SCRIE UN SCENARIU PENTRU…, organizat cu ocazia ediției a patra a American Independent Film Festival, care va avea loc în București, în perioada 24-30 aprilie 2020.

11
/02
/20

CRONICĂ DE FILM În „Tipografic Majuscul”, unul din cele două filme cu care participă la Berlinale, în secţiunea Forum, Radu Jude îşi continuă interesul pentru trecutul României. Acum o face sub forma unui film-eseu greu de încadrat, prin care duce căutările sale stilistice recente într-o zonă radicală şi extrem de ofertantă.

10
/02
/20

În această noapte, la Los Angeles, s-a desfășurat cea de-a 92-a gală a premiilor Oscar. Marea surpriză a fost că filmul sud-coreean „Parasite” a câștigat atât la categoria cel mai bun film, cât și la categoria cel mai bun film într-o limbă străină.

07
/02
/20

Victor Morozov studiază în prezent teoria de cinema în Franţa şi Irlanda. Recent, alături de colegi din SUA, Franţa, Chile, Nigeria şi Madagascar, a participat la programul dedicat tinerilor critici al Festivalului de Film de la Rotterdam, de unde ne-a trimis o primă relatare, despre trei lungmetraje asiatice.

06
/02
/20

Dacă credeai că mai știi câte ceva despre cinematografia mondială a momentului, o participare la Festivalul de la Rotterdam îți dă peste cap cam toate cunoștințele – un program cu sute de filme neconvenționale, majoritatea realizate de regizori la început de drum, iar o bună parte dintre ele, forme hibrid de limbaj cinematografic.

Page 1 of 25712345...102030...Last »