Cantareata de operă Lisa Della Casa a murit la varsta de 93 de ani
https://www.ziarulmetropolis.ro/cantareata-de-opera-lisa-della-casa-a-murit-la-varsta-de-93-de-ani/

Cântăreaţa elveţiană de operă Lisa Della Casa, una dintre cele mai mari interprete ale operei lui W. A. Mozart din cea de-a doua jumătate a secolului al XX-lea, a murit, luni, la vârsta de 93 de ani, a anunţat marţi Opera din Viena (Staatsoper) într-un comunicat, citat de AFP.   Născută pe 2 februarie, la […]

Un articol de Andrada Văsii|12 decembrie 2012

Cântăreaţa elveţiană de operă Lisa Della Casa, una dintre cele mai mari interprete ale operei lui W. A. Mozart din cea de-a doua jumătate a secolului al XX-lea, a murit, luni, la vârsta de 93 de ani, a anunţat marţi Opera din Viena (Staatsoper) într-un comunicat, citat de AFP.

 

Născută pe 2 februarie, la Burgdorf, în Elveţia, Lisa Della Casa a murit la Münsterlingen, un oraş situat pe malul lacului Constanţa din Munţii Alpi.

Pe lângă interpretările operelor compozitorului austriac Wolfgang Amadeus Mozart, soprana elveţiană, care era o femeie considerată foarte frumoasă, s-a remarcat şi în calitate de interpretă a unor arii şi opere ale compozitorului german Richard Strauss.

Elevă a Margarethei Haeser, la Zürich, Lisa Della Casa a debutat pe scenă în 1941, cu rolul Cio-Cio-San din opera „Madame Butterfly”, de Giacomo Puccini, la Opera din Solothurn-Biel. În 1947 şi-a făcut debutul pe plan internaţională la prestigiosul Festival de la Salzbourg, în Austria, cu rolul Zdenka din „Arabella” de Richard Strauss.

Lisa Della Casa a debutat la Staatsoper în 1947, unde a susţinut 411 reprezentaţii, în 27 de roluri. Cel din urmă rol interpretat pe această scenă, pe 25 octombrie 1973, este cel din opera „Arabella”.

Interpreta elveţiană a cântat apoi pe scenele celor mai mari companii de operă din lume, de la Staatsoper din Viena la Metropolitan Opera din New York, trecând prin Scala din Milano şi Covent Garden din Londra.

Principalele sale roluri au fost cel al contesei din „Nunta lui Figaro”, la Maréchale din „Chevalier à la Rose”, Pamina din „Flautul fermecat”, Donna Elvira din „Don Giovanni” şi rolurile principale din „Ariane à Naxos” şi „Arabella”.

Lisa Della Casa a realizat, totodată, zeci de înregistrări de referinţă, atât din operele lui Mozart, cât şi din cele compuse de Richard Strauss.

 

Sursa: Mediafax

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.