Capodoperele beethoveniene la Sala Radio: „Imperialul” și „Eroica”
https://www.ziarulmetropolis.ro/capodoperele-beethoveniene-la-sala-radio-imperialul-si-eroica/

Vineri, 11 februarie 2022 (de la 19.00), la Sala Radio, SEARA BEETHOVEN se va desfăşura sub bagheta dirijorului german CHRISTOPH  KÖNIG, care a urmat studii de perfecţionare sub tutela unor celebri muzicieni, ca Sergiu Celibidache şi Sir Colin Davis. Începând din stagiunea 2023 – 2024, Christoph König va prelua conducerea orchestrei simfonice a radioteleviziunii spaniole.

Un articol de Petre Ivan|7 februarie 2022

Titanul de la Bonn. O forță a naturii dezlănțuite. Un Prometeu al muzicii cum l-a numit Bizet, creatorul operei Carmen. „Un colos dincolo de înțelegerea majorității muritorilor” – cum l-a definit celebrul violonist Yehudi Menuhin. Beethoven își „dispută” cu Bach și Mozart poziția de cel mai mare compozitor al lumii, ceea ce este, în final, o problemă de gust. După ce, în 2020, întregul mapamond a aniversat Anul Internațional Beethoven – la 250 de ani de la nașterea compozitorului – ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO revine cu un eveniment dedicat integral marelui muzician.

Dintre sutele de lucrări compuse în peste 40 de ani de creație, programul evenimentului de la Sala Radio reunește două „piese de rezistență” din opera beethoveniană: Concertul nr. 5 pentru pian şi orchestră – Imperialul și Simfonia nr. 3 – Eroica. Compus în 1809, la Viena, celebrul concert de pian a reprezentat o revoluție în lumea muzicii: era prima oară când un compozitor crea un astfel de dialog sonor între pian – ca instrument solist – și orchestră, model pe care ulterior l-au preluat alți mari compozitori ce au urmat, ca Liszt, Brahms, Ceaikovski, Rahmaninov ș.a. În concertul de la Sala Radio îl veți aplauda în ipostază solistică pe pianistul RĂZVAN DRAGNEA.

Creată în 1804, Simfonia nr. 3 – Eroica este o piatră de hotar ce marchează creația muzicală de până atunci, ridicând genul simfonic la o altă dimensiune, inclusiv prin faptul că era mult mai lungă decât orice simfonie compusă anterior și implica numeroase dificultăți tehnice pentru o orchestră. Inițial, compozitorul dedicase lucrarea sa lui Napoleon, pe care îl considera o întruchipare a idealurilor de democratice ale Revoluției Franceze. Ulterior, când Napoleon s-a autoproclamat împărat, Beethoven s-a simțit profund dezamăgit, și-a retras dedicația, considerând că Napoleon și-a urmat în final ambițiile proprii și a abdicat de la idealurile sale.

Din anul 2010, dirijorul german CHRISTOPH KÖNIG este dirijor principal și director muzical al ansamblului Solistes Européens din Luxembourg. A debutat ca dirijor în SUA în 2010 și de atunci sub bagheta sa au evoluat orchestrele simfonice din Pittsburgh, Indianapolis, New Jersey, Houston, Oregon, Toronto și celebrul ansamblu Los Angeles Philharmonic.
Între 2009 și 2014 a fost dirijor principal pentru Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música – Portugalia, ansamblu alături de care a făcut turnee în Europa și Brazilia. Între 2003 și 2006 a ocupat aceeași funcție la Malmö Symphony Orchestra – Suedia și a fost dirijor principal invitat al Orchestrei Filarmonice din Gran Canaria – Spania.

Colaborările sale includ apreciate ansambluri europene ca Staatskapelle Dresden, Orchestre de Paris, Netherlands Philharmonic, Wiener Concertverein, Warsaw Philharmonic Orchestra, Danish National Symphony, Royal Philharmonic Orchestra, BBC National Orchestra of Wales, Mozarteum Orchestra Salzburg, Beethoven Orchestera Bonn, BBC Scottish Symphony Orchestra.

RĂZVAN DRAGNEA a obținut, în 2003, premiul al III-lea al Concursului Internațional „George Enescu” – secțiunea de pian, distincție ce se alătură altor premii câștigate în România sau în străinătate. Pianistul român a fost semifinalist la Concursul Internațional din Pretoria, Africa de Sud, în anul 2000, a câștigat medalia de argint la Concursul Internațional de Pian din Porto, în 2002, iar în următorul an a obținut premiul al III-lea la Lory Walfish International Piano Competition. În anul 2006 a primit Premiul de Interpretare la China Shenzen International Piano Concerto Competition.

În 1991, la doar 12 ani, a debutat alături de Orchestra Națională Radio, sub bagheta dirijorului Iosif Conta, interpretând Concertul pentru pian nr. 21 de Mozart. Turneele l-au purtat în țări ca Africa de Sud, Japonia, Germania, Franța, Italia, Portugalia, Islanda. A susținut numeroase concerte în compania orchestrelor filarmonice din țară și a celor mai prestigioși dirijori români.

Concertul va fi transmis LIVE pe calea undelor – pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical – și LIVE online, pe site-urile celor două posturi de radio.

Accesul în Sala Radio va fi permis doar în condițiile respectării reglementărilor legale în vigoare. Biletele sunt disponibile în sistem online pe iabilet.ro. Biletele sunt disponibile și în magazinele Flanco, benzinăriile Rompetrol, Metrou Unirii 1, magazinele „Muzica”, IQ BOX, Uman și pe terminalele Selfpay. Online, puteți plăti cu cardul, prin Paypal, carduri de tichete culturale Sodexo, pe factură la Vodafone sau Orange sau ramburs prin Fan Courier, oriunde în țară.

25
/05
/22

Leo Hussain, dirijor-principal invitat al Filarmonicii „George Enescu”, rămâne la pupitrul Orchestrei simfonice a Filarmonicii „George Enescu” , în zilele de joi și vineri, 2 și 3 iunie 2022.

11
/05
/22

Miercuri, 18 mai 2022 (de la 19.00), ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO prezintă un concert 100% MOZART, derulat sub bagheta dirijorului de origine libaneză TOUFIC MAATOUK. În 2015, acesta a debutat ca dirijor într-una dintre cele mai cunoscute săli de concerte din lume - Carnegie Hall, New York - cu Messa di Gloria de Puccini, moment urmat de debutul (în 2016) la Teatro San Carlo din Napoli cu Recviemul lui Mozart.

10
/05
/22

Joi, 12 mai și vineri, 13 mai 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul Valentin Doni, prezintă publicului În lumina evocării-George Enescu de Ulpiu Vlad, Fantezia scoţiană, în mi bemol major, pentru vioară şi orchestră, op. 46 de Max Bruch, cu violonistul Gabriel Croitoru în ipostază solistică, și Variaţiunile Enigma, op. 36 de Edward Elgar.