Capodopere poloneze alese de Scorsese
https://www.ziarulmetropolis.ro/capodopere-poloneze-alese-de-scorsese/

Vechea şi celebra şcoală poloneză de film nu e doar o amintire. Faima şi importanţa ei se întind până astăzi, aşa cum o dovedeşte şi un excepţional proiect din ultimii ani: „Martin Scorsese prezintă: Capodopere ale cinematografiei poloneze”.

Un articol de Ionuţ Mareş|14 iulie 2020

Influentul regizor american Martin Scorsese, recunoscut şi pentru cinefilia sa ferventă, exprimată inclusiv prin programe de recuperare a numeroase filme clasice sau mai puţin ştiute din diferite cinematografii naţionale, s-a implicat acum câţiva ani într-un proiect de promovare la nivel internaţional, dar mai ales în SUA şi Canada, a marii şcoli poloneze de film.

Polonia avea deja de mulţi ani un amplu program de restaurare a filmelor clasice, prin care remasterizase sute de titluri. În 2011, la invitaţia lui Andrzej Wajda,  Martin Scorsese a vizitat celebra Şcoală Naţională Poloneză de Film din Łódź. Atunci s-au pus bazele a ceea ce a devenit „Martin Scorsese prezintă: Capodopere ale cinematografiei poloneze”.

Ambiţiosul plan a fost o colaborare între The Film Foundation, fundaţia de protejare şi conservare a patrimononiului cinematografic fondată de Martin Scorsese în 1990, compania DI Factory, specializată în restaurarea digitală a filmelor poloneze clasice, şi alţi parteneri din Polonia, atât privaţi, cât şi instituţionali.

Din bogatul patrimoniu cinematografic polonez, Martin Scorsese a ales 24 de titluri – marea majoritate realizate de regizori foarte cunoscuţi şi în afara Poloniei. Filmele au circulat mai întâi prin diferite programe (festivaluri, retrospective) sau chiar prin distribuţia obişnuită prin zeci de oraşe din SUA şi Canada, apoi au ajuns şi în Australia, Asia, dar şi Europa, în principal Marea Britanie.

Iar în final au fost trecute, la o calitate excepţională, în formatul Blu-ray, pentru a putea fi văzute şi acasă – impecabile tehnic, dar ireproşabile şi  din punct de vedere al prezentării lor. Cele 24 de filme au fost împărţite în trei box set-uri  a câte opt titluri. Fiecare box set conţine o bruşură de prezentare a regizorilor şi a filmelor, iar fiecare Blu-ray e completat cu o extinsă casetă tehnică.

Este un demers intimidant de elegant, care pune în valoare, aşa cum merită, o şcoală de film ce a făcut cu adevărat istorie. O arată inclusiv mărturia lui Martin Scorsese, care evocă, în introducere, anii de când era student la film la NYU şi când a învăţat despre şcoala poloneză de film, alături de neorealismul italian, noul val francez sau Hollywood-ul clasic.

„Este un cinematograf al viziunii personale, al angajamentului social şi al responsabilităţii poetice din care am învăţat cu toţii şi care stabileşte un standard înalt pe care eu, ca cineast, încerc să îl obţin cu fiecare film (…) Sunt filme care au o mare forţă emoţională şi vizuală – sunt filme „serioase” care, prin profunzimea lor, rezistă la vizionări repetate”. Este o parte din omagiul pe care Martin Scorsese îl aduce probabil celei mai puternice cinematografii din fostul bloc comunist. O şcoală de film care a dat un număr impresionat de mari regizori şi a cărei valoare a rezistat mai multe decenii, în ciuda diverselor turbulenţe politice.

Selecția lui Martin Scorsese poate fi folosită atât ca o foarte inspirată introducere în istoria cinematografiei poloneze postbelice, acoperind patru decenii, cât și ca un bun prilej de a înțelege mai bine opera unora dintre cineaști, cei din filmografia cărora regizorul american a ales mai multe titluri.

 

Lista de capodopere poloneze ales de Scorsese

(pentru uniformitate, am păstrat titlurile în engleză ale filmelor și le-am pus în ordine cronologică)

Ashes and Diamonds (1958) – Andrzej Wajda

Eroica (1958) – Andrzej Munk

The Last Day of Summer (1958) – Tadeusz Konwicki

Night Train (1959) – Jerzy Kawalerowicz

Innocent Sorcerers (1960) – Andrzej Wajda

Black Cross (1960) – Aleksander Ford

Mother Joan of the Angels (1961) – Jerzy Kawalerowicz

Knife in the Water (1962) – Roman Polanski

Jump (1965) – Tadeusz Konwicki

The Saragossa Manuscript (1965) – Wojciech Jerzy Has

Walkover (1965) – Jerzy Skolimowski

Pharaoh (1966) – Jerzy Kawalerowicz

We Have to Kill This Love (1972) – Janusz Morgenstern

The Hourglass Sanatorium (1973) – Wojciech Jerzy Has

The Illumination (1973) – Krzysztof Zanussi

The Wedding (1973) – Andrzej Wajda

The Promised Land (1975) – Andrzej Wajda

Camouflage (1977) – Krzysztof Zanussi

Provincial Actors (1979) – Agnieszka Holland

The Constant Factor (1980) – Krzysztof Zanussi

Man of Iron (1981) – Andrzej Wajda

Austeria (1982) – Jerzy Kawalerowicz

Blind Chance (1987) – Krzysztof Kieslowski

A Short Film About Killing (1988) – Krzysztof Kieslowski

 

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.